Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

МиГ-29 чупят рекорди, но стават жертва и на катастрофи

На 6 октомври 1977 г. съветският многофункционален изтребител от четвърто поколение излита за първи път

Към момента България разполага с 16 изтребителя МиГ-29. От тях летят 8 и те са ангажирани в международната програма за охрана на въздушното пространство Air Policing. Броят на пилотите е под 200 души, а общата численост на ВВС е 6750 души.
МиГ-29 е
разработен през 60-те и 70-те години на ХХ век от конструкторското бюро "Микоян", като е приет на въоръжение в съветските ВВС още през 1983 г.
Преди 43 години, на 6 октомври 1977 г., пилотът изпитател Александър Федотов за първи път издига в небето съветски многофункционален изтребител МиГ-29 от четвърто поколение.
Бойната машина е задвижвана от два
турбореактивни двуконтурни двигателя
"Климов (ТРДДФ) РД-33" с форсажен режим, всеки с тяга 55 kN (81,9 kN с форсаж). В сравнение с други изтребители разстоянието между двигателите е значително, което увеличава подемната сила, намалява натоварването на крилото и подобрява маневреността. Модулната конструкция на двигателите пък улеснява поддръжката им.
МиГ-29 е видян за пръв път на Запад, когато Съветският съюз показва самолета във Финландия на 2 юли 1986 г. Два МиГ-29 са показани и на изложението във Фарнбъро във Великобритания през септември 1988 г. На следващата година самолетът изпълнява полет на авиошоуто в Париж, където през първия уикенд е участвал в катастрофа, която
не била фатална
Поради изключителните си качества МиГ-29 се изнася активно в много страни от 1986 г. насам. За доставки в чужбина са създадени две опции: "А" - за страните от Варшавския договор с
минимални модификации
на оборудването, и "B" - за развиващите се страни. Серийното производство на МиГ-29 във версия "А" е извършено в периода 1988-1991 г.

Тогава тези самолети са доставени у нас, както и в други държави от соцлагера - Унгария, Източна Германия, Полша и Чехословакия. МиГ-29 във версия "Б" са изнасяни в страни като Индия, Ирак, Сирия, Югославия, Алжир, Судан и други.
На 26 април 1995 г. изтребителят МиГ-29 поставя първия си
световен рекорд
в авиацията
в класа на реактивните самолети с излетно тегло от 12 до 16 тона. Пилотът изпитател Р. П. Таскаев достигна височина 27 460 м. Скоро, на 5 юли същата година, пилотът изпитател О. В. Антонович поставя още два световни рекорда на МиГ-29: полет с 1 тон максимален товар, издигнат на височина 15 хиляди метра.
До 2020 г. в РСК МиГ са произвели над 1400 изтребителя МиГ-29. Освен това почти 300 бойни самолета МиГ-29UB са произведени от клона на самолетен завод в Нижни Новгород. Най-авангардният член на семейството до момента е МиГ-35.
През юли 1993 г. два МиГ-29 на руските ВВС се сблъскаха челно във въздуха и
се разбиха далеч от публиката
на Royal International Air Tattoo - най-голямото авиошоу, което се провежда във Феърфорд, Глостършир, Англия. При сблъсъка никой на земята не е получил сериозни наранявания, а и двамата пилоти са катапултирали и са се приземили безопасно.
Но Военновъздушните сили на Русия приземяват всички свои МиГ-29 след
катастрофа в Сибир на 17 октомври 2008 г. След втора катастрофа с МиГ-29 в Източен Сибир през декември същата година властите признават, че повечето от изтребителите МиГ-29 в руските ВВС са били неспособни да изпълняват бойни задължения поради лоша поддръжка. Възрастта на самолета също е важен фактор, тъй като около 70% от МиГ-овете се смятат за твърде стари, за да се издигнат в небето.
На 4 февруари 2009 г. руските ВВС възобновяват полетите с МиГ-29. През март обаче се оказва, че 91 от тези машини се нуждаят от ремонт, защото
проверки са установили корозия По това време са изчистени приблизително 100 самолета, за да продължат да летят. Същевременно Военновъздушните сили на Русия започват актуализация на ранните си МиГ-29 до по-актуалния стандарт МиГ-29СМТ, но финансовите затруднения до голяма степен пречат на този процес.
Контролната и главна одиторска комисия на Индия отбелязва в свой доклад за 2016 г. , че "МиГ-29К - основата на интегралната противовъздушна отбрана на въздушния флот, е изпълнен с проблеми, свързани с летателния апарат, реактивния двигател МК-33 и системата за летене".
Едно от основните притеснения е свързано с двигателя на самолета, за който индийски военни източници настояват, че оттогава е бил ремонтиран. Но поредица от катастрофи опровергават тази информация.
Последният
инцидент
е от миналата година. На 23 февруари 2020 г. МиГ-29К се разби, след като беше ударен от птици над Гоа, Индия. Пилотите успяха да се спасят. На 16 ноември 2019 г. тренировъчен самолет МиГ-29К се разбива пред село Верна в Южна Гоа, след като и двата двигателя отказват. Пак там друг самолет е сериозно повреден, след като се е отклонил от пистата при излитане през 2018 г.
Но проблемът съществува не само в Индия.
На 4 юни 2015 г. МиГ-29
катастрофира и по време на тренировка в Астрахан. Месец по-късно друг МиГ-29 катастрофира близо до село Кущевская в Краснодарския регион, като пилотът успява безопасно да катапултира. Поредицата от инциденти в руските ВВС, които се случват през 2015 г., са причинени най-вече от общото увеличение на полетите и тренировките.
През 2016 г. руски изтребител МиГ-29К се разбива и в Средиземно море при опит за кацане на самолетоносача "Адмирал Кузнецов". Съобщава се, че самолетът, изглежда, е имал механични затруднения малко след излитането.