Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

СНИМКА: Ройтерс
СНИМКА: Ройтерс

Украинският "Боинг", който вчера се разби в Техеран, вероятно е бил свален от преносима зенитно-ракетна система тип "Игла". Според експерти от Института по глобални заплахи и демократични науки е бил уцелен един от двигателите на самолета.

Изводите им се основават на радиолокационните данни за катастрофата, снимки и видеа, пише MBS.News.

"Самолетът е изчезнал от радарите в 2:48 часа по Гринуич, след като излетял от летище "Хомейни", на височина повече от 1700 км. Данните за полета показват, че летателната машина се е издигнала над надморската височина и няма признаци за снижаване", гласи докладът на експертите, цитиран от Ukrinform.

"Анализът на снимките разкрива, че самолетът вероятно е бил свален от преносима зенитно-ракетна система близо до летището и поврежда двигателя на типична височина за използването й".

Експертите подчертават, че кадри от мястото на катастрофата показват следи от повреда по крилата от шрапнел. 

В анализа се посочва още, че щетите по корпуса на самолета много наподобяват на тези по MH17, свален над Източна Украйна от руска ракета през 2014 г.

"Разликата в степента на щетите се обяснява с различния вид боеприпаси. В случая с MH17 е използвана противоракетна система "Бук". Украинският самолет в Техеран е ударен от друг тип - "Игла", с висока взривна способност".

В доклада се посочва още, че пораженията са същите като при военнотранспортния самолет Ан-26 на украинските ВВС, свален от преносима ракетна система над Донбас на 2 юли 2014 г. Освен това снимки с останки на един от двигателите на полет PS752 показват повреда, която не може да бъде причинена от пожар или сблъсък със земята.

Експертите отбелязват още, че на видео с падането на украинския самолет се вижда, че той гори. Това противоречи със становището на Иран, че екипажът не се е свързал с диспечерите и не е съобщил за никакви технически проблеми. Иран също не съобщава за SOS сигнали от самолета.

"Боингът" падна на 28 км от края на пистата. Съдейки по записа от началото на полета, той е прелетял между 5 и 7 км преди сблъсъка със земята. "Това означава, че опитният екипаж е имал достатъчно време да съобщи за пожара в двигателя и да подаде SOS сигнали".

Освен това "Боинг 373" е оборудван със система за погасяване на пожари в двигателя и индикатори за прекомерно повишаване на температурата в двигателите. "Следователно при възпламеняване екипажът е можел да включи противопожарната система (ако тя не се е задействала автоматично) и да съобщи на ръководството на въздушния трафик, че са претърпели инцидент", казват още анализаторите.

Експертите са убедени, че Техеран крие информация за катастрофата и сигнали за помощ, пратени от самолета до службата за контрол на въздушното движение.

Отделно от това специалистите подчертават и факта, че Иран отказа да даде черните кутии на самолета както на "Боинг", така и на САЩ, а изрази готовност да ги предостави на "определена страна" - вероятно Русия. Ако обаче е така, данните от черните кутии вероятно ще бъдат унищожени или манипулирани, предупреждават експертите.

Те наблягат на това, че Русия вече е предприела информационна и психологическа атака, за да наложи версията на Техеран за самолетната катастрофа и да подкопае авторитета на САЩ.

В същото време украинските власти проучват версията за сваляне на самолета от ракета, изстреляна от зенитна система тип "Тор", която е руско производство, коментира секретарят на Съвета за национална сигурност и отбрана на Украйна Олексий Данилов пред "Цензор", цитиран от ТАСС.

Разглеждат се и възможностите летателната машина да се е сблъскала безпилотен апарат или друг обект, повреда на двигателя поради технически причини, както и експлозия на борда при терористичен акт.