Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Интервю на Лиляна Клисурска във в. "24 часа"

Отхвърлянето от парламента на предложението на кабинета ще бъде аргумент за искане на неговата оставка

Правителството не успя да обясни процедурата и само даде аргументи да се гласува против предложението му

Необходимите допълнителни доставки на въоръжение и оборудване за “Грипен” и “Еурофайтър” от трети страни също може би ще надхвърлят финансовата рамка, гласувана от Народното събрание

Надявам се, че ще стигнем до финалната фаза - сключване на договор и старт на процеса за придобиване на новия тип боен самолет, през тази година

Не съм адвокат нито на кабинета, нито на БСП, изразявам лично мнение. Но то се гради на базата на факти и оценките на експертите

Убеден съм, че не съм единственият в БСП, който споделя разбирането за F-16

- Г-н Найденов, определихте като добър избора на нов тип боен самолет - F-16, а решението на правителството за започване на преговори с американците като добро. На какво се основава мнението ви?

- На информацията за техническите параметри на предлагания боен самолет, на пакета от способности, които притежава, и на перспективата за партньорство - както в сферата на отбраната, така и в икономическото сътрудничество.

Второ, на очакването в хода на преговорите да се стигне до приемливи параметри по отношение на няколкото критерия, които в доклада са отбелязани като критерии с недостатъчна информация. Става дума за окончателната цена, срока на доставката, схемата на плащане.

Трето, на факта, че имаме предложение за бойна платформа с пълен пакет от способности, определящи самолета като многофункционален боен самолет. Пакет от способности по оборудване и въоръжение, които не зависят от трета страна.

И не на последно място - на мнения, изразявани през предходните години от експерти в авиацията. Аз нямам тази претенция и затова не влизам в детайлния разговор за радиус на действие, таван на полета, тяга на самолета, точки на окачване на въоръжението... Но градя своето мнение и на базата на експертните. Впрочем, когато министърът на отбраната представяше резултатите от работата на двете работни групи, видях участие на командира на ВВС и на Началника от отбраната, които очевидно бяха съгласни с неговото мнение. Т.е. тук имаме и съвпадение на експертните мнения.

- С какво F-16 е по-добър от “Грипен”?

- Не искам да влизам в сравнения по- по- най. Вероятно не само F-16 и “Грипен” имат своите достойнства или недостатъци. За всеки от привържениците на бойните самолети, които са на пазара на въоръжение, бойният самолет, който харесва, вероятно е най-добър. Но в доклада е отразено, че “Грипен” предлага боен самолет, който е само по отношение на една от мисиите. И се учудвам защо хората, които коментират, не са прочели поне доклада на двамата министри. А българското изискване е да бъде многофункционален боен самолет - т.е. да притежава способности освен като изтребител - въздух-въздух, и способности за поразяване на наземни цели и такива на море.

Не е маловажно също, че при F-16 става дума за най-новата модификация на бойни самолети, които са широко разпространени във ВВС на близо 28 държави. И в момента близо 700 самолета по твърдения на представители на компанията са на въоръжение в страни - членки на НАТО, в Европа. Т.е. те са в основата на въздушния суверенитет и въздушната отбрана на НАТО.

- Предлаганата цена за F-16 е по-висока от предвидените в бюджетната рамка 1,8 млрд. лв. Министър Каракачанов обеща да няма актуализация на сумата, но може ли да се постигне намаляване на цената в преговорите с американците?

- Не само според мен, но и според представители на американската страна са напълно реалистични очакванията в преговорите да се стигне до приемлива цена и параметрите на сделката да отговарят на бюджетните и оперативните изисквания на българската страна. Това дава надеждата, че може да се постигнат приемливи за България параметри на цената и по отношение на срока за доставката, който също е една от въпросителните на този етап. Съответно измеренията на икономическото сътрудничество, свързани през трансфера на технологии и възможностите за партниране в сферата на отбраната.

Нека да кажа също, че по информацията, която излиза след работата на двете експертни комисии и доклада на двамата министри, предложенията за “Грипен” и “Еурофайтър” също не съдържат пълния обем от информация, свързана с необходимостта от доставки на въоръжение и оборудване от трети страни.

Т.е. това, което е необходимо допълнително, не е включено в ценовата оферта. Като предположенията са, че при остойностяване на това оборудване, въоръжение и боеприпаси, цената и на другите два типа военни самолети може би ще надхвърли гласуваната от Народното събрание финансова рамка.

И ще имаме 3 оферти, които ще надхвърлят финансовата рамка.

Но аз неслучайно споменавам F-16 като бойна платформа, която предлага пълен пакет способности, които не зависят от доставки от трета страна. Защото по отношение на другите два типа имаме допълнителна необходимост от нови лицензии, разрешения и съответно договори с трети страни, което без съмнение би затруднило както процеса на договаряне, така и впоследствие процеса на доставки.

- Минаването на решението в пленарната зала обаче май е много под въпрос. Има разминавания и между партньорите в управляващата коалиция - Валери Симеонов и Волен Сидеров не подкрепят този избор, а и Веселин Марешки е “против”, БСП също. Ще съберат ли управляващите достатъчно гласове, за да прокарат през парламента решението за F-16?

- Да, има голяма въпросителна пред гласуването в пленарната зала. Правителството само даде аргументи на всеки, независимо от неговото отношение към бойните самолети F-16, да гласува “против”. Т.е. даде легитимен аргумент както за тези, които са против доставките на F-16, така и за другите, които са “за”, но които не искат да бъдат част от едно политическо решение, което вероятно не се ползва с особена популярност сред българските граждани. Даде аргумента с предложението си да се отклонят от процеса на преговори и на подготовка за проекта на договор от основните критерии, които бяха гласувани от Народното събрание - цената, доставките, икономическото партньорство.

И доколкото към този момент не е известна позицията на ДПС, едно отхвърляне на предложението на правителството ще бъде аргумент за искане на неговата оставка.

- Защо?

- Това на практика ще бъде недоверие по отношение на една от най-сериозните сделки, които имаше пред себе си това правителство и това управляващо мнозинство. Недоверие по отношение на един от приоритетите ни, пряко свързан с националната отбрана. Казвам това, защото въпреки всички критики и слабости на предложението аз се надявам, че ще стигнем до финалната фаза - сключване на договор и старт на процеса за придобиване на новия тип боен самолет през тази година.

Оттам нататък срокът на доставката е част от параметрите, които подлежат на договаряне. И силно се надявам, че не само цената, но и доставката може да се включи и да бъде близо до параметрите, които са гласувани от Народното събрание - т.е. в рамките на първите 24 месеца да имаме доставка на първите бойни самолети.

- Вие сте член на БСП, а партията ви е твърдо против предложението на правителството за започване на преговори с американската страна. С този си коментар в подкрепа на избора на F-16 не се ли притеснявате, че другарите ще ви анатемосат?

- Нека да поясня, че БСП не е заявявала позиция против или за някой от типовете бойни самолети.

- Но лично лидерката Корнелия Нинова обяви, че депутатите ѝ ще гласуват против предложението на Министерския съвет в пленарната зала.

- Не съм адвокат на ръководството на партията така, както не съм адвокат и на правителството. Това е мое лично мнение и то по никакъв начин не е свързано с позиции на БСП. Но съм убеден, че не съм единственият в БСП, който споделя разбирането за F-16.

В интерес на истината БСП заяви позиция против предложението на правителството. Същата позиция се споделя и от партньори на управляващите в самото управление. Неслучайно споменавам, че на практика правителството само създаде легитимен аргумент да се гласува против това предложение. Освен всичко друго то не успя да обясни процедурата, пред която сме изправени и която следваме.

Процедура, която за мен е в две фази. Първата - сравняването на офертните предложения. И втората, преговорите, доколкото винаги е било посочено, че крайното решение ще бъде правителство-правителство. Тогава, когато имаме преговорен процес и договор правителство-правителство е ясно, че решението е политическо.

Но правителството не успя да обясни всички тези особености. Дали поради неумение, дали поради подценяване на отзвука, който би имало едно подобно предложение в обществото, така или иначе направи предложението по начин, който събуди тези възражения.

- Президентът нарече предложението за F-16 “триумф на лобизма” и обяви, че конкурсът е опорочен.

- Не познавам в детайли аргументите на президента, затова и не искам да влизам в ролята на човек, който тълкува или коментира думите му.

- А какво ще се случи, ако сега има предсрочни избори и правителството падне, а БСП дойде на власт?

- Трудно ми е да гадая какво би могло да се случи с тази процедура. Всяко едно ново мнозинство, независимо кой участва в него, би могло да предяви претенцията за необходимостта от старт на процедурата от самото начало. Но подпише ли се договорът и стартира ли процедурата, независимо от времето, в което ще бъдат доставени първите бойни самолети, то вече има консумирани действия, които са част от договора. И не вярвам, че някой с лека ръка би си позволил да денонсира подобен договор.

Визитка

Роден на 28 септември 1958 г. в Кърджали

Завършва ВВМУ “Н. Й. Вапцаров” със специалност “Инженер-навигатор”. По професия е морски капитан

Кмет на Димитровград от 1990 до 1994 г.

Управител на Хасковска област от 1995 до 1997 г.

Шеф на парламентарната комисия по отбрана в 40-ото НС

Министър на отбраната в правителството на Пламен Орешарски

Депутат в 7 парламента

Създател на Център за изследване на отбраната и сигурността