Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Тялото трябва да е почти неподвижно и непрекъснато да се следят кръвообращението, дишането, сърдечната дейност и жизнените показатели

Да се транспортира човек, прекарал инсулт, може да е истинско предизвикателство, но съчетанието между първокласно оборудване и специалисти на световно ниво свежда риска до минимум, казват медици.

Най-важно за транспортирането със самолет на човек с инсулт, е първокласното оборудване.
Най-важно за транспортирането със самолет на човек с инсулт, е първокласното оборудване.

Шефът на Клиниката по неврохирургия в Плевен доц. Илия Вълков обясни пред "168 часа" накратко какво е необходимо по принцип при транспортирането на пациенти, прекарали инсулт, с уточнението, че не е запознат с конкретния случай на Павел Васев.

"В самолета трябва да има стандартно оборудване,

което, предполагам, е подготвено през тези няколко дни - коментира пред "168 часа" националният консултант - неврохирургът доц. д-р Илия Вълков. - Необходима е съответната апаратура, дихателен апарат за изкуствена белодробна вентилация, за монитиране (наблюдение - бел. ред.) на жизнени показатели като сърдечна дейност, дишане и др. Разбира се, необходими са и съответните медикаменти."

При подобни пациенти е препоръчително, докато бъдат транспортирани, движението на тялото им да бъде ограничено.

Причината е, че инсултите са два вида. Масовият е исхемичният, който поразява 80-85% от пациентите. При него тромб запушва магистрална мозъчна артерия. Затова всички по-резки движения са нежелателни, защото разместването може да има непредвидими последствия.

Вторият вид (хеморагичният) е спукване на артерия, когато кръвта нахлува в мозъчното вещество.

В този случай движението също не е желателно, за да не се провокира още по-голямо влошаване.

Така или иначе и при двата вида най-важното е да се установи какъв вид е инсултът, защото при исхемичния транспортът в повечето случаи е с по-малък риск, докато при хеморагичния в първите дни след получаването му изобщо не е препоръчителен.

Независимо от кой вид е, най-важното е при първите симптоми

човек да бъде откаран спешно в болница

"При пресен инсулт, дори да е с личен транспорт, най-важното е пациентът да стигне навреме в здравното заведение и да спази така наречения златен час, отколкото да чака нещо да се случи, защото нищо добро няма да се случи", коментира пред "168 часа" неврохирургът Росен Калпачки.

В случая с Васев и с транспортирането със самолет на такива пациенти ситуацията е по-различна. Още повече че той е получил 4 инсулта, а не един.

Самият факт, че тези болни напускат едно болнично заведение, за да бъдат транспортирани към друго, означава, че до известна степен вече са стабилизирани.

Рисков момент представлява разликата в налягането,

която се получава при излитането и кацането на самолета. За целта се оборудва специална кабина, в която пациентът е подложен до минимум на този дискомфорт.

"Съвременните самолети не са рискови за транспорт, стига налягането в кабината с пациента да е нормално - обяснява Росен Калпачки. - Разбира се, всичко зависи от вида инсулт, но след като пациент излиза от здравно заведение, за да бъде откаран в друго, той е със стабилизирана хемодинамика (кръвообращение - бел. ред.), а фактът, че проф. Габровски е с него, означава, че няма проблем с транспортирането."

Най-важното при превоза на подобни пациенти в самолет е адекватно да им се подава кислород. Трябва да се следят газовете да са в баланс. Отделно кръвното налягане трябва да е под непрекъснат контрол и да се поддържа в границите на нормалното.

Според Вълков всичко това е възможно при съвременните транспортни медицински средства.

"Пациентът ще пътува с проф. Габровски и медицински екип, което е перфектният вариант - смята д-р Вълков. - Разбира се, винаги има някакъв риск, като издигането на самолета на определена височина, но затова са специалистите и апаратурата - за да сведат този риск до минимум."

Според него в такива случаи се спазва стандартна процедура -

главата да е в специални възглавнички, малко по-високо от нивото на сърцето, и тялото да е в покой.

Оборудването в самолетната кабина също е специфично и зависи от вида инсулт.

"Ако ми беше брат Павел Васев и при наличието на тези специалисти, които ще го придружават, бих поел този риск - казва Вълков. - Ще си позволя тази емоционалност, защото смятам, че е много по-добре да се прибере у дома. Както се казва, в домашни условия освен изключителните ни специалисти и стените помагат, а подкрепата на близките е много важна."

Вълков няма съмнения, че е избран най-правилният момент, за да може борбата за Васев да продължи в модерната реанимация на "Пирогов".

Като културния деец още над 50 хил. души годишно са покосени от мозъчен инсулт. С тази тъжна статистика България се нарежда на едно от първите места по смъртност в ЕС. За съжаление тази диагноза е и третата най-честа причина за смъртта на пациентите.

Над 120 хиляди от прекаралите мозъчен инсулт остават инвалиди. Основната причина за тази трагична статистика е, че не са стигнали в рамките на "златния час" до болнично заведение.