Николай Василев, бивш министър на икономиката: Шансът ни е над 75%
- Г-н Василев, защо досега големите автоконцерни ни заобикаляха?
- Ако погледнем исторически, за разлика от Полша, Чехия, Румъния и бивша Югославия, България никога не е била производител на автомобили. Да, имаше някакви опити за сглобяване на рено, на москвич, но никога не сме имали собствено производство на автомобили. Нямаме и никакви традиции в това отношение и затова досега България винаги е била последната страна, за която една голяма световна компания може да се сети.
Освен това
ние пропуснахме
важен период
Не забравяйте, че още в началото на 90-те Чехия, Унгария направиха успешни реформи с ранна приватизация и "Фолксваген" купи "Шкода". Още тогава страните от Централна и Източна Европа привлякоха големите инвеститори. За разлика от тях 90-те години освен че не бяха добри за България, войната в Югославия още повече влоши ситуацията. Тя продължи десетина години, от което пострадахме най-много ние и частично Румъния. Имаше моменти, когато буквално бяхме отрязани от света. Нямаше никаква логика някой да инвестира тук. След този период се опитахме да наваксваме във всички посоки и в това отношение много ни помогна членство в НАТО и ЕС.
- Имате ли обяснение защо изборът на "Фолксваген" е между България и Сърбия?
- На фона на много страни в момента сме една относително спокойна държава. Румъния, Унгария и Полша имат известни проблеми. Ако Румъния ни бе конкурент, щях да съм притеснен, защото те са по-голяма държава и са по-близо до Централна Европа. Ако се състезавахме със Словакия и Чехия - също щях да съм песимист за проекта, защото е много различно, когато си между Германия и Полша. В други времена и Турция щеше да ни е силен конкурент заради
огромното предлагане на работна ръка,
големия пазар, опит в автомобилостроенето и др.
В момента се разпространява информация, че в надпреварата сме ние и Сърбия. И ако наистина това е така, тогава аз не виждам какви ще са аргументите на Белград.
Убеден съм, че България стои много по-добре от Сърбия в очите на инвеститорите, макар че там заплатите все още са по-ниски, но това няма да е основният фактор.
- Какви са предимствата на България в тази надпревара със Сърбия?
- Стабилност, предстоящо влизане в еврозоната, най-ниските данъци, у нас има много заводи за авточасти на световни концерни, инфраструктурата ни определено е по-добра. Макар че ние не сме доволни от нея и смятаме, че не е като германската, истината е, че тя се подобрява всяка година и ще става все по-добра. Факт е, че разполагаме с повече магистрали. Освен това сме лоялен член на ЕС и НАТО.
- Имате ли представа какви усилия полагат управляващите, за да привлекат тази инвестиция?
- Лично се убедих, от първа ръка, че посолството ни в Германия работи много добре в това отношение. Търговският ни представител Стефан Йонков е много активен и за него, за посланика ни, за колегите им този проект е важем приоритет. Затова смятам, че ако успеем да привлечем "Фолксваген", голяма част от заслугата ще е тяхна.
Всъщност заради усилията, които те полагат Йонков и посланикът, аз съм оптимист и смятам, че шансът ни е над 75%.
- Притесняват ли ви ударите под кръста с държавната помощ? Много страни ги използват, без да си признават, и успяват. Освен това Сърбия не е част от ЕС и може да предложи много по-големи стимули от нас?
- Така е, ако на инвеститора му платиш завода, ако му подариш терена, е ясно, че ще го привлечеш. Но съм убеден, че и нашите ще направят каквото могат, може би ще предложат по-малко стимули от Сърбия, но тя дали ще влезе някога в ЕС и НАТО, дали някога ще приеме еврото?
Въобще битката с държавните помощи никога не е спирала. Унгария неотдавна привлече "Мерцедес" да инвестира в Кечкемет и да изгради завод, като им предостави около 200 млн. евро. Как това кореспондира с европейските правила? Оказва се, че няма проблем, ако страна като Германия каже, че
стимулите са приемливи за Европа
- щом го получава немски концерн като "Мерцедес". Но ако бъдат предоставени примерно на някоя местна компания, това може и да не е приемливо.
Затова мисля, че българските управляващи владеят тези инструменти и ще направят всичко, за да получим тази инвестиция.
Какви са притесненията на Николай Василев, четете в хартиеното издание.
Най-четени
-
Криминален архив: Смъртта на Маймуняка поръчана от ВИС
Aтентатът срещу боса от бившата групировка ВИС Димитър Димитров-Маймуняка е поръчан от среди в самата групировка, която от няколко години е разпокъсана, съобщиха източници от МВР
-
Секретно 3-те фатални грешки на Георги Димитров
Критикува зверствата на Червената армия у нас, но бързо подвива опашка Сталин има сериозни мотиви да елиминира Георги Димитров - смята историкът Лъчезар Стоянов
-
Коментар №1 на седмицата: От омраза към България в Скопие унищожиха чрез опожаряване своята Универсална зала
От омраза към България в Скопие унищожиха чрез опожаряване своята Универсална зала. Тя е архитектурно копие на някогашната сграда на цирка в София. Построена е като дарение от България през 1966 г
-
Компроматите през 90-те - "партийната книжка" на Софиянски. Днес се борави с милиарди, болонки, контрабанда
През 90-те години върхът на предизборните компроматни битки беше "партийната книжка" на Стефан Софиянски. Днес вече се борави от една страна с милиарди лева/евро, но от друга с луксозни часовници
-
Детска радост от празни будки на паспортния контрол на летище София
Oops. Детска радост от празни будки на паспортния контрол на летище София. Даже чантата си с документи забрави на скенера. Да, мислихме навремето, че това ще се случи през 2009, а не през 2024