Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

l Сделката ще разкрие хиляди работни места и ще даде нов тласък на транспортния бранш и куриерските услуги

Стоките от китайския гигант за онлайн търговия Alibaba ще са с 20% по-евтини и ще идват в рамките на 2 дни. Това ще бъде възможно, ако компанията позиционира логистичния си център за Европа във Варна.

Корпорацията проявява интерес към България от няколко години. Преговорите обаче започнаха през 2017 г., когато представители на Alibaba бяха за първи път у нас. На срещата стана ясно, че им е необходима огромна площ за създаването на складове, които да обслужват целия ЕС. В същото време локацията трябва да е подходяща за сухоземен, воден и въздушен транспорт. Първоначално идеята бе базата да е в Пловдив, но последните преговори били за Варна.

Реализирането на сделката освен голямата инвестиция ще има и чисто практически ползи за крайните потребители у нас и в Европа.

"След като стоките ще се складират у нас,

митата ще паднат за страните от целия ЕС и по този начин ще се избегне надценката - коментира пред "168 часа" икономистът Георги Вулджев. - Ще има понижение на цените на продуктите, защото основните спестявания ще идват от транспортните и логистичните услуги. Ще е по-лесно да доставяш стока, когато имаш център на място, вместо да планираш целия процес от Китай до Европа."

Следващото предимство, което отново е плюс за крайния потребител, е, че стоките ще идват до 2 дни, а не както досега, за месец, два или три. За логистичния и дистрибуторския бизнес това би довело и до повече приходи. Винаги обаче има и недостатъци.

"Компании като Amazon и Alibaba са конкуренти в търговията на дребно - разказва Вулджев. - Например, когато Amazon се появи в САЩ,

предизвика масово фалиране на книжарници,

защото първоначално беше онлайн магазин за книги и всички започнаха да си купуват от него. Тук въпросът обаче е колко популярна е Alibaba в България."

Всъщност първоначално, докато Alibaba навлезе на пазара в България, може да не се усетят трусове при търговците на дребно. На по-късен етап обаче, когато китайският гигант стане популярен у нас всеки ще предпочете да пазарува от него заради ниските цени на стоките.

"По принцип логистичен склад на такъв гигант в България първо ще бъде много полезен за регионалната икономика на Варна - споделя икономистът. - Това ще създаде доста работни места. Не знам колко на брой, защото все още няма детайли, но при всички случаи ще са няколкостотин. На вторично ниво ще се създаде възможност за допълнителна работа на български дистрибуторски и логистични компании."

Според него, ако местните български предприемачи успеят да се възползват от тази възможност, те биха могли да сключат договори с Alibaba не само за България, но и за целия ЕС. Това от своя страна

би довело до повече инвестиции

в сектора и още нови работни места.

"Хубаво е, че това може да се случи във Варна, а не се концентрира отново в София, както беше в началото на века, или около Пловдив - категоричен е Вулджев. - Морската ни столица има едно конкурентно предимство и то е, че е пристанищен град.

Когато става въпрос за логистика, най-важното за всички тези големи компании, които се занимават с търговия на дребно на глобално ниво, е да може най-лесно да си доставят стоките до всички възможни краища на света. Затова центровете им трябва да са в комуникативни градове. Основният превоз е по море чрез танкери."

Според него подобни проекти могат да привлекат и други корпоративни гиганти към България.

"В перспектива тези преговори са доста полезни - смята икономистът. - След като такъв гигант си позиционира логистичния център в този град, дава възможност на други потенциални международни компании да разберат, че това е добро място за инвестиции.

Много е важно кой ще направи първата крачка. Когато един гигант даде добра оценка, това ще доведе до наплив и на други инвеститори."

За да бъде сключена тази сделка обаче, в нея трябва активно да участват кметът на Варна Иван Портних и вероятно министърът на икономиката Емил Караниколов.

От Министерството на икономиката заявиха пред “168 часа”, че никой от ведомството не е запознат и не е присъствал на подобни преговори за позиционирането на логистичния център на Alibaba във Варна. За разлика от нас руснаците не подценяват подобни възможности и неотдавна сключиха най-голямата си сделка в сферата на електронната търговия досега.

Alibaba реши да създаде дружество за електронна търговия съвместно със суверенния инвестиционен фонд на Русия. Това ще доведе нов играч на руския интернет пазар.

В новото дружество Alibaba ще е главният акционер с 48%,

чийто дял обаче не му стига, за да държи контролния пакет. Китайският гигант същевременно получава 10% от онлайн холдинга Mail.Ru Group, който заедно с руския телеком "МегаФон" (мажоритарен акционер в Mail.Ru) също участва в сделката. На последните 2 компании се падат съответно 15 и 24 на сто от новото дружество, а на Руския фонд за преки инвестиции (РФПИ) - 13%.

Тази сделка е доказателство, че въпреки оттеглянето на основателя на Alibaba Джак Ма компанията процъфтява на нови пазари.

Без много шум Джак Ма се отказва от собствеността си върху юридически лица, които стоят в сърцето на Alibaba. С това той символично предаде ключовете на китайския технологичен гигант, който основа преди 19 години. Причината е, че 54-годишният Ма неотдавна обяви, че ще се оттегли от поста си на председател на Alibaba през следващата година.

Всъщност той се отдръпва и като един от собствениците на основните структури (юридически лица с променливо участие - VIE). Това са

двигателите, които държат оперативните лицензи

на компанията и някои активи в континенталната част на Китай.

От Alibaba потвърдиха информацията с твърдението, че искат да намалят административната тежест върху Джак Ма. Той ще остане акционер и постоянен член на групата от 36-има партньори на Alibaba, които имат правото да номинират по-голямата част от борда на директорите. Но излизането на Ма от част от структурите означава, че той няма да има толкова голям контрол, колкото преди.

Koмпaниятa щe пpoдължи дa paзвивa пpoдyктитe и ycлyгитe cи и нямa дa пocтpaдa oт oттeглянeтo нa нeйния cъздaтeл и дoceгaшeн pъкoвoдитeл.

Cпopeд международни aнaлизaтopи пaзapният дял нa oблaчния бизнec нa кoмпaниятa в Kитaй ce e пoвишил дo 46% пpeз 2017 г. oт 30% пpeз 2015 г. Финaнcoвaтa й ycлyгa Аnt Fуnаnсуаl вeчe имa 640 млн. клиeнти, изпoлзвaщи пoнe 2 oт ycлyгитe й.