Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Ердоган ли провокира новата бежанска вълна? Дни преди изборите в Истанбул
се проведе конференция, която призова
мигранти от цял свят да тръгнат към ЕС Реджеп Тайип Ердоган

Президентът може да ги използва, за да изтъргува по-добри финансови инжекции от ЕС и мимоходом да си извоюва новия завод на “Фолксваген”

Бежанската криза връхлетя Европа като цунами след като преди дни в социалните мрежи тръгна новината, че границите са отворени. Силен сигнал към бежанци от Африка и Азия отново да атакуват ЕС.

Мигранти от цяла Гърция се стекоха в Солун, за да поемат по т.нар. Балкански маршрут, а правоохранителните органи в Турция задържаха 950 души, които се опитаха да преминат границата към западната й съседка.

Иранският мигрант Али Хюсеин потвърди, че "хиляди хора са се организирали да преминат границата, след като в социалните медии е било съобщено, че турските гранични пунктове са отворени".

"Хората от социалните медии ни пишеха:

"Отивате в Одрин и след това ще преминем оттам към Гърция",

добави той.

Наистина ли обаче това е фалшива новина и откъде идва тя?

"На 17 март Форумът на сирийските общности направи пресконференция в центъра на Истанбул - споделя пред "168 часа" арабистът проф. Владимир Чуков. - На нея беше обявено, че след местните избори в Турция ще организират Поход на надеждата, чрез който бежанците да стигнат до Западна Европа, така както са го направили през 2015 г., но тогава лозунгът беше "преминаващи и нищо повече". Казаха още, че ще поискат разрешение от турското и гръцкото правителство сирийските бежанци да бъдат пропуснати от Турция през Гърция към Западна Европа."

Интересното е, че пресконференцията е отразена само от сирийската опозиция в сайта orient-news.com, който се поддържа от сирийския милионер Хасан Абуд.

След нея е създадена страница във фейсбук, където е пусната новината, че границите ще бъдат отворени и мигранти от всички страни могат да се включат в потока.

Веднага се записват 50 хил. души

от Азия и Африка, които желаят да преминат през Балканския маршрут.

Интересното е, че в поста е отбелязано, че конвоят ще бъде придружен от международна правозащитна организация.

"Те заявяват, че гръцко-македонската граница ще бъде отворена - посочва Владимир Чуков. - Всъщност това е фейк новината, защото е написано, но не и реализирано. Хората останаха изключително разочаровани, когато видяха, че това са само приказки."

Веднага след като бяха осуетени плановете за нов мигрантски поток, страницата във фейсбук беше закрита.

Привидно турските власти обявиха, че правят всичко възможно да овладеят мигрантската вълна, но анализатори се питат

защо именно в Истанбул се е състояла тази пресконференция

и защо всичко стана след изборите, които Ердоган загуби?

Негови защитници веднага обявиха, че правителството не може да забрани подобно събитие заради свободата на словото, което бе посрещнато с бурен смях в Европа.

Мнозина не изключват варианта зад тази акция да стои президентът Реджеп Ердоган. Той загуби в голяма степен властта си в Турция и освен това е в по-лоши отношения с ЕС. Паралелно с това на живот и смърт иска да привлече завода на "Фолксваген" там, за да покаже какви чудеса прави за икономиката и да си върне проевропейски настроените избиратели.

В момента концернът избира между България, Сърбия и Турция къде да позиционира новия си завод за шкоди.

"Бежанската вълна е силен инструмент за влияние, но ние можем само да гадаем дали това е дело на Ердоган - категоричен е проф. Чуков. - Заради договора между Турция и ЕС за бежанците властите официално заявяват, че ги държат, но дали това е така, не можем да кажем. Изводите са видни. Факт е, че от новата вълна ще спечелят най-много трафикантите, които превозват мигрантите. През 2015 г. те прибраха около 3 млрд. евро, а това са страшно много пари."

Всъщност на 20 март 2016 г. европейските правителства въздъхнаха с облекчение, когато Брюксел постигна споразумение с Турция, насочено към възпирането на бежанци и мигранти да се придвижват към сърцето на Стария континент. На мнозина от онези, които избягаха от войната, глада и бедността, надявайки се на светло бъдеще в Европа,

сделката разби мечтите им

Една от основните разпоредби на споразумението е, че всички, които пристигат на гръцките острови от близкото турско крайбрежие - предпочитания по това време маршрут, ще бъдат задържани и върнати в Турция, ако кандидатурите им за убежище в Гърция не бъдат одобрени. Те не биха могли да се придвижат към континенталната част на Гърция подобно на стотиците хиляди преди тях, които преминаха през Балканите към Централна и Северна Европа.

Самото депортиране също не върви по план. Вместо да чакат да подадат молба за убежище в предпочитаната от тях европейска страна, новопристигналите кандидатстват веднага след пристигането си на островите. Това забави депортациите и създаде сериозно натоварване върху системата в Гърция, защото точно тогава започнаха и репресиите.

В резултат на това действителните трансфери на мигранти към родните им места са много малко в сравнение с периода преди споразумението.

Другият момент е, че преди месец Ердоган обяви, че

ЕС се бави с втория транш по споразумението

Първата вноска, която беше изплатена, е на стойност 3 млрд. евро. Сега са преведени 1,2 млн. евро и освен това на Турция трябва да й дадат още 1 млрд. и 800 млн. евро.

Парите са необходими за издръжката и интеграцията на бежанците в Турция, но справя ли се страната с всичките 4 млн. мигранти.

Оказва се, че само 400 хил. от тях са в лагери. Всички останали вече работят и са добре интегрирани, но се оплакват от лошите условия на труд.

По тази причина беше направена и прескоференцията за новата мигранска вълна.

Според критици именно чрез нея Ердоган се опитва да натисне ЕС не само за повече пари, а и за инвестиции като новия завод на "Фолксваген".

Преди дни се появи информация, че след Великден голямата компания ще избере къде да бъде новият автомобилен завод, като в последния етап са останали две държави - България и Турция. Твърди се, че другите кандидати, като Сърбия и Румъния, вече са отпаднали. Разбира се, нищо не е сигурно, докато не се вземе официално решение от надзорния съвет.

Интересното е, че Турция изобщо не бе в шортлистата,

но след бежанската криза изненадващо се оказа на финала заедно с България, измествайки Сърбия.

Въпреки кризата Турция има огромен пазар на автомобили - 600 хиляди нови коли годишно спрямо 35 хиляди в България. Но дали това ще е достатъчно?

"Въпреки че в Турция се произвеждат автомобили, турският пазар се доминира от вносни автомобили, като близо 2/3 от продажбите са внос - разказва икономистът Георги Ангелов. - Преди няколко години "Фолксваген" беше номер едно в Турция - но дори и тогава не направи завод там. А сега има още по-малко смисъл. В момента турският автомобилен пазар преживява срив, продажбите спаднаха от около 1 милион годишно до около 600 хиляди и спадът продължава."

Четете още:

Правителството се готви за бежанска криза преди евровота, проблемна била границата с Гърция (обзор)

Печели онзи, който разделя - Ердоган