Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Танкерът “Бадр”, преди да бъде преименуван на “Бдин”.
Танкерът “Бадр”, преди да бъде преименуван на “Бдин”.

Спецпратеник на премиера Сарадж е в София днес, на среща в ООН в Ню Йорк ни обвиняват в пиратство срещу либийски танкер в Бургас

Да бъде задържан всеки кораб, плаващ под български флаг, който влезе в териториалните води на Либия. Да се прави обстойна проверка на всички плавателни съдове и ако сред техните собственици има български фирми или такива, регистрирани в България, те също да бъдат задържани. Това се казва в заповед на началника на Либийската морска администрация инж. Омар Абделла Джауши, чието копие е публикувано в арабски медии. Инструкциите са разпратени

до всички търговски,

промишлени и нефтени

пристанища на Либия.

От заповедта става ясно, че това са реципрочни мерки “в отговор на действията, предприети от българските власти” спрямо либийския танкер “Бадр”. 

Факсимиле от заповедта на шефа на либийската морска администрация да се задържат всички български кораби в либийски води.
Факсимиле от заповедта на шефа на либийската морска администрация да се задържат всички български кораби в либийски води.

На 21 декември хора от частна охранителна фирма заедно с частен съдебен изпълнител (ЧСИ) са се качили на борда на либийския кораб и са принудили екипажа му да слезе, сменили са флага, след което корабът е бил изведен от пристанището в открито море. “Бадр” е в Бургас от ноември 2017 г. заради претенции на частна българска фирма за стари вземания от Либия.

Либийската държава, която се явява собственик на танкера, обаче оприличава случилото се на пиратски действия и алармира международните организации.

Тъй като при акцията частните охранители и ЧСИ са били придружени от официални представители на “Гранична полиция” и “Морска администрация-Бургас”, които реално са осъществили отнемането на кораба и смяната на екипажа и неговия флаг, Либия е решила да предприеме ответни действия срещу българската държава.

Принудителната

смяна на флага

се тълкува като

посегателство

срещу националния

суверенитет,

което дава право на Либия да сезира Съвета за сигурност на ООН и да настоява за предприемане на санкциониращи действия по чл. 7-и от устава на международната организация.

Миналата седмица в Ню Йорк Либия е инициирала среща на ниво постоянни представители в ООН. Шефът на либийската мисия там е предал в Триполи след срещата, че българският представител в ООН Георги Панайотов е окачествил случая като “недопустим криминален акт” и е поел ангажимент да информира държавното ръководство в София, за да бъдат предприети незабавни действия за възстановяване на собствеността и наказване на замесените лица.

Като последна мярка преди разгарянето на истинска морска война Файез Сарадж - премиер в правителството на националното единство на Либия, е командировал вчера свой специален пратеник в София, който да се опита да убеди българските институции да се намесят в случая. Пратеникът е Джамал Али Омар ал Барак - изключително сериозен дипломат, на когото правителството в Триполи възлага деликатни мисии в чужбина. Официално той е директор на департамента за международно сътрудничество в либийското външно министерство. По времето на Кадафи Ал Барак бе посланик на Либия в Германия.

Пратеникът, който днес ще има срещи в Министерството на външните работи в София, настоява българските власти да приложат закона, да съдействат за връщането на танкера “Бадр” на неговия собственик и “да предприемат наказателно преследване срещу всички замесени в този безпрецедентен за международното и морското право случай”. Това основно искане е част и от официалната нота, която посолството на Либия в София е подготвило за внасяне в Министерството на външните работи.

От разговорите на специалния пратеник в София на практика зависят всички последващи действия, които Либия се готви да предприеме срещу България.

Либийците са представили доказателства, че танкерът е задържан в Бургас, а след това и присвоен с фалшифицирани документи,

изфабрикувани

подписи и печати

на гръцки

длъжностни лица

и на панамския

консул в Пирея,

за да може да се представи в момента, че корабът плава под панамски флаг.

Освен това операцията по присвояването е направена въпреки две решения на български съдилища. Първото е от 21 декември 2018 г. на Бургаския окръжен съд, с което се отменя постановлението на ЧСИ като незаконно, а второто е от 2 януари тази година и е на Върховния административен съд, което пък отменя окончателно решението на първа инстанция на Бургаския административен съд и постановява корабът да бъде освободен от наложения му от “Морска администрация” арест.

Твърдата реакция на Либия и решението за ответни действия срещу всички български кораби и фирми идва заради факта, че въпреки решенията на съда властите в Бургас в лицето на “Гранична полиция” и “Морска администрация” са съдействали за смяната на екипажа и флага. Според либийците представителите на държавната администрация са игнорирали съдебните решения и така са помогнали за незаконното отнемане на кораба и на неговото извеждане в международни води.

От “Морска администрация - Бургас” и “Гранична полиция” твърдят (виж карето), че са съдействали за смяна на екипажа, както е по закон. Те обаче са били уведомени от Министерството на външните работи в София за наличието на двустранен проблем и въпреки това са допуснали кораба да отплава под друг флаг и с друг екипаж.

“МВнР не може да се намеси, но не сме стояли безучастни. Информирали сме всички възможни институции за проблема”, каза вчера шефът на консулския отдел във Външно Николай Ванчев.

Сигналът е подаден до “Морска администрация”, Министерството на транспорта, Министерството на правосъдието, включително и инспектората към министъра, който следи работата на частните съдебни изпълнители.

Външно е сезирало и

Върховната 

касационна

прокуратура и

инспектората на ВСС

“Либийците ни засипаха с поне 10 ноти, в които се описваха всички проблеми, включително за действията на ЧСИ и фалшивите документи, заради което ние изпратихме три писма до компетентните органи с настоятелно искане за реакция. А когато управляващият либийското посолство в София Суфиян ал Треки изпрати поредната протестна нота на 21 декември, че се качват на борда, говорих лично с шефовете на “Морска администрация” и “Гранична полиция” и те ме увериха, че срещу капитана и екипажа не се упражнява насилие”, каза още Ванчев.

На 27 декември

в МВнР е свикан

кризисен щаб

по случая. Либийският временно управляващ в София също е изслушан. Въпреки всички действия на МВнР и изпратените до различни инстанции препоръки корабът отплава от Бургас с нов екипаж и украински капитан под името “Бдин” и с временна шестмесечна регистрация. В момента според радарите и международната система за обозначение се вижда как кръстосва недалеч от българската акватория в Черно море.

Пристанище Бургас
Пристанище Бургас

От Бургас: Екипажът не е бил

арестуван, нито заплашван

ТОНИ ЩИЛИЯНОВА

Екипажът на либийския кораб нито е бил арестуван, нито заплашван, твърдят от Гранична полиция. Служители от регионалния сектор в Бургас са присъствали на смяната на екипажа, осъществена на 21 декември 2018 г. в пристанището, извършвайки проверка на документите на моряците.

Няма използвана сила, нито помощни средства и ако някой твърди това, то е тотална лъжа и измама, категорични са от Гранична полиция.

По случая е била назначена вътрешна проверка, приключила на 4 януари. Резултатите се очаквали до няколко дни, но нямало данни за превишаване на правата на служителите, научи “24 часа”.

На 21 декември от “Морска администрация” - Бургас, искат съдействие от Гранична полиция, тъй като се е получила декларация от морския агент, че ще извеждат стария екипаж - капитан от Либия, и 20 индийци. Моряците са били съпроводени до летище Варна, откъдето са били качени на полет до Истанбул.

Според тях капитанът не е бил заплашван, нещо повече - той си е взел съвсем спокойно определени вещи и няколко хиляди долара от касата на кораба.

“Това са търговски спорове между либийската страна и българската фирма, която е спечелила делата и си търси парите от либийската държава. При нас идва искане от корабен агент, който представя екипажен списък - стар и нов. Представя документи за собственост, които удостоверяват, че корабът е със сменено име “Бдин”, флаг Панама и нови собственици. Нищо повече. На базата на тези документи ние сме длъжни да извършим гранична контрола. Това са стандартни документи за смяна на екипаж. Получаваме документи от “Морска администрация”, че корабът вече не е задържан и му се дава право да отплава. Всички останали документи минават през “Морска администрация”. Те го задържат, те го освобождават”, казват от Гранична полиция.

Споровете за въпросния танкер са поне от 2 г., а от година той е арестуван на бургаското пристанище, докато вървят съдебни дела между спорещите страни. Явно новите собственици са търсили вариант да си вземат парите от либийската държава и са използвали това, че през последните 2 г. либийският кораб е идвал в България, коментират посветени. 

“Става дума за дълга съдебна сага, водят се дела от година и половина за някакви вземания. Частен съдия-изпълнител накрая се качи с панамски документи на кораба. Нямам данни да е пребоядисван, само са написали новото име, регистрирано в Панама. На 21 декември бе сменен екипажът, на 28-и сутринта корабът отплава”, каза за “24 часа” директорът на “Морска администрация” кап. Живко Петров. 

Кап. Живко Петров, директор на “Морска администрация”
Кап. Живко Петров, директор на “Морска администрация”