Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Министър Петя Аврамова и зам.-председателят на УС на Фонда на фондовете Александър Георгиев представиха пред кметовете от Североизтока възможностите за финансиране на общините.
Министър Петя Аврамова и зам.-председателят на УС на Фонда на фондовете Александър Георгиев представиха пред кметовете от Североизтока възможностите за финансиране на общините.

Държавата ще заделя 30% в специален фонд, за да доплаща бързите отчуждения, гарантира Петя Аврамова.

Те са нужни, за да е готова магистралата до 2023 г.

Атака пред Конституционния съд срещу законовите промени, които позволяват бързо отчуждаване на имоти при важни инфраструктурни проекти, предприе във вторник президентът Румен Радев.

Той оспори текстовете, които позволяват отчуждаването да влезе в сила дори при съдебно оспорване, а след това държавата да доплаща, ако бъде осъдена.

Преди дни Народното събрание отхвърли вето на Радев върху текстове от Закона за държавната собственост, които трябва сериозно да ускорят изграждането на важни инфраструктурни проекти като магистрала “Хемус”.

Участъкът от магистралата от Буховци до Белокопитово е 16,5 километра, а в момента реално се строят 1,5 километра. За останалите 15 километра има 29 дела за отчуждението на имотите, описа проблемът във вторник министърката на регионалното развитие Петя Аврамова. Всяко едно от делата е само върху определената за отчуждението цена, добави министърката.

Аврамова говори на конференцията “Образцова община - Североизточен регион”, организирана от “24 часа” във Варна.

Новият закон

сериозно ще

ускори

отчужденията и

изграждането на

магистралата, увери Аврамова.

За да се гарантира интересът на собствениците, при всяко бързо отчуждение държавата ще отделя 30% над определената за всеки имот цена, които ще отиват в специален фонд към областния управител. С тези пари, ако съдът се произнесе, че първоначално определената цена е била занижена, ще се доплаща на собствениците, обясни Аврамова.

Основен приоритет на държавата са пътната инфраструктура и магистрала “Хемус”, заяви министърката.

Магистралата трябва да е завършена до 2023 г. и да оживи Северна България. Заради това се налага и ускоряване на отчуждителните процедури, добави тя.

Вече е напълно

ремонтирано

трасето Варна -

Добрич - Кардам,

откъдето минава основният трафик на румънските туристи за българските черноморски курорти. Последните 14 км от този път са били завършени през април.

2,9 млн. лв. дава Агенция “Пътна инфраструктура” за ремонт на виадукт “Звездица” от магистрала “Черно море”.

Състоянието на малки, но натоварени шосета, които са общинска собственост, бе една от основните теми, повдигнати от кметовете на 35-те общини на североизточните области Варна, Добрич, Шумен и Търговище.

За една точка не

ни отпуснаха

финансиране

за ремонт на

общинския път,

който обслужва пристанище Варна-запад и цялата индустриална зона, оплака се кметът на Девня Свилен Шитов. По отсечката годишно минават над 3 милиона автомобила, главно тежки, които обслужват заводите, доставят или вземат товари от пристанището, допълни той. А проблемът ще се задълбочава заради скорошното отваряне на терминал за зърно на пристанището, който ще е най-големият на Балканите, добави кметът на Девня.

“Готов съм, ако това ще оправи нещата, моментално да предоставя тази отсечка на държавата, само и само да бъде оправена”, заяви Шитов.

За съжаление, предоставянето на път на държавата не решава проблема, отговори обаче Аврамова. След истинския старт на тол системата ще е по-лесно финансирането на по-малките пътища, обясни тя.

Девня може да потърси съчетаване на ремонта на пътя с проект, който би носил преки печалби, и така

да кандидатства

за кредит с

нулева лихва

през Фонда

на фондовете,

обясни пък зам.-председателят на фонда Александър Георгиев.

През следващия програмен период ще може да се финансират и проекти, които са общи между общините и бизнеса, обясни още министърката. Ще се дават пари и за проекти на повече от една община или област. Тя разказа как Сливен и Ямбол подготвят общ проект за четирилентов път между двата града, по протежение на който ще бъде изградена индустриална зона.

Малките язовири продължават да тежат на общините и не могат да бъдат предадени на държавата въпреки приетата преди година възможност, каза пък кметът на Търговище Дарин Димитров. За да успее неговият град да даде на държавата малките язовири, които не може да стопанисва, трябва да набави пълната им документация, което е разход над 100 хил. лв., обясни проблема той.

Петя Аврамова обеща да потърси решение заедно с икономическия министър Емил Караниколов.