Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

От диетите се напълнява. Осъзнатото хранене е правилният подход към здравословното тегло

Спазването на диети е порочна практика, която води единствено до напълняване в бъдеще, категорична е невроложката Сандра Амод, автор на книгата “Тайните на твоя мозък”. Специалистката обяснява, че дори с воля да си налагаме глад, тя неизменно ще се изчерпи. Най-добрият вариант за поддържане на здраве и нормално тегло според д-р Амод е осъзнатото хранене.

Невроложката обяснява, че често спазването на изтощителни диети дори и да води до бърз резултат, всъщност е предпоставка за повишаване на теглото в дългосрочен план. Много хора топят килограми с глад или поредния модерен строг режим, но в повечето случаи след това ги връщат обратно. А най-лошото е, че често ги връщат с едни-два отгоре, така малко по малко, диета след диета, качват по десетина-двайсет килограма.

Специалистката цитира статистически данни, според които пет години след диета повечето хора връщат теглото си, а 40% напълняват даже повече. Затова тя е категорична, че започването на диета е предпоставка не да отслабнем,

а да напълнеем в дългосрочен план

Д-р Амод е посветила години проучвания да открие защо това се случва и защо искреното желание за загуба на тегло всъщност води до точно обратното. И като невролог тя се насочва да изследва функциите на мозъка, които контролират чувството за глад.

В своята лекция за TedGlobal специалистката обяснява: “Мозъкът има своя собствена представа колко е идеалното ви тегло. И тази представа няма общо с това, което вярвате съзнателно. Това се нарича “стабилна точка”, въпреки че представлява вариация от около 5-7 килограма. С избора на начин на живот можете да увеличавате или намалявате теглото си в този диапазон, но е доста по-трудно да се задържите извън него.”

Д-р Амод е категорична, че частта от мозъка, която регулира телесното тегло, е хипоталамусът.

Благодарение на множество сигнали се регулират гладът,

активността и метаболизмът, така че независимо от условията, да се запази теглото стабилно. Тоест дори и съзнателно човек да се подлага на поредната диета или на екстремно натоварване, мозъкът му работи в обратната посока – тялото да устои на променящите се условия.

Разбира се, това е еволюционно наследство, от време, когато гладът е бил равнозначен на смърт, а организмът се е запасяват при всяка възможност, защото често е бил в периоди на оскъдица.

“Мозъкът реагира остро на отслабването

и задейства механизми, за да върне тялото обратно към това, което счита за нормално. Ако отслабнете много, той реагира сякаш умирате от глад. Би било добре мозъкът да можеше да прецени дали имаме нужда от отслабване или не, но той не може. Ако отслабнете много, огладнявате по-често и мускулите ви изгарят по-малко енергия.”

Невроложката цитира изследване на д-р Руди Лейбъл от Колумбийския университет, по време на което учените установяват, че хора, които са изгубили 10% от телесното си тегло, изгарят от 250 до 400 калории по-малко, защото метаболизмът им е забавен. Което води до заключението, че човек, който е отслабнал, трябва да приема по-малко калории, за да запази килограмите си от този, който винаги е бил слаб.

“За съжаление едно временно напълняване може да се превърне в постоянно – уточнява д-р Амод. - Ако задържите натрупаните килограми за по-дълъг период, мозъкът решава, че това е новото нормално. Успешната диета не снижава вашата стабилна точка. Дори и да сте задържали свалените килограми няколко години, мозъкът

продължава да се опитва да ви накара да ги върнете

Особено ако отслабването е било следствие на дълго гладуване.”

Освен неефективни, диетите се оказват и опасни. Невроложката цитира няколко проучвания, доказващи, че при момичетата, които пазят диета в ранните си тийнейджърски години, има висок риск да напълнеят значително след пет години. Дори ако винаги са били с нормално тегло. Затова децата не бива да бъдат слагани на диета. От една страна, защото това най-вероятно ще им гарантира наднормено тегло в бъдеще, а от друга, защото може да отключи хранителни разстройства.

Д-р Амод обяснява, че хората се делят основно на два типа – такива, които умеят да се хранят интуитивно, и такива, които контролират храненето си с воля. Изследванията показват, че тези, които контролиран храненето си с воля, често в дългосрочен план напълняват, вечно са на диета и са по-склонни към преяждане. Докато интуитивно хранещите се е по-малко вероятно да имат наднормено тегло и

прекарват по-малко време в мисли за храна

Според невроложката именно осъзнатото хранене е ключът към здраве и нормално тегло. Затова тя съветва хората вместо да се подлагат на поредната изтощителна диета, просто да отделят време да се научат да се хранят интуитивно: “Да се научите да разбирате сигналите на тялото си, така че да ядете, когато сте гладни, и да спрете, когато сте сити, защото голяма част от натрупаното тегло е следствие от ядене, без да сме гладни.”

Д-р Амод обяснява, че самата тя е пробвала този подход. Признава, че й е отнело повече от година да усвои осъзнатото хранене: “Дайте си разрешение да

ядете колкото искате

и после се постарайте да разберете какво кара тялото ви да се чувства добре. Сядайте на масата, без да се разсейвате. Помислете как се чувства тялото ви, когато започвате да ядете и когато свършите, и позволете на глада си да реши кога да спрете. Научете се да работите с апетита си, вместо да се страхувате от него! И недейте да гладувате изтощително. Слушайте тялото си!”