Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

"Убиха" Ева от "Тоника" и любимите тв каки Лара и Лили - гадният бизнес с лайкове

Профили в социалните мрежи пускат фалшиви новини за смъртта на популярни личности. Кой печели от това?

На три популярни жени, обичани от поколения, им се налага да обясняват на близките си: “Слуховете за моята смърт са силно преувеличени”.

Скролваш си спокойно фейсбука и изведнъж - черно-бяла снимка, драматично заглавие с три удивителни, което обявява смърт на известна личност и отдолу дежурното “Линк в коментар”.

Като некролог, само че дигитален. Натискаш, за да видиш какво е станало, и вече си “хванат” - алгоритъмът те е маркирал, сайтът е взел своята гледаемост, а авторът на гадната мизерия доволно потрива ръце.

Този модел - картинка + текст на заглавието в самата публикация, а линк, скрит в първия коментар, не е прищявка, а добре измислена схема. Причината е Facebook алгоритъмът. Платформата от години “реже” органичния обхват на постове, които директно водят потребителя към други сайтове. Всяко външно линкче в тялото на публикацията е червено флагче за системата: “Този иска да изведе хората от фейсбук”. Резултатът е по-малък reach, по-малко показвания, по-малко кликове и съответно по-малко пари от реклами.

Първо “умря” Кака Лара. В TикТок от акаунта на Пепа Кънева се появи некролог – снимка на Лара Златарева, година на раждане, измислена дата на “кончината”, драматична история как паднала от осмия етаж, докато мие прозорци. Само дето Лара живее в къща, не на осмия етаж и изобщо не е мила прозорци, докато някой реши онлайн да я “убие”. Новината не остана само в TикТок - прекопира се из фейсбук, страници и хора започнаха да споделят кадри, заглавия и разкази без грам проверка. Стигна се дотам, че се наложи истински медии да трябва да обясняват, че жената е жива и здрава и че става дума за фалшива новина.

Пак от същата социална мрежа близки на Лара Златарева разбират, че “тя си е отишла от този свят на 10 ноември”.

Фалшивата публикация за Кака Лара е пусната от реален профил, който вече е изтрит.
Фалшивата публикация за Кака Лара е пусната от реален профил, който вече е изтрит.

Още същия ден нейна приятелка ѝ изпраща снимка на публикацията в ТикТок. Лара се засмива - на екрана е от 13-годишна и е чела какви ли не неща за себе си. Но за първи път прочитам за смъртта си, виждам некролога си, разказва пред “24 часа” тя.

Когато започват да ѝ звънят близки и приятели, да я търсят от различни медии, за да я питат дали е добре, усеща, че нещата са сериозни и наистина има хора, които се притесняват за нея след “новината”.

Оказа се, че тази публикация е събрала 263 000 гледания, а зад нея стои жена с истинското си име, а не е от някакъв фалшив профил. Това е реална личност, на която пишат, че съм жива и здрава и че това, което е публикувала, не е вярно. А тя им отговаря: Истина е, съобщиха го и по телевизиите.

Други ѝ казват, че е фалшива

новина, и я питат защо го

прави. И тя даже отговаря:

“Не знам защо го правя”,

разказва Кака Лара. Всъщност именно поведението на тази жена е онова, което най-силно стряска актрисата.

 Защото именно с публикацията за Кака Лара тази анонимна жена става известна. Ако беше написала нещо хубаво за мен, едва ли името ѝ щеше да се появи по медиите, а това още веднъж доказва, че най-много се четат лошите новини. Представяте ли си в какъв хубав свят живеем ние, актьорите, където няма такива, усмихва се актрисата.

Случилото се с нея обаче много напомня сюжета на нова постановка в Театъра на армията с нейно участие. Почти всички от 12-те герои във “Фейк” са инфлуенсъри. Реалността им се измерва в лайкове и последователи, а истинските емоции са заменени от филтри и хаштагове.

Лара Златарева с режисьорката Лиза Шопова в постановката “Фейк”
Лара Златарева с режисьорката Лиза Шопова в постановката “Фейк”

Те изживяват истински ужас и кошмар, когато спира интернет връзката им и се оказва, че трябва да живеят в реалността със самите себе си. Но и тук има героиня, която лъже за смъртта на близък - на баща си, за да трупа лайкове, разказва актрисата.

Лара прави дебюта си на сцена едва 3-годишна в образа на едно от децата на Нора от “Куклен дом” на Хенрик Ибсен. Баща ѝ е покойният актьор от Младежкия Иван Златарев, майка ѝ Клелия също работи в театър.

После влиза в студията на Бончо Урумов към театър “Сълза и смях”. Един ден в студията пристигат режисьорите и основният редактор на “Милион и едно желания” да избират деца за телевизионното предаване в БНТ.

Макар първоначално тя да не е сред посочените от тв екипа, успява да стигне до финала на прослушванията. И не след дълго поема почти цялото първоюнско издание. Когато идва време за септемврийския му брой, в него трябва да остане само един водещ и да се излъчва на живо. Затова от телевизията правят кастинг със задачи пред камера, етюди и т.н. На финала му избират Лара, с която израстват поколения деца и до днес с обич я наричат Кака Лара.

Днес тя е част от трупата на Театъра на Българската армия. Не само се занимава с прескомуникациите му, но и играе активно на сцената с колегите - най-любимото ѝ нещо.

След Кака Лара “умря” друга любима телевизионна водеща на няколко поколения деца – Лилия Вучкова.

В последно време Кака Лили чете приказки за най-малките.
В последно време Кака Лили чете приказки за най-малките.

Същият TикТок профил с името Пепа Кънева, който вече не съществува, пуска втори “онлайн некролог” – пак снимка, пак история, пак трагедия, която никога не се е случвала. И двете каки (не по Бойко Борисов) после разказват по телевизиите как им звънят уплашени хора с плахото “Добре ли си?” и колко абсурдно е да четеш некролог за себе си, докато в реалния живот си на кораб някъде из Германия или си пиеш кафето.

Тези дигитални некролози тръгват от TикТок, но логиката е същата, каквато виждаме и във фейсбук: снимка + текст, а линкът, ако има такъв, отива в коментар или в описанието, далеч от първоначалната проверка на платформата. Така се имитира “естествено” съдържание - уж личен профил, уж някой споделя тъжна вест, а не професионален сайт, който да носи отговорност.

Жива съм, в прекрасно здраве и щастлив живот! Да ви кажа честно, дори не съм го чела и не знам къде е излязло. Учудвам се, че има хора, които се занимават с такива неща. За мен това е проява на психично болни хора, не само на озлобени и социопати, и трябва да се лекуват. Да публикуваш подобни вести за някого, който е жив и здрав, със сигурност не си нормален, казва Кака Лили.

Учудена е каква може да е причината да се пуска информация, че е починала, защото надали някой ѝ има зъб. Но хубавото е, че никой от близките и приятелите ѝ не е попаднал на фейк новината, та не се е налагало да ги успокоява, че всичко с нея е наред. Добавя, че изобщо не ѝ се занимава с такива неща, не иска и да им отдава значение, защото така се раздухват и сякаш се храни лошият дух в цялата тази работа. Категорична е, че трябва да се гледа позитивно на живота.

Кака Лили обича да пътува.
Кака Лили обича да пътува.

Що се отнася до това, че интернет пространството е пълно с простотии, за съжаление, е така. Не знам как може да бъде спряно.

Пише се, защото има хора,

които обичат да четат подобни

глупости. Това е по-лошото

Обществото върви към собствената си пропаст. Колкото повече хора отдават значение на такива нелепици, толкова по-зле за нас като общество, коментира Лили Вучкова, чийто живот още от ранното ѝ детство е свързан с телевизията.

Баща ѝ е композиторът и диригент Христо Вучков и покрай него още 6-годишна се появява на екран. В началото я вземат в телевизията за детски песнички, после я включват и в предавания. А след години става любимка на хлапетата като водеща на “Седем дни за вас, деца”, “Ваканция в неделя”, “Милион и едно желания”, “Музикална чуднотека”, “Неделно междучасие”.

Наред с ролята на водеща, тя е редактор, а след това и изпълнителен продуцент в редакция “Музика и забава” в БНТ и в “Супершоу Невада”. През 2005 г. Кака Лили слага край на телевизионната си кариера и през идните 15 години оглавява различни списания. Сега отделя цялото си внимание на внуците, но намира време и за любимите си пътешествия със съпруга си Любен Кънчев, който също е със сериозна тв кариера. Имат две дъщери: голямата - Милена, живее във Виена, а малката - Елица, върви по стъпките на родителите си и работи в Би Ти Ви. А от 5 години е омъжена за политолога Димитър Ганев, чиято любима тъща е Кака Лили.

В случая с Кака Лара и Кака Лили получаваме особено гаден коктейл: Пепа Кънева публикува фалшиви некролози, които събират над 260 000 гледания само за денонощие, а после същото съдържание се разнася във фейсбук и други мрежи, често обвързано с линкове към съмнителни сайтове. Ефектът е много реален – живи хора четат собствените си “некролози”, обясняват на роднини по телефона, че са добре, и се чудят какъв психически проблем кара някого да ги “погребва” за гледания.

Ева Найденова пее
 на концерт.

СНИМКИ:
 ТЕАТЪР
 “БЪЛГАРСКА АРМИЯ”,
 ФЕЙСБУК,
 АРХИВ
Ева Найденова пее на концерт. СНИМКИ: ТЕАТЪР “БЪЛГАРСКА АРМИЯ”, ФЕЙСБУК, АРХИВ

А с Ева от “Тоника” историята мина през най-класическия фейсбук шаблон за кликбейтови траурни новини. Страница публикува снимка, текст “Смъртта застигна голямата Ева от “Тоника”. България няма да е същата без нея” и отдолу – обещанието “Прочети още в първи коментар” с линк към сайт от сорта на 16minuti.com 42chasa.com - имитации на имената на легитимните 19minuti.bg и 24chasa.bg.

Другите сайтове са zarodinata.com и edinnabalgaria.com. Пускат ментетата от фейсбук страниците “Единна България”, Web novinar, “Мечтай” и други. В друга публикация критични потребители директно обясняват за тези сайтове, че “вчера умря и Ева от “Тоника” - просто поредният фейк в серия от подобни фалшиви смъртни вести.

 И докато тези ментета са брутални измислици, от 42chasa опитват да хитреят. “Напусна ни Жени Калканджиева”, обявяват те и анонсират линка в коментар. Там заглавието е същото, а отвори ли човек “дописката”, се оказва, че красавицата е “напуснала България, за да отиде на почивка”.

Ева Найденова, любимата певица от “Тоника”, коментира това, което е преживяла с усмивка: Мен от 4 години ме погребват, свикнала съм. Използват популярни хора, както последно направиха с Кака Лара, и вземат пари по този начин. Колкото повече хора се включат, толкова повече печелят те.

И тя знае добре, че това е добре организирана схема за генериране на трафик, който носи финансови приходи на създателите на лъжата. Певицата разказва, че измамата не се изчерпва само с публикации в сайтове със съмнителен произход.

Ева от "Тоника"
Ева от "Тоника"

Звънят ми и ме търсят. Вдигам, а отсреща ми казват: О, ама вие сте жива! Пише, че сте загинали в пожар. Според нея винаги се избират добре разпознаваеми български личности, за да се провокира максимален обществен интерес.

Тя дава и друг пример: Един от големите ни футболисти, който

навремето е играл с Гунди,

беше погребан жив, като пред

пълен стадион публиката

бе вдигната на крак

за минута мълчание

На сутринта човекът обясняваше по телевизията, че е жив. Това е безумно.

Въпреки че приема ситуацията с чувство за хумор, Найденова разказва, че е била загрижена за близките си: Притесних се дали синът ми в Англия няма да види това и да се уплаши.

Все пак тя успява да запази позитивен дух: Аз се забавлявам все още, но знам, че за други хора такива новини могат да бъдат травмиращи.

Ева е първата изпълнителка от всички формации на група “Тоника” през годините. Започва музикалната си кариера през 1969 г., едва 17-годишна, когато става част от оркестър към Културния дом на транспорта в Бургас с ръководител Стефан Диомов. Там среща и Георги Найденов-Гого, с когото не само изпълняват великолепни песни, но са и прекрасен семеен тандем до неговата смърт на 10 януари 2014 г.

По-голямата част от вокалистите от “Тоника”, “Домино” и “Тоника СВ” се събират за сборната формация “Фамилия Тоника” през 90-те, а през 2014 г. Ева с Виолета и Красимир Гюлмезови правят триото “Тоника Домини”. Те записват и песента “Вместо сбогом”, посветена на съпруга на Ева Георги Найденов.

Само преди няколко месеца на певицата пак ѝ се налага да успокоява близките си, след като се разпространява фейк новината, че

си е отишла при нелеп

инцидент в дома си в Айтос -

починала след пожар

Същият профил в ТикТок, който публикува трагичната вест, след това пуска “некролози” за Росица Кирилова, Нешка Робева и Мая Новоселска.

Самата публикация изглежда нормално - уж просто снимка и текст, без външен URL. Алгоритъмът я бута по-смело в нюзфийда, хората реагират, споделят, пишат “Къде е линкът?”, “Не го виждам”, а всяко такова дразнене носи още и още engagement. Проблемът с линка се решава с едно “В първи коментар”, а междувременно постът вече е набрал скорост. Така се дърпа опашката на системата: фейсбук мисли, че разпространява безобидно съдържание, а всъщност изпраща хората към какви ли не съмнителни сайтове. Пример за това са десетки страници – от политически групи до развлекателни, които под всяка бомбастична снимка лепят “линк в коментара” и пращат към свои текстове или клипове.

И тук вече стигаме до тъмната част на схемата - когато този трик се използва не по предназначение, за да излъжеш алгоритъма за малко повече трафик, а за директна злоупотреба: фалшиви новини, фалшиви некролози, фалшиви страхове.

Реални имена откри “24 часа” зад дигиталните некролози

Когато сайтовете завършват на .com, е невъзможно да се открие

кой е собственикът

Сайтовете завършват на .com, което прави откриването на собствениците им невъзможно. Те са защитени по GDPR. Ако бяха с .bg или .eu, проста справка щеше да покаже кой плаща домейна. Фейсбук страниците им са анонимни - имената на админите са скрити, само бройката се вижда.

За връзка между тях намеква това, че всички имат по 3-ма администратори, ситуирани в България. “Единна България” има и фейсбук група, чийто създадел и администратор е профил с имена Ivan Ivanov и снимка с изображение на Анубис.

В zarodinata.com обаче има и автор, кръстен Martin. Той е с реална снимка.

“24 часа” успя да открие човека. Той се оказа копирайтър. Посочи, че е купувал статии в сайтове, но никога не се е подписвал и няма нищо общо със zarodinata.com. Благодари, че са ползвали “снимка от времето, когато бях млад”. И обясни, че е работил с препродавачи, но подозира, че снимката му просто е взета от интернет. Действителният човек е сред по-известните в копирайт средите, работил е и с “24 часа”. Той научи от медията ни за измамата със снимката си и каза, че е писал на посредника.

Минути след това и името му, и снимката му изчезнаха от сайта. В другите сайтове няма автори. Всички уеб страници са с един дизайн, нямат секция за контакти и изобилстват от реклами, които се доставят автоматично през платформата на гугъл. В зависимост от трафика те могат да изкарат и по над 5000 лв.

Като първоизточник на ментетата излиза, че е сайтът sos-bg.eu. Той е със същия дизайн, няма секция “Контакти”. “Новините” там излизат с минута по-рано. Проверка кой го е регистрирал показа фирмата jump.bg, която се занимава с хостинг услуги. Те казаха пред “24 часа”, че не могат да разкрият регистрантите си.

Въпреки трудностите в установяването на собствеността обаче следа има. Фейсбук страницата TheRush.bg има и едноименен сайт. Той е регистриран на мъж с имена Николай Трайков. Въпреки наличието на сайта страницата поства снимки с линк в коментарите. А те винаги са от zarodinata.com

Още по-явна се оказва фейсбук страницата newsbul.com. Тя е замесена и в мегакуриозен случай. Обявява смъртта на небезизвестния Динко от Ямбол. Самият той коментира “смъртта си” с реплика, популяризирана в чужбина от Христо Стоичков. Линкът пък е към сайта zabulgaria.eu. Той е регистриран на едноличния търговец КАМО - КАМЕН ВЪЛЧЕВ. Старозагорската фирма развива рекламна дейност, през 2008 г. е имала активи от 12 млн. лева, а неин собственик е Камен Данчев Вълчев, издавал преди години вестник “Искра”.

Съвсем на сериозно, а не само като линк в коментарите той е покойник от около година. Въпреки това в Търговския регистър фигурира като собственик на фирмата. На посочения телефон отговаря счетоводна къща, а служителка обясни, че след смъртта на Вълчев вече не работят с компанията.

Самата схема с линка в коментарите има няколко предимства. Агоритъмът по-трудно засича, че постът води извън фейсбук - нещо, което социалната мрежа на Марк Зукърбърг никак не обича. Остава усещане, че страницата е ферма за ангажираност, а не реклама. Когато линкът е в коментар, той може лесно да се сменя. Днес е към един сайт, утре – към друг, а постът със същата снимка продължава да се върти из групи и страници. Освен това самият фейсбук по-трудно автоматично маркира съдържанието като фалшива новина – особено ако се споделя от лични профили и локални страници, а не от официални медии.

Всъщност тактиката със снимки и линк в коментар се ползва и от легитимни страници на медии. Прави се дори от медии като The Independent. У нас пък разновидност на похвата се ползва от БНТ и тяхната страница “По света и у нас - новините на БНТ”. Те качват снимка или няколко кадъра, а в описанието, не в коментар е линкът.

И докато истинските медии веднага слагат линка, при ментетата не е така. Той липсва с часове. Така хората започват да пишат в коментарите “Къде е линкът”, “Не го виждам” и други. Това качва броя на коментарите и постът още повече се бута нагоре в чуждите нюзфийдове. Дори възмутените – тези, които пишат “Спрете да лъжете!”, помагат на алгоритъма да разпространи точно това, от което се възмущават.

Оттам нататък веригата е ясна: такива фалшиви смъртни вести не са само болен хумор. Те са инструмент за кражба на внимание. Всяко кликване по линк в коментар е няколко секунди, в които сайтът може да те залее с реклами, да ти поиска разрешение за нотификации, да те тагне с тракинг пиксели. Колкото повече очи, толкова повече приход от рекламни мрежи, без значение какво е моралното “съдържание”.

“Отговорността, която може да понесе човек, който създава подобно съдържание - дали през личен профил, или през сайт, е в резултат на жалба, която да подаде засегнатото лице. Това са престъпления, с които не се занимават полиция и прокуратура, те се преследват по частен път. Най-логично е тази публикации да се докладват като измама и спам. Призовавам да не споделят фалшиви новини”, обясни старши комисар Владимир Димитров, директор на Дирекция “Киберпрестъпност” в ГДБОП.

Видео

Коментари