Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Снимки: Николай Литов
Снимки: Николай Литов

"Манчестер еър груп" и китайската BCEGI с най-големи предложения за инвестиции - близо 1,3 млрд. евро за 35 години

Френско-турският консорциум между "Еърпорт дьо Пари" и "ТАВ хавалиманларъ холдинг" даде оферта с най-високо годишно възнаграждение за държавата за концесията на летище София. Това стана ясно след отваряне на офертите на петимата кандидати. Стартът бе даден от министъра на транспорта Росен Желязков в присъствието на представители на кандидатите и на журналисти. Французите и турците оферираха 32,82 млн. евро на година за държавата, което е 42,8 на сто от приходите. В условията на концесията е записано, че концесионното възнаграждение за държавата не може да бъде по-малко от 10 на сто от общите приходи на година.

Всички кандидати първо обявиха съгласието си да направят първоначалното авансово плащане, което е 550 млн. лв., или 281 млн. евро, така че по този показател надпревара няма.

"Соф кънект", консорциум  на френския инвестиционен фонд "Меридиам ийстърн юръп инвестмънтс" и "Флугхафен Мюнхен", оператор на мюнхенското летище, дава на година 32% от приходите, или малко над 26 млн. евро. 

Сдружението на летището в Копенхаген и "ССБ Зауервайн & Шефер Бау" оферира 26 млн. евро на  година за държавата, или 30,97 на сто от общите приходи на летището.

Предложението на четвъртия кандидат -"Фрапорт-България", е 21 млн. евро или 27,39%.

"Манчестър еър  груп" и китайската "BCEGI кънстракшън" са с 19,9 млн. евро годишно плащане. Тази група обаче дава предложение за най-големи инветтиции - близо 1,3 млрд. евро. 

Французите в партньорство с турците оферират 903 млн. евро вложения за 35 г., мюнхенското летище с партньорите си -608 млн. евро и "Фрапорт" -  616 млн. евро.

Всички кандидати в срока на първите 10 г. ще строят трети нов терминал.

След отварянето и четенето на основните параметри на офертите министър Желязков предупреди, че ценовите предложения са с 55% тежест и в този момент единствено те са ясни. Предстои работа на комисията за оценяване на техническите предложения, които имат тежест от 45%, но са ключови за развитието на летището. 

Оценяването едва ли ще свърши за месец, каза Желязков и уточни, че ще се търси партньорството на Световната банка и на ЕБВР, които са консултанти на министерството за концесията на летището.