Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Съветите на всички тези хора НОЩ да разхлаби още мерките означават да приемем теорията на Малтус

Светът, забравил "канона на симетрията" на Леонардо да Винчи, продължава да бъде глобално асиметричен, разделен на две – богати и бедни, преситени и гладни, здрави и болни, грамотни и неграмотни, привилегировани и игнорирани. В някои африкански страни има по 5-6 лекари на 100 000 души, в някои евро-атлантически страни - хиляди лекари в една болница. Защо? Нали човешките права са едни от основните правила на неолибералната демокрация. Или "правата" са маски, зад които са скрити вирусите на пари-и-пари, разточителен разкош, разгулен хедонизъм, консуматорска вакханалия, "демократичен" милитаризъм и малтусиански "принципи на населението". Is There Something Wrong with Democracy? - запитаха двама интерпретатори в статията си в The New York Times през 2018 г.

В началото на март 2020 г. и в България дойдоха новият коронавирус (SARS-CoV-2) и причинената от него коронавирусна болест (COVID-19). Правителството формира Национален оперативен щаб и наложи карантина и извънредно положение за

укротяване на разпространението.

Повечето българи спазваме указанията за превенция, а политиците пак се разделиха, рестартираха Las dos Bulgarias*.

Но у нас се появиха и политици ковидиоти (covidiots) – дума, възникнала в САЩ за тези, които не спазват социалното дистанциране и "останете вкъщи". На гръцки idiotes означава човек, който върши работата си лошо. Синхронно с това у нас се появиха някои социалистически ковидиоти и ковидиотки.

Как и защо Homo antileonardesco направи Mondo antileonardesco – и това има ли причинно-следствена връзка с COVID-19?

В демократичните общества човек-и-свобода живеят в симбиоза. "Свободата, Санчо, е едно от най-ценните блага, с които Бог дарява хората."

Проблем, особено по време на вирусна пандемия, е как да балансираме азът с другите, индивидът с обществото. И да променим за (не)известен период от време Дон-Кихотовото разбиране за свобода със

"Здравето, Санчо, е едно от най-ценните блага, с които Бог дарява хората."

Здравето и болестите на човека са много по-сложни явления, отколкото говоренето за тях от някои политици и политизирани интелектуалци и журналисти, които влизат в тази материя под защитата на човешки права, свобода на словото и свобода на пазара. Добре, че мъдри българи – неврохирургът Николай Габровски, писателят Стефан Цанев, пулмологът Коста Костов, артистите Мария Статулова и Камен Донев и други - настоятелно ни съветват да се смиряваме и да изпълняваме указанията на Националния оперативен щаб. (Когато отминат "короните", ще запитам: Защо Медицинският експертен съвет присъства само 7-8 дни и след това изчезна безмълвно от публичното пространство?)

Като адмирирам призивите на мъдрите българи, допълвам: Повече четете и учете, отколкото да говорите и пишете, суперлиберални политици и постмодерни интелектуалци. Отнася се и за един успешен български предприемач, който за COVID-19 написа: "Допълнителен плюс за държавите със слаба здравна система ще бъде фактът, че старите хора ще са намалели значително и това ще облекчи пенсионните им системи, както и живота на младите хора, които са отделяли голяма част от доходите си за възрастните си родители. След първоначалния шок от трагедията в тези държави ще последва рязък ентусиазъм и подем."

Какво друго освен малтусиански цинизъм е такъв "рязък ентусиазъм и подем", базиран на "факта, че старите хора ще са намалели значително..."!?

Аз вярвам на успешните учени, които предлагат "реципрочния алтруизъм" (Робърт Тривърс, Робърт Акселрод и Уилям Хамилтън) и "алтруистичния егоизъм" (Ханс Селие) като решения на проблеми по време на криза. И на "лупата на проф. Николай Габровски", която сега увеличава както доброто, така и лошото в поведението на българите.

В "Произход на видовете" Чарлз Дарвин е написал: "Стабилността и успехите на дадена група от хора в голяма степен зависят от сътрудничеството на отделните членове помежду им и с членове на други групи."

Това означава, че алтруизмът и емпатията са превърнали човекоподобните маймуни в една "красива надежда за живот". Какво става с нея в съвременния свят на коронавирусите, е едно от най-големите предизвикателства на ХХI век.

Ще се извиси ли човекът, или ще падне - Homo empathicus, Homo altruisticus или Homo Economicus** (човекът на бизнеса)?

През 1837 г. Дарвин започва да пише "Произход на видовете" и на страница 36 над неговото първо "дърво на евюлюцията" той отбелязва: I think.

Сега COVID-19 ни предлага да се замислим за

рехуманизиране на обществото,

за антропоцентрична демокрация, за личната, социалната и политическата промяна на мисленето. И за превенцията и лечението на пандемията от вирусите на алчността, агресията, арогантността и аномията – Deadly Quartet (не само), на съвременното българско общество.

Другото е ковидокрация - власт на коронавируси, ковидиоти и ковидиотки.

*Las dos Espanas (двете Испании) са описани в поемата "Поговорки и песни" на Антонио Мачадо. Те се отнасят за противопоставянето на демократичното и монархичното мислене на испанците, което по-късно се превърна в Гражданска война в Испания.

** Махнете маските на Homo Economicus! (Belle M. Hegde. Homo Economicus Masquerading as Homo Altruisticus. Journal of Indian Academy of Clinical Medicine 2010; 11(2):92-95)