Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

- Доц. Вачкова, кой е Черноризец Храбър?

- Черноризец Храбър със сигурност от гледна точка на стилистиката на съчинението, а и най-вече от гледна точка на начина, по който се назовава автора най-вероятно е цар Симеон, защото синът му ще се нарече “Черноризец Петър”. От Храбър имаме, за съжаление, само това произведение, но за сметка на това имаме двата Симеонови сборника, които са лично събрани от Симеон. И предвид античното наследство и аргументацията, която имаме в двата Симеонови сборника и в “Слово за писмената” ние много сериозно можем да твърдим, че това е Симеон. Защото нямаме на практика друг творец на Златния век, който да е известен само с едно есеистично-полемично съчинение.

- Възможно ли е зад Черноризец Храбър да се крие франкският духовник Маурус Храбан?

- Тезата на Асен Чилингиров за Маурус Храбан нищо не показва за българската действителност. Освен това в българския език “черноризец” означава нещо много определено - това е човек, войнстващ в името на вярата, и не е задължително черноризецът да е монах, макар, че по-късно така се наричат всички монаси. Само че за епохата, за която говорим, нещата са доста различни. И лично за мен афилиацията Симеон и Петър вече дава много сериозно основание да мислим за Симеон като за автор. Да не говорим, че самият Храбан Мавъра е толкова известна фигура в западната литература, че отъждествяването му с Черноризец Храбър наистина е малко пресилено. Това слово няма друг контекст освен защита на словенската азбука. Много силна българска аргументация има това съчинение. То казва, че има само една-единствена свещена азбука и това е словенската, и това е термин, който изработва точно Симеоновият кръг. Константин-Кирил категорично не може да е негов автор - той няма защо да се защитава така. А и той има полемика във Венеция, запазена в житието на св. Кирил, която няма нищо общо в стилово отношение със словото.

Доказването, че Черноризец Петър е цар Петър, датира от петнайсетина години, но го знаят само хора, които се занимават с научни изследвания. Постоянно пренебрегваме последователността в тази дейност. А трябва да гледаме на нея като на един процес, който не е спирал от времето на цар Борис до времето на патриарх Евтимий.

- Възможно ли е да е някой от учениците на Кирил и Методий?

- Няма такъв човек. Единственият, който е от ранга на Симеон по отношение на кирилицата, е Йоан Екзарх. Но предвид цялостния подбор на материала в Симеоновите сборници, това е едно перфектно резюме на онова, което той смята за аргументация на словенската култура.

- Някои изследователи обръщат внимание на броя на буквите, споменат в произведението...

- Броят на буквите изобщо не е ясно колко е, защото имаме 7 техни списъка и във всичките е различен. Включително и в житието на св. Кирил и в Солунската легенда те не съвпадат.

Дали са 42, дали не са 42, поначало в подобни текстове ние трябва да търсим на първо място свещеността на онова, което се казва. На глаголицата също не знаем точния брой. А и той самият пише - еди-кой си добави еди-колко си букви - значи това е един процес на създаване.

- А фактът, че първият намерен ръкопис е от времето на цар Йоан Александър, помага ли за разбулване на загадката?

- Йоан Александър е човек, който напълно съперничи на Симеон по самочувствие - абсолютният културтрегер на словенството. Забележете, че в Четвероевангелието на Йоан Александър, като илюстрация, Христос е от дясната страна, а евангелието се поднася на самия цар, не на Бога. Точно с това е свързан и интересът към Златния век по времето на Йоан Александър.