Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Първи български международен протест завърши с победа в Брюксел (Обзор) В началото на протеста българите поеха към площад Люксембург Снимки: Авторът

На митинга първо се чу "Много лошо", после се игра Дунавско хоро

От "Най-лошия вариант" до "Победа" завършила с Дунавско хоро на площад "Люксембург" в Брюксел премина първия български международен протест на превозвачите.

Стотици с жълти жилетки изпълниха пространството в сърцето на белгийската столица. Пътуваха цяла нощ и пристигнаха с 2 чартърни полета от София.

С шествие преминаха по улиците на Брюксел, за да стигнат до площада. Камион послужи за импровизирана сцена, на която се редуваха оратори от целия транспортен бранш и депутати от всички политически сили.

На моменти въздухът трепереше от скандирания. Малко преди финала на протеста долетя вест, че транспортната комисия на ЕП е отхвърлила всички български искания. Това попари протестиращите и присъстващите евродепутати: "Много лош вариант, но мачът не е изгубен", коментираха евродепутатите Светослав Малинов, Илхан Кючюк, Петър Курумбашев и Андрей Новаков.

Само няколко минути по-късно на сцената се качиха транспортният министър Росен Желязков, придружен от евродепутатите Петър Курумбашев и Сергей Станишев, множеството изригна с "Ура", когато министърът обяви, че битката не само не е загубена, но може да се каже, че донякъде е спечелена. 

"Два от докладите по пакета "Мобилност" - за командировките на българските шофьори и за почивката в кабините на камионите, бяха отхвърлени от Транспортната комисия. А третият доклад - за връщането на всеки 4 седмици в родината, беше одобрен. Но понеже трите доклада трябва да се гласуват анблок, те не могат да влязат в пленарната залата в ЕП поради липса на правно основание, обясни Росен Желязков.

"Победа или загуба е това", питаха се в първия момент представителите на българския транспортен бранш. Желязков помоли да се забравят категориите "Победа" или "Загуба" и отново обясни, че днешният ден е донесъл добри новини.

"Всичко започна с много надежди и тревоги. Мощна подкрепа на българските превозвачи оказаха румънските им колеги на протеста. "Искат да ни отнемат това, което дълги години сме изграждали" и сега ни казват: "Отивайте там, откъдето сте дошли", заяви Георги Петърнейчев, председател на Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътища.

За двойни стандарти, които ще ударят страните от периферията, предупреди Ангел Траков, председател на Управителния съвет на Съюза на международните превозвачи. В това време сред протестиращите, преоблечени в жълти жилетки, бяха червените депутати Георги Свиленски и Манол Генов, към тях се присъедини и Станислав Иванов от ГЕРБ. 

Филиз Хюсменова и Халил Летифов държаха плакати "Свободен пазар, реална конкуренция".

"Всички сме обединени в една справедлива кауза. Изключително добре сме координирани помежду си и се информираме кой докъде е стигнал със задачите, за да защитим българския интерес", обясни пред "24 часа" Хюсменова.

 В това време разпален румънски евродепутат ръкомахаше от сцената.

Най-пламенен беше Ангел Джамбазки: "Тук сме, за да спрем кражбата на бизнес, както и да спрем стотици българи и румънци да се превърнат в емигранти. Долу пакета "Макрон", долу разделянето на Съюза. Викнете силно, да ви чуят!", призова Джамбазки.

Множеството му отвърна с нестихващи ръкопляскания и възгласи. В този момент изтече новина, че Транспортната комисия, която заседаваше, е отхвърлила българските искания. "Това е най-лошият вариант", заяви лаконично евродепутатът Илхан Кючюк, а колегата му Светослав Малинов допълни: "Нашите противници се организираха и гласуваха срещу нас". Той допълни, че трябва на всяка цена да бъде отложено гласуването на пакета "Мобилност". В същия миг множеството се закани, че този протест няма да е последен. До момента, в който се появиха Росен Желязков, Сергей Станишев, Петър Курумбашев и Андрей Новаков с добрата вест. 

След като прозвуча Дунавското хоро, масово се хванаха да играят.

Според наблюдатели има известно препятствие все още за българските превозвачи, но надеждите са, че рестрикциите няма да се въведат.