Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Сероводорът и липсата на кислород превръщат Черно море в най-големият подводен музей.
Сероводорът и липсата на кислород превръщат Черно море в най-големият подводен музей.

Двумачтовият ветроход предшествал “Санта Мария”, “Пинта” и “Ниня”, с които Колумб стига до Куба, Бахамите и Хаити

През миналата година приключи “Морски археологически проект Черно море”, в който участваха едни от най-добрите подводни археолози, подкрепени от уникална в света роботизирана техника.

Сред находките са кораби от времето на пътешествията на Марко Поло и Златния век на цар Симеон Велики.

Учените се насочват към Черно море, защото то заедно с Балтийско се смятат за

най-големите подводни музеи

в света. Причината е в липсата на кислород - среда, която чудесно съхранява древните останки.

"Всички процеси на гниене са забавени или изобщо не се случват - казва Калин Димитров, шеф на Центъра по подводна археология. - Всяко нещо от органичен материал, например древен дървен кораб, ако попадне на дълбочина по-голяма от 200 м, би трябвало да е идеално запазено".

"За единия кораб сме сигурни, че е от периода IX-X век - казва Димитров. - Между ребрата му забелязахме амфора, която се отнася към тази епоха." Което означава, че е от времето на

Златния век на цар Симеон

Археолозите все още не знаят дали е византийски или български, но са категорични, че това е типичен популярен модел от онази епоха, характерен за Източното Средиземноморие.

Учените попадат на безценната находка на доста плитко по техните стандарти - на стотина метра дълбочина.

"Корабът е имал голям късмет, защото е п на юг от Царево и е извън обичайната зона на риболов на траулерите. Може би затова е оцелял", казва Димитров.

Той и екипът на проекта намерили много останки, които буквално били разрушени и разпилени от мрежите,

влачени по дъното

В други случаи корабните отломки били омотани.

За разлика от този кораб, другият, от времето на Марко Поло (в периода XIII-XIV век) е открит на впечатляващите 1104 метра дълбочина. Изключително популярен за времето си модел, смятан за предтеча на корабите, с които Христофор Колумб прави Великите географски открития.

"Този кораб е добре известен от историческите извори, защото е бил гръбнакът на италианската търговия в цялото Средиземноморие и в Черно море", казва Димитров. Затова той и екипът на шега кръстили плавателния съд

"Кораба на Марко Поло"

"Всъщност това е първият търговски кораб със сравнително голяма вместимост, който може да се управлява с малък екипаж и поради тази причина е бил много ефективен за времето си", казва Димитров.

Досега световната научна общност не е намирала останки от този модел.

"Има много рисунки и други изображения в Италия на този кораб, но

сега го откриваме за първи път физически

При това е запазен в изключително добро състояние - до палубата", твърди Димитров.

Според Людмил Вагалински корабът се различава по това, че е последният масов плавателен съд с архаичното управление от две бордови кормила.

"С все още

примитивно управление

- бил е с кормилни гребла отстрани, а не с кормило в средата на кораба, което обикновено се поставя отзад. Това е основната разлика с по-късните модели", казва шефът на Археологическия музей.

Плавателният съд е дълъг около 25 метра и за да бъде заснет, са направени над 2000 снимки на различни детайли. Впоследствие те със специален софтуер са сглобени в тримерен модел. По подобен начин са документирани всички останки, проучени от изследователите. 

Какво още откриха подводните археолози, четете в хартиеното издание.