Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Европа трябва да приеме, че при държавните помощи и стимули има само едно правило - надцаквай останалите до дупка

Заради правилата в ЕС сме на път да изгубим битката за "Фолксваген". Турция предлага такава държавна помощ, за каквато ние като част от Европа не можем дори да си мечтаем. Не че не можем да я дадем, а защото ЕК ще ни санкционира, ако държавните стимули надминат 15% от размера на инвестицията.

Мотивът на Брюксел е страните членки да не се прецакват една друга и концерните да се чувстват свободни в избора си къде да изградят мощностите си. Това е похвално, но е едно чудесно прострелване

право в краката

Резултатът от тази "коректна" политика на Брюксел е, че през последните 20-ина години едни от най-големите компании вместо да инвестират в Европа, тук да намаляват безработицата и да плащат данъците си, избраха да изнесат бизнеса си в страни като Китай, Индия, Камбоджа, Виетнам, Турция, Шри Ланка и др. Да, те едва ли са толкова привлекателни като ЕС, там едва ли се спазват човешките права и свободи, но

бизнесът просто не се интересува от тези неща

Той иска още в началото да е на печалба с атрактивен пакет държавни стимули. В Китай заплатите отдавна не са ниски, но там без проблем привлякоха "Тесла моторс" с уникални субсидии. Държавата предостави на компанията безвъзмездно земята за завода край Шанхай и изгради за своя сметка абсолютно цялата инфраструктура и пътища до него. Отделно предостави на гиганта кредит от 521 млн. долара, за да започне строителството. Допълнително Илон

Мъск си извоюва

да плаща данъци едва след 2023 г., когато започнат да бълват електромобилите си. Тоест по време на строителството компанията му е освободена от налози. Все неща, които са абсолютно немислими за Европа.

Разбира се, никой в Китай не си позволи критики от типа: "Ау, каква огромна държавна помощ, ама това са стотици милиони евро!" Нещо типично и за нашенските изключително принципни десни икономисти.

С такива "субсидии" през 2018 г. Китай привлече и "Фолксваген", за да строи огромен завод за електромобили край Шанхай. Между другото той ще е 16-ият на компанията в Поднебесната империя.

Познайте защо поне 1-2 от тях не са в Европа?

БМВ през миналата година инвестира 7 млрд. евро в Китай.

Забраната на Брюксел страните членки да привличат инвеститори със стимули и по-ниските заплати в Азия през 90-те бяха основните причини знакови гиганти като "Мерцедес", БМВ, "Бош", "Адидас", "Армани", "Марк енд Спенсър", H&M да изнесат производствата си в страни като Китай, Камбоджа, Индия, Турция и др. Шведският концерн H&M вместо да търси партньори основно в Европа, години наред ги открива предимно в Турция, Индия, Камбоджа, Шри Ланка, Виетнам и др.

Тези страни нямат проблем да предложат апетитни стимули на големите инвеститори, защото знаят, че те ще повишат заетостта, приходите в бюджета и жизнения стандарт на населението.

Слава Богу, страните от Източна Европа се усетиха, че ще изгубят този мач, и през последните 20-ина години започнаха да прилагат всякакви хитрини, за да привличат големите световни компании.

Битките обикновено са задкулисни,

придружени с много ритания по кокалчетата и България почти винаги ги губеше.

Тук всяка идея да се предложи каквато и да е държавна помощ обикновено предизвикваше огромен скандал, обвинения в лобизъм, корупция и какво ли не. Това заедно с почти мафиотската приватизация отблъсна първокласните компании от България и те се насочиха към Словакия, Унгария и Чехия.

Досега те ни изпреварваха с най-стария номер - предлагаха огромен терен с изградена инфраструктура с ток, вода, газификация, основен път и околни пътища, плюс всички разрешения. През 90-те години се стигаше дотам, че някои страни освен терена изграждаха и самата фабрика само и само да привлекат даден инвеститор. Разбира се, никоя държава не си признаваше, но неофициално всички знаеха кой какво прави. След това интелигентни лобисти започваха да убеждават Брюксел, че това са изостанали райони, че хората са бедни и трябва да си затвори очите пред огромните държавни помощи.

За последно Словакия предостави 129 млн. евро на Jaguar Land Rover, за да изгради завод в Нитра за 1,4 млрд. евро. Когато започна разследването, от ЕК приеха, че

помощта на Словакия е допустима,

защото ще подпомогне изостанал район и защото в противен случай концернът щял да изнесе производството си в Мексико.

Благодарение на подобни стимули в Словакия имат заводи "Фолксваген", "Пежо Ситроен", КИА. Отделно за всяко увеличение на производството гигантите получават допълнителни стимули. Така например КИА получи 32 млн. евро държавна помощ за разширението на фабриката си на стойност 200 млн. евро.

Словакия привлече инвестицията на "Пежо" от близо 1 млрд. с официална държавна помощ от около 105 млн. евро.

Според инвеститори Унгария е спечелила БМВ и проекта им от 1 млрд. евро с около 120 млн. евро субсидия. Малко повече правителството е заделило за гиганта "Ауди" - 133 млн. евро, но пък концернът вложи в икономиката 1,2 млрд. евро.

През 2007 г. Чехия отмъкна

буквално под носа на останалите източноевропейски страни "Хюндай", като им предложи 111 млн. евро помощ. Окуражена от успеха, година по-късно страната заложи стръв от 132 млн. евро, за да спечели и инвестицията на "Тойота-Пежо-Ситроен".

Благодарение на това безработицата в Чехия, Унгария и Словакия е сведена в рамките на 3 до 7%, а заплатите растат по-бързо, отколкото на Запад. Унгария е номер едно в това отношение с ръст от над 12,8%.

Статистиката показва, че ако този темп се запази, заплатите в тези страни до няколко години ще стигнат тези в развитите европейски страни.

Факт е, че този път и България си научи урока и може би за първи път държавата предложи по-атрактивни стимули. За съжаление заради строгите правила в ЕС те се оказаха прекалено скромни за германския концерн, а властта не посмя да играе задкулисно както останалите източноевропейски страни.

Така вместо Европа да привлече още една инвестиция, тя е на път да я изпусне за пореден път. Крайно време е в Брюксел да приемат, че правилата са такива - надцакване до дупка, за да остане големият бизнес в Европа.