Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

ГОТОВНОСТ: Сергей Игнатов е решен да въведе изцяло нова система в образованието.
ГОТОВНОСТ: Сергей Игнатов е решен да въведе изцяло нова система в образованието.

 

 

 

Нови учебници, нова програма, нови предмети. Просветното ведомство ни готви пълна промяна в образованието от следващата учебна година. Децата ще се обучават по модерна революционна схема как да се справят в живота. Идея за подобни часове е залегнала в проекта на закон за просветата, който ще бъде внесен за обсъждане до дни. Учениците от първи до четвърти клас ще пеят и ще рисуват по-малко, но за сметка на това ще имат часове по екология и гражданско образование. Децата ще имат практически уроци за преодоляване на пречки в реални ситуации от рода какво да правят, ако се изгубят в гората. Още от четвърти клас децата ще учат как да търсят информация в Google. Ще се променят и часовете по физическо възпитание, като се предвижда най-малките да укрепват духа и тялото с йога.
Това са само част от

промените

които трябва да се гласуват в парламента. Според идеите на министър Игнатов и екипа му основно образование ще се завършва след 7-и клас, а децата до трети клас няма да получават оценки. Отиват си и бисерите в учебниците. Смелите амбиции на министъра са изречения от рода "морето е солено заради морската сол" да отпаднат. Той ще създаде специална комисия, която да изчете от корица до корица всички помагала и да махне нелепите изречения.
Макар и смели, предложенията на Сергей Игнатов остават само на хартия неясно докога. Законопроектът за училищното образование остана стопиран повече от година. Първоначалната версия, представена от екипа на Сергей Игнатов, дори бе свалена от официалния сайт на ведомството. Преди дни министърът обяви че

проектът

е готов и до два месеца ще бъде приет в парламента. По-голяма част от промените в закона трябва да влязат в класните стаи от месец септември, но учители и експерти са убедени, че това е невъзможно.
"Нова програма и учебници не може да има толкова скоро. Това е процес, който в най-добрия случай ще продължи между 2 и 3 години. Въпросните уроци как да се справят децата в живота не са добре обмислени. Кой ще дава пари за учители по йога и екология, как ще водим децата в гората и всякакви подобни практически занятие. За подобно нещо трябват много средства, а повечето училища едва събират парите за парно и заплати", коментира пред вестник "168 часа" училищни директори.
Парадоксът в закона за просветата според експертите е, че в

кризисна година

се предвижда създаването на две нови административни структури - Национален инспекторат по образованието и Център за учебниците, учебните помагала и педагогическите издания. И двете ще са на бюджетна издръжка, а функциите им се припокриват и със сега действащи звена на МОНМ. "Центърът за учебници ще одобрява и оценява съответствието на учебниците с държавния образователен стандарт, ще контролира и координира осигуреността на училищата с учебници и учебни помагала за безвъзмездно ползване", се казва в закона.
"Изграждането на подобен център няма смисъл, той не може да уплътни дейността си. От неговото създаване има смисъл само ако той се занимава с безплатните учебници от I до VII клас. Нека те да бъдат само в един вариант и при тяхното отпечатване, за да се

пестят парите на данъкоплатците

Сега цените на тези учебници са много високи, използва се луксозна хартия, правят се многоцветни издания, вътре в тях има прекалено много илюстрации, корицата е твърда, все едно че се издава Британската енциклопедия или Ларус. Със създаването на този център се задълбочава корупцията. Който плати, негов учебник ще издадат. Да не говорим, че и в момента има подобно звено в рамките на министерството", коментира пред "168 часа" бившата зам.-министърка на образованието в кабинета "Вълчев" Ваня Добрева.
Не по-малка недомислица се оказва и предвиденият Национален инспекторат по образованието. Той трябва да анализира качеството на образователната среда - резултатите на учебниците и подготовката на учителите. В момента Центърът за контрол и оценка качеството на образование (ЦКОКО) би трябвало да върши същата работа, а регионалните инспекторати по образование също контролират системата на народната просвета.


За 3 млн. учим колко са полезни плодовете

3 МЛН. лева трябва да бъдат раздадени на родните училища по програма "Училищен плод". Инициативата се финансира с европейски средства и се управлява от Държавен фонд "Земеделие". По нея от 15 септември до 31 май се предвижда да бъдат раздавани ябълки, круши, праскови, сливи, череши, грозде, банани, мандарини, портокали, грейпфрути и киви Целта е да се обясни на подрастващите, че плодовете са полезна и незаменима част от тяхното дневно меню, което иначе изобилства от нездравословни и вредни храни. С огромния бюджет учениците ще получат книжки с игрословици, брошури и плакати, които се очаква да ги накарат да ядат по-често плодове. 1 млн. лева обаче не отиват при децата, а за клип, който да се излъчва по националните телевизии. Близо 100 хил. лева са платени за песничката към клипа, която се изпълнява от Лили Иванова.

 

ГЪВКАВИ: Децата ще изучават и йога в училище.
ГЪВКАВИ: Децата ще изучават и йога в училище.