Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Жан-Люк Годар и първата му съпруга Анна Карина
Жан-Люк Годар и първата му съпруга Анна Карина

Зарязва я бременна и я открива в безсъзнание, цялата в кръв. Откарва я в болница и бяга

Принуждава Брижит Бардо да си сложи перука, за да прилича на жена му, и да произнася нейните думи

Млад режисьор търси сродната си душа, за да я снима във филм. За кастинга кани красива млада датчанка, която е видял гола във вана - в реклама за сапуни. Когато двамата се срещат, тя вижда плах мъж, скрил се зад тъмните си очила. Без да й обръща особено внимание кинаджията сухо й казва: "Ролята е малка, но трябва да се съблечете. Видях ви гола в реклама". Младата актриса му отвръща, че няма го направи: "Бях по бански, била съм гола единствено в съзнанието ви".

Любовната искра пламва между великия френски режисьор Жан-Люк Годар и първата му съпруга Анна Карина, но тя пропуска шанса да се снима в "До последен дъх". Лентата е един от двигателите на новата френска вълна в киното, водена от Годар, където дебютира Жал-Пол Белмондо.

Легендарният режисьор, който имаше

славата на циничен бунтар,

почина на 13 септември на 91 г.

Жан-Люк Годар прокарва новата френска вълна в киното.
Жан-Люк Годар прокарва новата френска вълна в киното.

Любовната му драма с Анна Карина е достойна за роман. Но Годар смята, че писането и режисирането са едно и също нещо, затова в няколко поредни филма пресъздава отношенията си със своя талисман.

Двамата се срещат около година след като Анна отказва ролята в "До последен дъх", за снимките на друг негов филм - "Малкият войник", в който тя се съгласява да участва.

На терен той се влюбва лудо в нея, в неустоимия й поглед в едър план и в чаровния й датски акцент. За Годар Карина е неговата женска версия. Наричал я момичето от бъдещето и предрекъл, че един ден тя ще се превърне в иконата на киното и във френско национално съкровище. И се оказва прав.

Докато снимали "Малкият войник", Анна и Годар се гледали непрекъснато. Никой обаче не предприемал първата крачка - така ставало до едно парти в Лозана по повод на завършването на продукцията. Там младата датчанка била придружавана от гаджето си художник. Изведнъж усетила ръката на Годар на крака си под масата, който й дал бележка. На нея пишело, че

ще я чака в полунощ в Кафе де ла Пакс

Актрисата била на седмото небе и бързо зарязала приятеля си, за да се срещне с режисьора. В заведението зад вестник бил скрит Годар, който й казал: "Ще тръгваме ли?".

Анна и Жан-Люк прекарват страстна нощ в Лозана, а на следващия ден се връщат в Париж. Началото на любовната им история било като от приказките. Той се заел със задачата да я образова, като й дал списък с книги и филми, които да прочете и да изгледа. Жан-Люк я вдъхновява, учи и представя на много хора. Показва я с удоволствие на света.

Само първата година обаче била щастлива за тях. Те били обсебени един от друг. Годар буквално я задушавал, искал да правят всичко заедно и много я ревнувал дори ако се усмихне на друг мъж. Заставя я да зареже киното, но тя категорично отказва и подписва договор да се снима в комедия, без дори да му каже. Когато му споменала, че трябва да я откара за кадрите, той тръгва, но на половината път обръща колата и й заявява, че ще бъде героиня в следващия му филм. Платил неустойката по договора, а Анна разбрала, че тази връзка става токсична.

Снимките по неговата лента "Жената си е жена" били истински кошмар. Двамата постоянно се карали, заедно с това тя установява, че е бременна. Оженили се прибързано в Швейцария на 3 март 1961 г., а няколко седмици по-късно отпразнували втора сватба в Париж. Годар обаче напълно се променил. Започнал да прекарва все повече време във филмотеката или се затрупвал с работа. Често му се случвало да я излъже, че отива за цигари, и да се връща след 2-3 седмици. Дори не й се обаждал, за да й каже дали е добре. Винаги бил или в Швейцария, или в Чикаго и се връщал със скъпи подаръци за нея, но това не й стигало. Карина искала да я обича и да се грижи за нея и не можела да превъзмогне факта, че той я зарязва сама бременна вкъщи. При всеки такъв скандал Жан-Люк й казвал:

“Искам да съм свободен,

а това означава да правя каквото искам, когато искам. Нищо по-малко от това".

Една нощ обаче се случило нещо кошмарно. При едно от завръщанията си у дома след поредното изчезване заварил Анна на земята в безсъзнание, обляна в кръв. Оказало се, че тя е направила спонтанен аборт и била с опасност за живота. Не е ясно колко време е била в това състояние, преди Годар да я открие. По-нелепото е, че режисьорът я откарал в болницата и отново избягал в неизвестна посока. Докато била в болницата, за Анна се грижели нейни приятели, а Жан-Люк се върнал отново след около месец с оправданието, че се изплашил и не знаел какво да прави с нея.

Карина била съсипана от загубата на детето и дълбоко разочарована от мъжа си - осъзнала, че изобщо не може да разчита на него дори и на прага на смъртта.

"Жената си е жена" печели награди, но не и пари, затова Анна решава да се снима в друг филм въпреки неодобрението на съпруга си. Тя се влюбва в екранния си партньор и решава да се омъжи за него. Когато съобщава на режисьора за това, той изпочупва всичко в апартамента им, а тя се опитва да се самоубие с хапчета. Разделят се за малко, но по-късно отново се събират. Разбира се, този сценарий

ще се повтори десетки пъти,

докато актрисата наистина не слага край на драматичните им отношения. Преди това обаче получава признание от Годар, което никога не е очаквала: "Никой не може да ми даде спокойствието, което ти ми даваш. Никой не може да ме направи толкова неспокоен, колкото ти можеш".

Жан-Люк Годар експериментирал със звук и картина.
Жан-Люк Годар експериментирал със звук и картина.

След редица неуспешни опити да съживят връзката си любимата френска кинодвойка се разделя. Анна Карина започва да се среща с актьора Морис Рьоне, в когото се влюбва, и най-накрая се решава да подаде молба за развод.

Жан-Люк е съсипан. Тогава споделя с близките си приятели: "Сякаш останах без кислород".

Малко преди това да се случи, режисьорът започва да снима филм с Брижит Бардо, която унижава безцеремонно като я кара да гледа филми със съпругата му, за да прилича на нея дори по походката. Той работел по "Презрението", което пресъздава цялата история за невъзможната любов между Годар и Карина.

Накарал Бардо да сложи нейна перука

и променил репликите й, така че да са същите като тези, които Анна му казва при последния им скандал. Стига още по-далеч, като дава свои дрехи на актьора в главната роля и кара гримьорите да го направят като негово копие.

До края на живота си Жан-Люк Годар се среща с много други жени, но никоя не успява да замести Анна Карина, с която приключват всякакви отношения след раздялата си. Кой знае, сега може двамата да са се срещнали отново на небесната сцена и да си припомнят само хубавите моменти от любовта си.