Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Eдна от съвременните мистерии бе разкрита, съобщава сайтът за изкуство Artnet news. Става дума за кражбата на картина на Климт от музей в Пиаченца, извършена през 1997 г. Повече от двайсет години платното е издирвано, а специалисти следят да не се появи на незаконен търг или в някоя колекция. Напразно. Преди дни градинар случайно го открива, обърквайки го с торба с боклук.

Докато разчиства бръшлян от стената на галерията за модерно изкуство "Ричи Оди" в Пиаченца, Италия, градинар открива ниша с метален капак. Отваря го и в него намира черна чанта. Първоначално решава, че това е торба с боклук и за малко да я изхвърли. Любопитството му обаче надделява и шокиран, служителят открива платно на великия Густав Климт. Картината е открадната от същата тази галерия и е издирвана повече от двайсет години.

"Портрет на дама" е от късните творби

на художника

Рисувана е през 1916-1917-а, години след Златния му период, когато създава емблематичните "Целувката" и "Портрет на Аделе Блох-Бауер".

Картината се оценява на 60 милиона евро и всъщност е една от най-ценните в галерията. През 1997 г. по време на подготовка на специална изложба платното мистериозно изчезва. Тогава разследващите откриват единствено тежката рамка на картината, захвърлена на покрива. Години наред се разследва, но следите се губят. Специалисти дори изказват притеснения, че картината отдавна е продадена и е в нечия съмнителна колекция. За платното са следени и търгове, но то така и не се появява. За някои дори потъва в забрава. До днес, когато картината е открита по още по-мистериозен начин.

Първоначално е поставен въпросът дали това е оригиналното платно, или е някаква странна инсценировка. За момента картината е в ръцете на италианските власти и разследването върви с пълна сила. Извикани са специалисти за официална оценка. Смята се, че е напълно възможно това да е оригиналът. Директорът на галерията Масимо Ферари пояснява, че картината притежава на гърба си

всички предишни печати, които

е имала

Остава обаче въпросът защо крадците са били принудени да я скрият и най-вече защо не са се върнали да я вземат. Какво се е случило с тях, че да оставят толкова ценна картина в торба за боклук повече от двайсет години.

Съществува и теория, че картината е била открадната, но след това върната. Тези съмнения се базират на изказването на италианец, който през 2016 г. обяви, че е взел платното, но скоро ще го върне. Думите му обаче са приети

по-скоро като твърдения на луд

Каквато и да е истината, цялата тази невероятна история превръща "Портрет на дама" в една от най-популярните картини на Климт.

Миналата година също мистериозно е намерена рисунка на Климт. Тя не е чак от такава стойност като картината в Италия, но отново историята й е вълнуваща. През февруари властите в Линц съобщават, че в шкаф е открита рисунката "Zwei Liegende" ("Две лежащи фигури"), за която Музеят за съвременно изкуство в града води дело. Произведението е част от колекцията на художничката Олга Йегер, предоставена на музея за определен период от време. Когато през 1990 г. наследниците на колекционерката искат произведенията да им бъдат върнати, се оказва, че едно от тях липсва. Музеят е осъден да изплати

8,3 милиона евро обезщетение,

но докато върви обжалването, картината случайно е открита в шкаф. Оказва се, че е присвоена от бивша секретарка на музея, която я взема при пенсионирането си.

Тя обаче не смее да я сложи на показ в дома си, затова я заключила в един шкаф, където картината е открита, след като жената почива.

Всъщност историята на наследството на Климт е пълна с вълнуващи развръзки. След надигането на нацизма в Австрия много от платната на художника попадат в колекцията на самия Хитлер. Смята се, че Фюрерът си присвоява стотици платна от най-известните художници и

създава своя кървава колекция

– с откраднати или иззети произведения на изкуството. Има особен интерес към австрийските художници. Някои биографи смятат, че това е неговият начин да си отмъсти на Виенската академия на изкуствата, където в младостта му не го приемат за обучение с довода, че не е достатъчно талантлив.

Сред присвоените картини на австрийски майстори неизменно има и картини на Климт – любимецът на Виена.

Интересен факт е, че един от хората, които се впускат в колекциониране на платна от Климт през тези години, е и Густав Ушицки. Съвпадението на малките имена Густав съвсем не е случайно. Ушицки се счита за първия извънбрачен син на Климт, роден през 1862 г. Официално художникът има шест незаконни деца, но някои биографи говорят дори за четиринайсет.

Любопитното е, че поне трима от извънбрачните синове са кръстени Густав.

Ушицки е първият с това име, роден от връзката на майка си Мария Ушицка с художника.

Климт никога официално не признава децата си и въпреки че някои биографи твърдят, че ги подпомага финансово, той никога не ги посещава.

Затова и някои смятат, че Ушицки, който по времето на Втората световна война участва в създаването на множество

филми с нацистка пропаганда,

се възползва от положението си да събира картини на баща си и като вид компенсация за липсата му в детството.

Режисьорът твърди, че придобива цялата си колекция напълно законно. Тя се състои от десет картини и петнайсет рисунки, част от които след смъртта на Ушицки са завещани на австрийската фондация "Густав Климт".

Изключително интересна е съдбата на една от най-ценните картини на Климт – "Портрет на Аделе Блох-Бауер", известна и като "Дамата в злато".

Тя е поръчана от съпруга на Аделе – Фердинанд, който е от богат еврейски род, развиващ търговия със захар. Почти четири години са необходими на художника да завърши уникалното платно. Когато Аделе се разболява, заръчва на съпруга си нейните потрети – защото Климт рисува и втори – да бъдат завещани на музея "Белведере",

в чиито градини тя обожава да се разхожда

В написаното години по-късно завещание на Фердинанд обаче той оставя всичко на племенниците си, тъй като двамата с Аделе нямат свои деца. По време на Втората световна война всички те са избягали от Австрия и са намерили убежище в САЩ.

Именно оттам започва своята дълга битка племенницата на Аделе Мария Алтман. Тя си спомня как нацистите са ги прогонили от дома им във Виена и са им взели всичко – от бижутата, през ценните книги в библиотеката, до картините и колекциите от порцелан.

Първоначално искането й да притежава портрета на леля си е отхвърлено, тъй като тя вече не е австрийска гражданка. Възстановяват й единствено част от колекцията от античен порцелан на Фердинанд. Мария я разпродава и благодарение на събраните средства наема цяла армия от адвокати. През 1969 г. завежда дело, след това още едно през 1998 г.

Най-накрая след години борба

тя печели

Получава права над пет картини на Густав Климт, включително и двата портрета на леля си Аделе.

"Дамата в злато" е продадена на търг и е купена за 135 милиона долара от милиардера Роналд Лаудер, който я излага в своя музей за немско и австрийско изкуство "Нойе Галери" в Ню Йорк, където може да бъде видяна и днес.