“Междузвездни войни” - златната мина на Джордж Лукас
Запазените през 1973 г. права върху марката изстреляха режисьора сред милиардерите
Само за седмица на екраните новата седма част на филмовата поредица “Междузвездни войни” събра рекордните приходи от $ 1 млрд., а на Нова година мина 1,3 млрд. Този път обаче тлъстите суми няма да потекат директно към джоба на Джордж Лукас - гениалния създател на космическата сага. Днес той е неин зрител, но през годините легендарната поредица го направи приказно богат - много повече от всеки друг режисьор в историята на киното.
Всъщност огромната част от богатството на Джордж Лукас дойде от франчайза, който фирмата му “Лукасфилм” продаде на “Дисни” през 2012 г. Сделката бе за 4,05 млрд. долара. Така днес според американските медии
личното
състояние на
Лукас надхвърля
$ 5,1 млрд.,
a някои източници сочат дори 5,5 млрд. Така Лукас изпревари по богатство шоузвезди като приятеля си Стивън Спилбърг и тв водещата Опра Уинфри.
Любопитен факт е също, че през цялата си кариера 71-годишният днес творец режисира само 6 филма, 4 от които са свързани с поредицата “Междузвездни войни”, или с други думи именно тя се превръща в неговата златна мина.
Според изданието “Състоянието на известните” зашеметяващото дори за холивудски режисьор и продуцент богатство идва от едно блестящо решение през 1973 г.
Лукас си проправя път в Холивуд още с първия си филм “THX 1138” през 1971 г., в който привлича за главната роля Робърт Дювал. Сюжетът разказва за свят на бъдещето, в който роботи андроиди контролират обществото с наркотични вещества, потискащи човешките емоции. Следващият филм на режисьора - “Американски графити” излиза през 1973 г. и също става тотален хит. От него започва и плодоносното сътрудничество между Лукас и актьора Харисън Форд, който по-късно става любимец на публиката в ролята на Хан Соло. Приходите от филма са $ 200 млн. при бюджет от едва $ 775 000. Има 5 номинации за “Оскар”, сред които за най-добър филм и най-добър режисьор. С тези две ленти Лукас се налага във филмовите среди не само като голям талант, но и като творец, абониран за касов успех.
През 1971 г. той вече е замислил “Междузвездни войни”, определяйки го като “космически уестърн”. След “Американски графити”, за който взема хонорар от 150 000 долара, новата звезда на киното вече има много добри позиции да преговаря по условията на следващия си филм. Мениджърите му го насърчават да си поиска по-високо заплащане. Едновременно с това едни от шефовете на “Туентиет Сенчъри Фокс” - Алан Лед Джуниър, решава да заложи на концепцията на “Междузвездни войни”, макар по онова време никой да не вярва в успеха на бъдещия филм. Алан Лед все пак осигурява на Лукас бюджет от 8,25 млн. долара за лентата, чиито снимки трябва да започнат през 1976 г.
След успеха на “Американски графити” заплатата на Лукас става 500 хиляди долара, т.е. ръст от 300%. Вместо да приеме изключително примамливото предложение, режисьорът представя на “Фокс” друго споразумение. Той
настоява
заплатата му да
остане $ 150 000,
но в замяна поставя две изглеждащи тогава незначителни условия - да запази всички търговски права и правата върху всяко продължение на филма. През 1967 г. “Фокс” отбелязва грандиозен провал с търговските права за “Доктор Дулитъл” и от компанията не тръпнат от желание да се занимават с този бизнес. За продълженията също няма проблем, тъй като никой не вярва, че “Междузвездни войни” ще има ефект на финансова снежна топка. Така режисьорът и компанията разпространител си стискат ръцете на 150 000 долара заплата и договор, който за повечето спецове навремето представя Лукас като голям наивник.
Бъдещето доказва
тъкмо обратното
Още с излизането си на екран през 1977 г. “Междузвездни войни. Епизод IV - Нова надежда” става сензация. Определят го като революция в кинематографията и като културен феномен, какъвто остава и до днес. Той спечелва $ 220 млн. само в САЩ, което като се има предвид инфлацията е равнозначно на $ 830 млн. днес. Общите приходи от него са 2,5 млрд. по днешни изчисления.
Но тогава влиза в сила точката от договора за търговските права и именно тя започва да влива потоци пари в сметките на Джордж Лукас. За 35 г. играчките на тема “Междузвездни войни” са донесли приходи от $ 12 млрд. В днешно време предметите на тази тема печелят по $ 3 млрд. годишно.
Като цяло битката между Светлата и Тъмната страна на Силата носи $ 4 млрд. от DVD и VHS, $ 3 млрд. от видеоигри, $ 2 млрд. от книги и $ 1,3 млрд. от други лицензионни договори.
И след всичко това през 2012 г. “Дисни” звъни на Лукас. Компанията плаща на твореца $ 4,05 млрд. за правата върху марката, превърната във феномен. В крайна сметка, отказвайки се от 350 000 долара през 1973 г., Джордж Лукас получава милиарди в замяна.
Според финансовите анализатори
това е едно от
най-блестящите
бизнесрешения в
историята
След първата част на “Междузвездни войни” режисьорът се превръща в продуцент на следващите 2 части на поредицата - “Епизод V - Империята отвръща на удара”, режисиран от Ървин Кършнър, и “Епизод VI - Завръщането на джедаите”, режисиран от Ричард Марканд. Когато през 1980 г. излиза по екраните, “Империята отвръща на удара” се превръща в най-критикуваната част от поредицата. В течение на времето обаче оценките се променят и това става един от най-великите филми на всички времена.
След “Завръщането на джедаите” през 1983 г. Лукас губи голяма част от състоянието си в скъп развод с Марша Лукас и отлага снимките на следващата трилогия от космическата сага. Освен става продуцент и сценарист на всичките 4 части на “Индиана Джоунс”, снимани от приятеля му Стивън Спилбърг. Заради развода се принуждава през 1986 г. да продаде на Стив Джобс и компанията си за обработка на синтетични образи, впоследствие станала известна като “Пиксар”.
В следващите части на поредицата “Междузвездни войни": "Епизод I - Невидима заплаха” (1999), “Епизод II - Атаката на клонингите” (2002) и “Епизод III - Отмъщението на ситите” (2005), Лукас се завръща на режисьорския пулт след дългогодишна пауза. На 30 октомври 2012 г. - деня, в който компанията “Уолт Дисни” съобщава, че е купила “Лукасфилм”, е оповестена и новината, че започват снимките на “Епизод VII - Силата се пробужда”. Самият Лукас обяснява решениeто си да се раздели с “Лукасфилм” с желанието да предаде “Междузвездни войни” на по-младо поколение кинематографисти, докато е жив. Колкото до условията, които поставя през 1973 г.. големият творец казва: “Контролирам всички продажби и оборота, който използва брендът ми, не за да заграбя всички пари, а защото искам да следя качеството, сигурността, социалната политика. Не искам някой да използва марката “Междузвездни войни”, за да пусне на пазара някое лайно.”
Впрочем след премиерата на 18 декември м.г. Лукас изрази разочарование от новия епизод на поредицата. Според него Джей Джей Ейбрамс е заснел ретро филм, а не лента, която да е различна от предишните. Той каза също, че обича всичките си филми като деца, но после ги е продал, а “Дисни” са се отнесли с тях като бели робовладелци. Малко по-късно култовият кинаджия се разкая за острата си реплика и се извини.