Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Пастьоризираното прясно мляко провокира астма

Консумацията на над 3 чаши на ден увеличава риска от фрактури

Немски учени предупреждават, че хората, които консумират пастьоризирано мляко, са по-склонни да страдат от алергии и астма.

Основната опасност, която се свързва с непастьоризираното мляко, е възможното съдържание на бактерии в него. Ето защо тези, които са загрижени сериозно за здравето си, предпочитат да консумират пастьоризирани храни. По време на пастьоризацията млякото обикновено се загрява до температура от 72 градуса по Целзий. Тя е достатъчна, за да унищожи такива микроорганизми като Ешерихия коли, кампилобактер, салмонела и листерия, някои от които могат да бъдат дори смъртоносни за хората.

Дали тези

„чисти“

пастьоризирани храни са толкова полезни, колкото се смята?

Експертите поставят под съмнение този факт.

Пастьоризираното мляко предотвратява „срещата“ на тялото ни с микробите, срещу които то трябва да развие имунитет, което ни прави по-уязвими към алергии. Шестгодишно проучване на учени от Мюнхенския университет „Лудвиг-Максимилиан“ в Германия, включващо над 1100 деца, е показало, че вероятността да заболеят от астма тези, които пият непастьоризирано мляко, е много по-малка.

Имунолозите предполагат, че този факт може да се обясни с наличието на омега-3 полиненаситени мастни киселини, открити в суровото мляко. Оказва се, че съдържанието им е по-високо в суровото, отколкото в пастьоризираното, хомогенизираното и обезмасленото мляко, според специализираното списание Allergy and Clinical Immunology.

Разпространяват се

много слухове за млечните продукти

Някои специалисти уверяват, че за възрастните е вредно да пият мляко, други твърдят, че това причинява подуване, трети пък препоръчват този продукт на хората, които мечтаят за дълголетие. Светлана Витковская, експерт в агропромишлен холдинг, споделя полезна информация за млякото и как да се използват правилно млечните продукти:

Всички сме свикнали с факта, че млякото е полезна напитка. Природата го е замислила като ценна храна за човека. Бебетата са способни да метаболизират млякото благодарение на лактазата и ренина - ензими, необходими за храносмилането му. При възрастните хора те се произвеждат в по-малки количества, в резултат на което млечният казеин трудно се усвоява.

Една чаша мляко сама по себе си е много по-здравословна от същото количество мляко, но под формата на плодово-млечни шейкове. За един час млякото се усвоява в тялото 32%. И всякакви добавки, било то плодове или зеленчуци, само усложняват и без това сложния биохимичен процес. Дори млечната каша е по-трудносмилаема от кашата, приготвена само с вода. Ако искате по-деликатен млечен вкус, може да го приготвите с масло или гхи.

За да се извлече

максимална полза от млякото,

най-добре е то да се консумира самостоятелно, отделно от другите храни. Препоръчително е напълно да се изключи от здравословната диета комбинацията от мляко и месо, мляко и риба, мляко и хляб. Такива гастрономически комбинации могат да нанесат много повече вреда, отколкото полза. Млякото е еднакво полезно за човешкия организъм през всеки сезон, както студено, така и топло. Много затоплящи напитки съдържат мляко. Има няколко десетки рецепти за кафе с мляко или млечни пуншове, а най-често срещаните съставки за зимни напитки са медът и канелата. За успокояващ ефект през нощта към затопленото мляко могат да се добавят освен мед и подправки като шафран, фенхел, лайка. Дори настойката от шипка може да се смесва с мляко.

Процесът на усвояванена кефира се различава от процеса на асимилация на млякото поради съдържанието на живи млечнокисели бактерии в него. Ферментиралите млечни продукти като цяло се усвояват много по-лесно и бързо, при това имат благоприятен ефект върху стомаха и червата. И докато от млякото в стомаха се усвоява само една трета, кефирът се абсорбира почти напълно - до 90%. Всички налични хранителни вещества - калций, витамини и микроелементи - се разтварят в стомаха за кратко време и бързо се абсорбират от чревната лигавица. С добавянето на плодове в кефира се получава по-здравословна комбинация, отколкото в млякото.

Кефирът се пие охладен

През топлия сезон е чудесен за лека закуска.

Всичко, което е казано за кефира по отношение на консумацията, може да се приложи и за киселото мляко. То е превъзходен десерт и към него могат да се добавят плодове, овесени ядки, орехи, годжи бери, стафиди. От детството си знаем, че изварата е изключително полезна и диетична храна, която съдържа много калций. Но малко хора знаят, че изварата се усвоява в стомаха за два часа. Вярно е, че в комбинация с мазнини и въглехидрати процентът на усвояване намалява, а с добавяне на протеини и витамин D се увеличава с 10%. Всички видове добавки като плодове – пресни и сушени, зеленчуци, билки, ядки също помагат за по-бързото усвояване на изварата.

Охладената извара се счита за продукт,

подходящ за консумация през лятото, а през зимата от нея се приготвят различни сладкиши, кнедли и запеканки. Често се използва и за диетични ястия.

Всички помним от детството, че млякото съдържа калций, който е необходим за здрави кости. Учените обаче от време на време опровергават това твърдение.

Изследователи от университета в Упсала, Швеция, сравнили диетите на 61 400 жени и 45 300 мъже на различни възрасти за период от 10 години. Всички участници в проучването са консумирали всеки ден различни млечни продукти като кисело мляко, кефир, заквасена сметана

в различни пропорции. След това експертите са проверили здравните показатели на всеки от участниците в експеримента, които са били събирани в продължение на 20 години.

Оказало се, че хората, които са пили по 3 или повече чаши прясно мляко на ден, са много по-склонни да получат фрактури. Рискът от фрактура на бедрената кост например при тях се е увеличил с 50%. Доказано е, че ферментиралите храни като кефир и кисело мляко намаляват риска от фрактури.

Лекарите са предположили, че това се дължи на лактозата, която ускорява стареенето на тялото, но са отбелязали, че тя е вредна само ако се консумира в големи количества.