Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

С какви изтребители една малка източноевропейска държава, членка на НАТО, да замени съветските МиГ-29? Изборът обикновено е американски F-16 или шведски “Грипен”.

Кой е по-добрият вариант за чисто нови бойни самолети, с кои държавата ще може да се отбранява по-добре са въпроси, които в последните години не стоят само пред България. Абсолютно пред същата като българската дилема бе изправена и Словакия. И тя като България избра американското предложение за покупка на 14 изтребителя F-16 от последната им модификация блок 70. Братислава вече подписа договора си със САЩ на стойност 1,8 млрд. долара, като 12 от самолетите ще са бойни, а два ще са учебни. Предложението към България е за 1,2 млрд. долара за 8 изтребителя, което означава, че пакетите на двете сделки са приблизително сходни.

А мотивът на словаците да изберат американското предложение е същият като българския - просто това е по-добрият изтребител, който дава повече отбранителни способности накуп. Само че за разлика от българското Министерство на отбраната, това в Братислава е направило много подробно сравнение на възможностите както на F-16, така и на предложените от Швеция “Грипен”. В което американските самолети побеждават с 4:1, показва докладът на словашкото отбранително министерство, с който “24 часа” разполага.

F-16 има по-добри

оперативни и технически

способности спрямо

шведския си конкурент,

американците предлагат по-добра програма за обучение на пилотите и имат по-добра оперативна съвместимост с операции на НАТО. Четвъртата точка идва при сравнение на програмите за индустриално сътрудничество, които предлагат съответно американският производител на F-16 “Локхийд Мартин” и шведският на “Грипет” СААБ. Американците печелят с това, че те произвеждат и хеликоптерите “Блек хоук” и включват словашки завод в програмата си за поддръжка на тези машини. България също има такива заводи.

Всъщност единствената категория в крайната оценка, в която офертата за “Грипен” е по-добра според оценката на Словакия е пакетът за логистична подръжка на изтребителите на земята.

Всъщност при сравнението на F-16, блок 70 и “Грипен” от модификацията C/D, каквито бяха предложенията и към България, се сравняват нов модерен изтребител с такъв, който вече е остарял. Поне според експертите на Словакия.

“Тази версия на самолета понастоящем е достигнала своя пик на технически възможности. Тъй като SAAB планира да започне серийно производство на версията E/F в бъдеще, версията C/D не подлежи на модернизация.

В сравнение с изтребителя F-16 блок 70/72, JAS-39 C/D Gripen има по-нисък полезен товар въоръжение, по-нисък капацитет за зареждане с горивото, по-малък обхват на тактическите полети, по-ниска продължителност на полета при крайцерска скорост, по-ниска скороподемност или вертикална скорост (RoC) и значително по-ниско ускорение. Авиониката на самолета (по-старо поколение радари, по-стара система за ранно предупреждение, по-стари компоненти, предназначени за защита на самолета) е по-стара, което означава, че тя

вече не е в състояние да

отговори на нуждите както

на настоящите, така и на

бъдещите въздушни

операции

Опцията JAS-39 C/D Gripen от тактическа и техническа гледна точка представлява незначителна възможност за замяна на изтребителите за ВВС на Словакия, тъй като в рамките на тази замяна ние ще заменим стар самолет (МиГ-29) за нов и по-ефективен изтребител, но няма да разполагаме с възможности за развитие - техническият пик на този самолет в този случай вече е достигнат”, пише в доклада, в който военното министерство в Братислава сравнява двете предложения за замяна на старите МиГ-29.

“С опциите, предлагани от F-16 блок 70/72, на практика ние говорим за нов самолет, тъй като той разполага с висока боева стойност и ще бъде повече от достоен противник на 5-о поколение изтребители в продължение на няколко десетилетия в бъдеще”, е оценката пък за американския изтребител.

Подобно на България и Словакия е трябвало да избира при ценовите предложения между по-ниската първоначална цена на “Грипен”, но без голяма част от въоръжението и по-високата на F-16. Американският самолет обаче е по-добре въоръжен - има повече точки за окачване на ракети, по-голям боеприпас в оръдието, лети по-надалеч. И много важно според словаците, т.нар. спарки при американците са с въоръжение, което им позволява участие в бойни мисии, докато при “Грипен” не е така. И освен това американският изтребител може да бъде използван и след 2040 година, докато тогава шведските ще са остарели и неподлежащи на модернизация.