Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Тунелът, заснет по време на ремонт през 2017 г.
Тунелът, заснет по време на ремонт през 2017 г.

В доклад до АПИ от 2010 г. пишело с главни букви, че инсталацията е опасна

32 години тунел “Ечемишка” на автомагистрала “Хемус” не е бил ремонтиран, веднъж е бил измит и боядисан, откакто е построен през 1985 г.

Това съобщи говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова за разследването на смъртта на 64-годишната Елена Михайлова.

На 5 февруари 2017 г. жената беше убита от лампа в тунела, която падна върху колата, в която тя се возила с брат си. За гибелта ѝ са обвинени шестима шефове от АПИ. “Те отговорят за причиняване на смърт по непредпазливост в условията на независимо съпричиняване. За първи път използваме тази конструкция”, уточни Арнаудова.

ДОНЧО АТАНАСОВ
ДОНЧО АТАНАСОВ
Лазар Лазаров (какво каза той виж долу), Дончо Атанасов и Илияна Захариева са привлечени като обвиняеми за това, че като членове на Управителния съвет на АПИ не са назначили комисия за анализ на рисковете в тунела. “Не са осигурили пари и не са възложили ремонт на конструкцията, не са взели мерки за отстраняване на проблемите в тунела и не са гарантирали нормалната му и безопасна експлоатация”, каза Арнаудова. Лазаров и Атанасов са бивши шефове на АПИ. Сега Атанасов е и член на Управителния съвет на агенцията.

Останалите трима обвиняеми са Георги Златев, Надя Сачанска и Георги Фучеджиев, които са отговаряли пряко за поддръжката, но не са изпълнили задълженията си по изготвяне на становища и заключения за състоянието на тунела. Според прокуратурата те са виновни за смъртта на Елена Михайлова, защото са нарушили правилата за експлоатация на тунела.

Още от 2010 г. шефовете на пътната агенция са знаели, че металните съоръжения, на които са окачени лампите, са силно корозирали и има опасност да паднат, става ясно от обвиненията срещу 6-имата. Въпреки това те не са взели мерки, за да отстранят проблема.

От 1985 г. до 5 февруари 2017 г. били правени 6 огледа на конструкцията, която държи осветлението. Експертите са давали препоръки за подновяване на антикорозионната защита, но това не е правено нито веднъж. Стоманената конструкция за осветлението била повредена още през 1996 г. с над 50% корозия, сочат документи, които прокуратурата е изследвала.

От 2010 г. конструкцията е станала опасна, а от 2015 г. е била в аварийно състояние, сочи експертизата по делото.

“И всичко това е било известно на шефовете от най-високите нива в пътната агенция”, обясни Арнаудова.

През лятото на 2015 г. АПИ сключила договор с “Ферокс Къмпани” ЕООД за оценка на състоянието на осветлението. От фирмата изпратили доклада през януари 2016 г. В него пише, че лампите падат върху пътното платно и автомобилите заради корозията по конструкцията. Инсталацията е определена като опасна и думата е изписана в доклад с главни букви. Препоръката е спешно да се подмени, но нищо не било сторено.

“Този случай повдига въпроса има ли контролни институции в държавата и дали те не съществуват само за да се назначават хора”, коментира с емоция Арнаудова фактите около разследването.

И шестимата обвиняеми са на свобода с най-леката мярка за неотклонение. Нито един от тях не се признава за виновен и не е давал обяснения пред прокуратурата.

Лазар Лазаров: Не знам по кой закон и по кой член ме обвиняват

“Все още не съм запознат с обвиненията на прокуратурата и не знам по кой закон и кой член от него ме обвиняват. Но според моите скромни разбирания съм направил всичко, което е възможно, тунелите по републиканската пътна мрежа да функционират безпроблемно”, каза пред “24 часа” бившият шеф на АПИ Лазар Лазаров.

ЛАЗАР ЛАЗАРОВ
ЛАЗАР ЛАЗАРОВ

Той посочи, че през годините, когато оглавявал агенцията, много пъти искал пари от държавата за ремонти на тунели. “Когато се случи инцидентът в тунел “Ечемишка”, вече от 3 месеца не бях председател на управителния съвет на агенцията”, каза Лазаров, без да коментира, че от 2010 г. АПИ е знаела, че инсталацията в тунела е опасна заради активна корозия.

Това е второ дело срещу Лазар Лазаров. Той вече е подсъдим в Софийския градски съд за умишлена безстопанственост, свързана със строежа на магистрала “Марица”, от която според прокуратурата са нанесени щети на АПИ за над 41,6 млн. лева.

Става дума за изграждането на първия лот на магистралата от Оризово до Димитровград, който е около 31 км. Италианската компания Кооперативно дружество “Чи Ем Чи Ди Равена” не построи навреме участъка, който трябваше да е готов през 2013 г., като се оправда с обилни валежи от сняг и дъжд, които налагали стабилизация на почвите, преди да се премине към строеж на пътя.

След това била проведена нова обществена поръчка и бил сключен допълнителен договор с “Пътища Пловдив” за строително-монтажните работи.

Според обвинението Лазаров трябвало да възложи проверка дали предвидените строителни работи в новата поръчка не са били включени в предмета на първоначалния договор и да поиска обосновка за допълнителните ремонти. Той обаче сключил договор за над 51,3 млн. лева с ДДС и наредил изплащането на цялата сума.

Делото беше внесено в съда през август, но два пъти беше връщано на прокуратурата, която протестира и в момента отново се чака окончателното решение на Софийския апелативен съд.