Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

ОТНОВО: Веднъж вече БНТ предизвика гняв у продуцентите, обявявайки кратък срок за оферти. И след удължаването му комисията, в която влизаха Уляна Пръмова, Вяра Анкова и Димитър Цонев, одобри първите постъпили предложения - на близка до Цонев фирма, на Тупарев и на “Интерактив медия сървисис”.
ОТНОВО: Веднъж вече БНТ предизвика гняв у продуцентите, обявявайки кратък срок за оферти. И след удължаването му комисията, в която влизаха Уляна Пръмова, Вяра Анкова и Димитър Цонев, одобри първите постъпили предложения - на близка до Цонев фирма, на Тупарев и на “Интерактив медия сървисис”.

 

Конкурс за външни продукции обяви на 13 декември т.г. новата шефка на БНТ Вяра Анкова.
Информацията е поместена на сайта на телевизията. Крайният срок е 21 януари 2011 г.
Като се имат предвид коледните и новогодишните празници, излиза, че кандидатите имат на разположение по-малко от месец, за да подготвят концепциите си. По този повод някои от тях споделиха пред "168 часа", че ако телевизията наистина
е имала намерение
да направи такъв конкурс и търси възможно най-много предложения, тя едва ли би се спряла на такъв будещ недоумение кратък срок.
В тази линия проверка на "168 часа" установи интересна подробност. Решението за конкурса е взето на заседание на Управителния съвет на БНТ още на 24 ноември т.г. и е влязло в сила от 01.12.2010 г. Какво е наложило забавянето на публичното обявяване, е

трудно да си обясним

"168 часа" се опита да вземе коментар по темата, както и по тази за бюджетите на предавания, печелили конкурса в предишните години - виж долния текст. Съгласно правилата, наложени от медията, всички въпроси трябва да минават през шефа на PR отдела Силвия Симова. Тя не бе открита на стационарния си телефон, а пред вестника служители от телевизията обясниха, че не можели да дават мобилния й "на всеки"! Веднъж вече БНТ се опари от подобни къси срокове. Продуценти припомниха, че на 18 декември 2007 г. телевизията обяви подобе конкурс, като даде за краен срок 14 януари 2008 г. Продуцентската гилдия възнегодува и срокът бе удължен с месец. Странно или не, но тогава Управителният съвет на БНТ одобри кажи-речи само предложения на близки до ръководството продуцентски компании: "Седмо чувство", "Кафе Признание", "Добър ден, г-н Жасмин". До голяма степен те бяха свързани с фирмата "Доменика про", близка до тогавашния програмен директор Димитър Цонев.
Днес продуцентите се притесняват, че историята ще се повтори. Съгласно правилата на конкурса БНТ търси късно
 

вечерно забавно шоу

което да върви от понеделник до четвъртък в часовия пояс 23,00 - 24,00 часа. Другата позиция е за предаване за съвременния начин на живот - токшоу в събота от 18,00 до 19,00 часа. Държавната телевизия търси и предаване за културата, изкуството и средата на младите. То трябва да върви в четвъртък от 23,00 до 23,30 часа. Конкурсът включва и детско музикално състезание, за което е предвиден неделният час между 9,00 и 10,00 часа.
Навярно всеки читател още дотук е забелязал сериозно противоречие.  Няма как вечерното шоу да върви от понеделник до четвъртък в 23-24 часа, щом като за четвъртък е предвидено в интервала 23,00 - 23,30 да има предаване за изкуството и средата на младите! Как точно продуцентите да развият концепциите си за тези две предавания? Трябва ли да ги обединят в четвъртък? Едни и същи ли трябва да са водещите? Това са въпроси, които може би звучат смешно.
Тъжното е, че за тези неща е трябвало да помисли далеч не малката бройка чиновници на "Сан Стефано" 29, които получават заплатите си

от данъците на българските граждани.

Друг съществен момент е заложеното като параметри за детското предаване. Очевидно някой премъдър чиновник в БНТ е планирал за това предаване целева група от 4 до 16 години!
"Кой с какъв мозък е решил, че това, което е интересно за 4-годишните, вълнува 16-годишните! И на хлапетата от предучилищна възраст ли трябва да обясняваме за кондомите?", възмущават се продуцентите. Иронично допълват, че в интернет се въртят
порнографски анимации
за "Снежанка и седемте джуджета" и подобни. "Е, те може да се гледат от тази целева група", смеят се продуцентите. Допълват, че и заложеният час на излъчване също бил безумен. "Кой ли тийнейджър ще скочи в 9 сутринта в неделя, за да гледа заедно с 4-годишното си братче предаване по БНТ?", питат се те.
В заповедта на Вяра Анкова за участниците в конкурса е написано "Не се допуска до участие лице, което е служител на БНТ или
 

съпруг или роднина

по права линия на членове на Управителния съвет на БНТ, както и техни братя и сестри, както и свързани лица по смисъла на българското законодателство". По принцип това би било хубаво, ако имаше някаква нормативна тежест, но има само пожелателен характер, тъй като законът не забранява изброените лица да кандидатстват и да бъдат одобрявани.
От самия конкурс не стават ясни и изключително важни за продуцентите въпроси - дали новите предавания трябва да се излъчват на живо, ще може ли да се ползват
студиа и камери
на БНТ, до каква степен трябва да е разгърнат бюджетът, какъв е макрозамисълът на мениджмънта на БНТ по отношение на водещи, визия и сценарий. "Това граничи направо с престъпление! Обявява се и се провежда конкурс, без да са обявени точните правила за това. Това поражда сериозни съмнения", коментират в продуцентската гилдия.

 

Бивш член на СЕМ и на ръководството на БНТ: Даваха се огромни пари!

ПОКРАЙ новия конкурс на БНТ за външни продукции бившият член на Управителния съвет на БНТ и на СЕМ Тома Иванов сподели скандални подробности от предишните.
"Конкурсът от края на 2007 г. е показателен. В обявения кратък срок (по-малко от месец) първи документи подават "Интерактив медия сървисиз" - компанията, която присъства във всички по-мащабни продукции на БНТ. Офертата им е за играта "Седмо чувство". След тях се включват "Доменика про" новорегистрирана продуцентска къща, близка до тогавашния програмен директор Димитър Цонев - с риалитито "Кафе Признание". След недоволство от страна на продуцентите срокът е удължен и на "Сан Стефано" 29 постъпват повече от десетина стойностни предложения. Със заповед 36 от 21.02.2008 г. тогавашната шефка на БНТ Уляна Пръмова назначава комисия за оценка на концепциите. В комисията са Димитър Цонев, настоящата генерална директорка на телевизията Вяра Анкова и юрисконсултката Кремена Кадиева. На 13 и 14.03.2008 са утвърдени именно играта "Седмо чувство", "Кафе Признание" и "Животът на другите" на FX камера ЕООД - Нико Тупарев - разказва Тома Иванов. И допълва: - За първи път в историята на БНТ се утвърждават невиждани за възможностите на телевизията бюджети за външни продукции! Например, "Добър ден, господин Жасмин" , детско предаване, веднъж седмично: 7350 лв. на предаване или 294 лв. за минута продукция! "Животът на другите" - 42 781 лв. за брой или 950 лв. за минута. "Кафе Признание" - 36 900 лв. за брой или 838 лв. за минута. "Седмо чувство" - 14 136 лв. за брой или 565 лв. за минута."
От изброените предавания само "Кафе Признание" на близката до Димитър Цонев фирма "Доменика про" не е видяло бял свят досега. "Това се случи, защото стартира предаването му "В неделя с...", което изсмука всички резерви от бюджета на Програмна дирекция. През 2007-а, когато се съставя проектобюджетът на БНТ, никой не си е представял, че Пръмова щедро ще дари на Цонев над 4,5 млн. за текущата бюджетна година", обяснява бившият член на УС на БНТ Тома Иванов. Той е категоричен, че бюджетите на одобрените продукции са раздути в пъти. "Видя се, че оцененото на 42 781 лв. за брой риалити "Животът на другите" не струва повече от 20-25 хил. лева. Заснето е по репортажен способ, а тъй наречените "звезди" определено не са от най-скъпите откъм хонорари", обяснява Иванов.
Още по-убеден е в това по отношение на всекидневната игра "Седмо чувство". "Може би най-якото източване се формира при излъчването на наивната и глуповата игра "Седмо чувство". Тя се излъчваше на живо от нелицензирано за ефирна реализация частно студио! Реално струваше не повече от 7-7,5 хил. лв. на брой, а БНТ є плащаше 14 136 лв. - твърди бившият шеф на БНТ. И допълва: - Само от това предаване българският данъкоплатец е ощетен с близо 146 хил. месечно или с над 1,6 млн. за целия сезон, през който се излъчва!" По думите му в БНТ имало един термин "връщанки". Ставало дума за предавания, които като реализация стрували много по-малко от отпуснатите за целта бюджети от телевизията. "Нека всеки сам да прецени в чии джобове потъват голяма част от "добавените стойности" към всеки бюджет на множеството външни продукции, излъчващи се по БНТ1 и БНТ САТ", призовава Тома Иванов. "За повечето от тези предавания зрителите може би научават в момента, защото изобщо не ги гледат. Но голяма част се излъчват от няколко години и договорите им се подновяват ежегодно без каквито и да е конкурси и социологически проучвания. При някои от тях има лека антикризисна козметично-бюджетна рестрикция, за да сме в тон с модата по пестенето на средства", обобщава бившият член на УС на БНТ и на медийния съвет Тома Иванов.

 

Съпруга на член на УС на БНТ прави предаване

ПРЕДАВАНЕТО "Кино по ноти", дело на съпругата на члена на Управителния съвет на БНТ Бойко Станкушев - Боряна Димитрова, е намерило място и в новата програмна схема на телевизията.
Досега то е "завоювало" рейтинг от 1,1%. Вървеше в събота от 18,00 ч. Сега вече ще се излъчва в сряда от 23,00 часа. Единият парадокс по тази линия е планираното за това време ново вечерно токшоу. Другият е рейтингът, който е заложен за "Кино по ноти" - 3%! Неясно кой как е преценил, че точно по това време, в което върви "Шоуто на Слави" и късните новини на БНТ, предаване като това на съпругата на шефа Станкушев ще достигне такъв рейтинг-праг!

Никой не се интересувал от рейтинги

"БНТ е единствената телевизия, където никой не притеснява външния продуцент с такива неща като нива на гледаемост, рейтинг-прагове и пазарен дял", обяснява бившият член на УС на телевизията Тома Иванов.
"Разбира се, тези неща са заложени в договора, но никой не сезира за това Контролната комисия, която би трябвало да се задейства при ниски художествени качества и ниски нива на гледаемост. Такива нива в предаванията на БНТ бол, но продуцентът остава недосегаем. Не се търсят и постъпленията от sms-и и телефония с добавена стойност", допълва той.

Разхищения със спонсорските пари

"БНТ не прави каквото и да е усилие да поевтини продукциите, например като им предостави снимачна техника и студия, с които разполага в изобилие", разказва още Тома Иванов.
Управителният съвет въобще не се радваше на идеята нещо да се поевтинява. Дори когато се намираше спонсор за някоя външна продукция, БНТ щедро отпуска 50% на външния продуцент, вместо да се опита да покрие направените разходи на обществени средства", допълва той.
Като пример в това отношение Иванов дава "Шоуто на Канала" и "Бързо, лесно, вкусно". "Те получават най-хубавото време за излъчване и най-добрата автореклама, най-големите бюджети и привилегията всяка година да преподписват на договорите си без да се явяват на конкурс. Но все пак са едни от най-рейтинговите продукции на БНТ - имат рейтинг за декември т.г. съответно 7,5% и около 4%. Но има и такива продукции, които БНТ закупува сама за себе си и е по-добре и по-евтино да си ги излъчва по вътрешно-мониторната система на Сан Стефано", иронично обобщава Иванов.

Факт: Съпругата на Станкушев прави “Кино по ноти”.
Факт: Съпругата на Станкушев прави “Кино по ноти”.
ТОП: “Бързо, лесно, вкусно” е сред най-рейтинговите продукции в БНТ.
ТОП: “Бързо, лесно, вкусно” е сред най-рейтинговите продукции в БНТ.
Скъпо: “Елит” е сред получаващите най-голям бюджет от БНТ.
Скъпо: “Елит” е сред получаващите най-голям бюджет от БНТ.
ГЕРОЙ: Бившата депутатка Дончева стана медицинска сестра в “Животът на другите”.
ГЕРОЙ: Бившата депутатка Дончева стана медицинска сестра в “Животът на другите”.