По темата с изложбата в Лувъра...
Голям шум се вдигна по повод подготвена изложба в Лувъра, където българските икони щяха да бъдат наредени до ятагани... То БАН излезе с позиция, то Светия Синод си каза думата, то разни хора вдигаха патриотичен шум. Патриот да си днес!
Отпадна българското участие в изложбата и май ще се отрази на отношенията на министерство на културата с Лувъра.
Появиха се и мнения против "патриотичната" реакция. Открои се написаното от Мария Спирова в "Площад Славейков".
Разбирам какво е искала да каже Мария Спирова и съм съгласен с позицията и. Реакцията срещу изложбата в Лувъра беше глупава, провинциална и на хора с комплекси.
Но не съм съгласен със защитена от нея теза изразена с изречението: "можем и да гледаме на тази изложба като напомняне, че тези икони са оцелели, заобиколени от една култура и много напреднала, много продуктивна и много по-могъща от нашата."
Изразът не е точен, защото иконите и другите артефакти на християнството у нас в същността си никога не са били етнокултурни произведения. Бих редактирал цитираното изречение така:
"Тези икони са свидетелство, че могъщата християнска култура е намирала изява и у нас в условията на господстващата мюсюлманска култура на Османската империя."
Българските икони са пръски от християнска Европа и християнизираща се Америка. Те са щрих от множеството икони и храмове в целия православен свят, те са нашата важна запетайка до катедралите на Запад, разцвета на музиката, живописта, пластичните изкуства... Българските икони са частица от цялата християнска култура.
Могъщото християнство е намирало проява и у нас в условията на ятагана.
Според мен това е важно уточнение на българската гледна точка за българското присъствие в тази изложба.
Най-четени
-
Секретно 3-те фатални грешки на Георги Димитров
Критикува зверствата на Червената армия у нас, но бързо подвива опашка Сталин има сериозни мотиви да елиминира Георги Димитров - смята историкът Лъчезар Стоянов
-
Коментар №1 на седмицата: От омраза към България в Скопие унищожиха чрез опожаряване своята Универсална зала
От омраза към България в Скопие унищожиха чрез опожаряване своята Универсална зала. Тя е архитектурно копие на някогашната сграда на цирка в София. Построена е като дарение от България през 1966 г
-
Тодор Живков показва на Фидел Кастро най-старото тайно скривалище у нас
Подозират, че Първия си е имал и частен бункер заради банята с паркет Бункер, намиращ се под двореца в Кричим, е най-старото скривалище у нас. Под емблематичната постройки е изградено убежище за
-
Компроматите през 90-те - "партийната книжка" на Софиянски. Днес се борави с милиарди, болонки, контрабанда
През 90-те години върхът на предизборните компроматни битки беше "партийната книжка" на Стефан Софиянски. Днес вече се борави от една страна с милиарди лева/евро, но от друга с луксозни часовници
-
Галерия “Спасители на плажа” се завръща 25 години след края си
Продължението е поверено на шоурънъра Лара Олсен, а изпълнителни продуценти сa отново създателите му Бърк, Шварц и Бонан Актьорският състав все още се пази в тайна "Дръзки герои