Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Администрацията ни в София и Брюксел свърши отлична работа

Над два пъти повече са тези 29 млрд. евро, които България получи от ЕС в сравнение с предишния пакет 2014-2020 г. Съвсем малко се увеличава нашата вноска, защото се увеличава и брутният вътрешен продукт. Въобще не искам да коментирам онези, които твърдят, че това са неща, които стават от само себе си.

Напротив, изисква се много сериозно умение и предварителна готовност в преговорите, защото никой не дава пари даром. В този смисъл нашата администрация в България и в Брюксел свърши много добра работа.

Не мисля, че изобщо

имаме някакви

основания да

твърдим, че сме

загубили. Обратното

- всички наши

искания бяха

зачетени

Да, разбира се, всичко това са едни обещания и едни средства, които се предвиждат, но за да се получат по предназначение, трябва насреща да има проекти и да се спазват съответни механизми.

Това, че някои икономисти твърдят, че трябва да бъдат въведени нови данъци в България във връзка с отпускането на европейските пари до 2027 г., се отнася всъщност до една много стара идея, която обаче няма общо с националните данъци. Още при обсъждането на пакета 2014-2020 се коментираше, че в сегашния ще е заложен нов финансов модел на ЕС, който ще разчита на директни, а не през държавите източници на приходи. Тогава

този нов модел

се сравняваше с

федералния модел

на САЩ

Идеята за федерализиране на ЕС, т.е. да станем нещо като Съединени европейски щати, е още от 60-те години на миналия век.

В този смисъл е естествено, че един федерален бюджет трябва да си има и свои приходи. Класическият пример е Бразилия, където, ако си купите една кока-кола, слагат три вида дедесета - национално, провинциално и градско ДДС.

В това се състои идеята за собствена приходна система на Евросъюза.

Досега всички държави членки много упорито отказват, защото от самото създаване на ЕС органите на съюза нямат компетенции в областта на икономическата политика. Те са изцяло национални компетенции.

Чувам коментари, че сме взели повече от Румъния и по-малко от Гърция и Хърватия. Изчисления - всякакви. Но

формулата, по която

се изчислява

финансирането за

отделните страни,

е сложна и отчита

много и различни

фактори,

основният сред които си остава брутният вътрешен продукт.

Максималният размер на възстановителния фонд, по който една страна може да получи финансиране за него, е 6,8% от БВП на съответната страна. Естествено е, че Гърция, която има значително по-висок БВП от българския (така невинаги е било в историята и невинаги ще бъде - б.а.), ще получи и по-голямо финансиране. Румъния, която има 21 милиона жители, е нормално да има по-голямо финансиране от България, която е със 7 млн. население.

Има в публичното пространство подхвърляния, че България е получила нови пари за крадене. Но такива коментари са инфантилни и доста повърхностни. Защото

процедурите по достъпа

и харченето на тези пари

са доста сложни и

да се краде, не е лесно

Впрочем във всяка държава от ЕС има съмнения дали по най-ефективния начин се употребяват държавните средства, както тези от ЕС, така и тези от националните бюджети. Старите механизми все още са налице и работят, новите тепърва ще се договарят.

Появяват се и нови инструменти, които идват със своите механизми, които са договорени, само че сега тепърва трябва да се прилагат. Изобщо в ЕС всяка отделна линия на финансиране си има свои собствени механизми, оборот и форми на контрол. Естествено, зад тях стоят стотици чиновници, които си вадят прехраната с това.

Ако премиерът Борисов не беше присъствал лично на договарянето на парите за страната в Европейския съвет, които продължиха близо 5 дни, щяхме да получим значително по-малка сума.

Това са пазарлъци и

в крайна сметка бихме

могли да сведем всички

преговори тъкмо до това Изтъкват се аргументи, основания, защитават се позиции защо съответната държава трябва да получи пари и за какви цели. Такъв е икономическият механизъм в рамките на цялото това общоевропейско пространство. Но основният критерий си остава аргументираната позиция защо да получим повече пари на фона на сериозното съкращение на евробюджета, особено след излизането на Обединеното кралство от ЕС.

Немалко значение за нашия отбор има и целият ешелон администрация, която обработва потока от цифри, за да произведе необходимите аргументи и доказателства, справки, сметки и т.н. Това е екип, чието ядро България е сформирала отдавна в Министерството на финансите, а екипи има и във всяко министерство.

Значение за получаването на тези 29 милиарда има и фактът, че сме най-бедната страна в Евросъюза. Е, все някой трябва да бъде на тази позиция. Тя обаче винаги дава бонус - защото най-бедният получава пропорционално повече.

Президентът на Европейския съвет Шарл Мишел поздравява премиера Бойко Борисов.

СНИМКА: РОЙТЕРС
Президентът на Европейския съвет Шарл Мишел поздравява премиера Бойко Борисов. СНИМКА: РОЙТЕРС