Големите загадки за Кирил и Методий. В коя Моравия са проповядвали светите братя и участвали ли са в покръстването на българите?
В коя Моравия са проповядвали светите братя и участвали ли са в покръстването на българите?
Въпреки епохалните заслуги на Кирил и Методий и техните ученици, и до днес учените спорят за основни факти от живота им. Едната причина, разбира се, е, че те са живели много отдавна - преди близо 12 века, но другата е, че има много заблуди, натрупани от изследователите на делото им в последните 100-150 години.
При това естественият стремеж на различни народи да припознаят славянските просветители като "свои" през годините често е отстъпвал и на чисто идеологически клишета, насадени изкуствено в услуга на различни политически доктрини.
Парадоксално, но тези практики, въведени от някои иначе титулувани чужди учени оспорват до голяма степен запазените източници за делото на двамата братя и учениците им. Така в крайна сметка през годините много от автентичните исторически извори се пренебрегват и вместо тях се дава предимство на изцяло умозрителни, вероятни, но невинаги убедителни хипотези за произхода, просветителската им дейност и значението на създадените от тях и учениците им писмени знаци.
В резултат и до днес нямаме категоричен отговор на главния въпрос - на какво се дължи славата на Константин-Кирил
и Методий
като български първоучители и покръстители?
Всъщност за участието им в покръстването на българите има достатъчно сведения.
В посланието си до източните патриарси от пролетта на 867 г., в което напада римските духовници за отклоненията им от православната вяра и оплаква попадналите под тяхно влияние и власт българи, патриарх Фотий например с гордост съобщава:
"И така не само този народ (българите) промени своето първоначално безчестие във вярата в Христа. Но дори и този народ, който многократно и от мнозина се превъзнася за своите деяния и който превъзхожда всички други народи по жестокост и кръвожадност - така наречените роси, които, като покориха всички съседни народи, се възгордяха и повдигнаха ръка против Римската (т. е. Византийската) държава. Сега и те сменят елинската (т.е. езическата) и поганската вяра, която изповядваха преди,
с чистата и истинната християнска религия и се отнасят към нас като наши поданици и приятели и вече не проявяват своето грабителство и дързост, както неотдавна".
Заради натрупани през годините недоразумения сравнително по-сложен е въпросът с азбуката. Кирилицата е българска азбука, но масово се възприема като славянска, дори дълго време битува схващането, че кирилицата е руска азбука.
И така - какво знаем със сигурност?
Според Пространните жития светите братя са родени в Солун - Методий около 815-816 г., а Константин-Кирил през 827 г. в семейството на византийския сановник Лъв – помощник-стратег на солунската област. За майка им Мария се предполага, че е славянка.
Методий е управител на област, населена със славяни, а Константин завършва най-висшето училище – Магнаурската школа, където изучава “елински изкуства” и “всички философски науки” с най-добър успех.
Отличил се като библиотекар на Патриаршеската библиотека в църквата “Св. София” и преподавател в Магнаурската школа, Константин
проявява блестящите си философски способности,
заради което е изпратен на духовна мисия при арабите (сарацините) в Багдадския халифат през 850 г.
Към 855 г. в манастира „Полихрон” двамата братя сътворяват славянската азбука – глаголица, и започват превода на свещените книги. В основата на новия книжовен език е залегнало солунското българско наречие, което те явно познават отлично.
През 860 - 861 г. Кирил и Методий отиват на мисия при хазарите в Кримския полуостров, а след това при аланите и навсякъде проявяват блестящи способности. През 863 г., по молба на княз Ростислав, Кирил и Методий са изпратени във Великоморавия. Тук те подготвят духовници, превеждат богослужебни книги и за 40 месеца създават славянската литургия. В Блатненското княжество за шест месеца обучават 50 ученици.
Заради това във Венеция ги обвиняват, че са нарушили триезичната догма, създавайки книги на славянски език. Константин Философ с блестящо красноречие
защитава правото на всеки народ да има свой книжовен език
Отношенията с Римската църква се подобряват и през декември 867 г. братята пристигат в Рим, тържествено приети от папа Адриан ІІ. Папата освещава славянските книги и е отслужена литургия на славянски език. След едногодишен престой в Рим Константин се разболява тежко, приема монашеското име Кирил и умира на 14.02.869 г. Погребан е в римската църква “Св. Климент”.
Методий е ръкоположен за архиепископ и назначен за папски легат за Среден Дунав и Панония. Това настройва немското духовенство срещу него. На църковен съд в Регенсбург го осъждат на заточение в манастира “Елванген” в Швабия. След две години и половина е освободен по застъпничество на папата и през есента на 873 г. отново е архиепископ на Великоморавия.
През последните години от живота си Методий успява да завърши превода на Библията и сътворява проповеди, молитви и песнопения на славянски език. На 6 април 885 г. великият славянски проповедник Методий издъхва и е погребан в централната църква на Велеград.
Кирил и Методий създават азбуката, но и много молитви, полемични трудове, църковни служби и песнопения, догматични съчинения и преводи. Най-известното стихотворно произведение на Константин-Кирил Философ е “Проглас към Евангелието”, а на Методий – “Канонът на св. Димитър Солунски”.
Установен исторически факт е, че създаването на първия славянски книжовен език е предшествано от първата старобългарска азбука - глаголицата. Тя е дело на св. Константин-Кирил Философ, който създава писмена система, която да отрази солунския говор от ІIХ в., а той е източнобългарски по езиков тип и най-много се доближава до родопските говори. На глаголица и на говоримия солунски говор са записани
първите преводи на необходими за богослужението книги,
осъществени от св.св. Кирил и Методий.
Глаголица и глаголически книги заминават за Моравия. Глаголически книги освещава в Рим папа АдрианІІ. Глаголически книги донасят със себе си по българските земи и Кирило-Методиевите ученици Климент, Наум и Ангеларий.
Кирилицата е втората старобългарска азбука. Тя е създадена от преславски книжовници в България по времето на Златния век.
За разлика от глаголицата, която е оригинално творение, кирилицата е компилативна и обединява в едно 24-те букви от гръцката азбука и 12 знака за звуци, липсващи в гръцкия език, заети от глаголицата. Тези специфични нейни особености я правят пригодна да отрази характерните особености на славянската реч.
Доказателство за българския произход на славянската азбука са най-ранните писмени паметници, писани в нашите земи през IХ-ХІ в. и наричани
класически старобългарски паметници
на глаголица и кирилица. Те са повече от 80 и всички славянски езици признават тези ръкописи за своя основа. Независимо, че в другите страни предпочитат да го наричат старославянски, в науката отдавна е установено, че този език е старобългарски.
Старобългарският книжовен език, който е дело на светите братя Кирил и Методий и техните ученици, има дълга история. Първоначално тяхната мисия е просветителска и в голяма степен мисионерска.
Не бива да се забравя, че основната им цел е била преведеното на говорим език Божие слово да направи разбираема християнската вяра за покръстващите се един след друг славянски народи.
Главната заслуга за спасяването на буквите и книгите
е на княз БорисІ, на сина му цар Симеон и на цар Петър.
Именно широката държавна подкрепа, която намират у нас създава условия за небивал подем на книжовността, а по-късно с български свещенослужители и български книги Русия и Сърбия приемат християнството. Постепенно старобългарският се превръща в международен книжовен език. В чужбина той заживява свой живот, приемайки особеностите на руския и на сръбския език. Така се появяват редакциите на старобългарския книжовен език, между които е и руската.
Преди българските царе да спасят буквите, официалната историография твърди, че светите братя са на мисия във Великоморавия, която трае 22 години и завършва трагично. В резултат на това делото на св. св. Кирил и Методий е заплашено от пълно унищожение и забрава, но у нас получава неочакван исторически шанс.
Големият въпрос е в коя точно Моравия са изпратени славянските първоучители и кои земи е получил Методий за своя епархия?
Интересна теория по този въпрос има унгарският учен Петер Юхас. Хипотезата му е любопитна с това, че примирява привидните противоречия между различните житиеописания на светите братя. В своя труд "Кирил и Методий в Българска Моравия" (2000) той пише, че през IX в. в Европа е имало две държавни образувания, наречени Моравия по името на два притока на Дунав с идентични имена - Морава. Според унгарския учен мисията на просветителите е била не във Великоморавия със столица Велеград, а в Българска Моравия с административен център Сирмиум. Именно по този начин се обяснява и фактът, че първоучителите
знаели езика на местните хора,
защото той не е бил чешки или словашки, а български.
За да докаже теорията си, унгарският българист цитира бележки от Фулденските анали за 846, 855, 858, 863, 871 и 872 г., в които се казва, че поканилият славянските просветители Ростислав (Растица) е бил княз на живеещите около онази, носеща латинското име Маргус, река, която е идентична с тогавашната Българска Морава, а не Северна Морава, която тече в днешна Словакия.
“Ясно е: владетелят Ростислав е могъл да покани славянските първоучители само в Южна Моравия (нека да не забравяме, че през IX в. съществуват две Моравии!) - пише Юхас. - От добре познатия пасаж на Пространното житие на Методий знаем и друго: “по молба на Коцел папа Адриан II е ръкоположил Методий за епископ именно тук, в Сирмиум, на престола на св. Адроника, апостол от 70-те”, и не в бенефиция на Коцел, лежащ в Горна Панония или в Северна Моравия.”
Според Юхас последното се потвърждава и от Залцбургския меморандум - в него Залцбургското архиепископство се обявява против дейността на Методий в региона при вливането на Драва в Дунав, или с други думи, в Долна Панония. От други извори знаем, че Светополк след 873 г. успява да разшири държавата си, дотогава владенията му се простират в околностите на Сирмиум във Великоморавия, а след това подчинява на властта си и северната, т.е. Малка Моравия." Юхас пише, че по време на Моравската мисия на солунските братя населението на Великоморавия се е състояло от онези славянски племена, които през 818 г. се откъсват от България и се поставят под защитата на Франкската империя, а по-късно част от тях отново е присъединена към българската държава
Хубавото е, че тази трактовка обезсмисля напълно споровете дали Кирил и Методий са извършвали мисионерската си дейност и сред славянобългарите. Да не говорим, че в науката от столетие и половина е общопризнат фактът, че двамата славянски първоучители са превели най-необходимите за църковното богослужение книги от гръцки на езика на живеещите около Солун славянобългари. Но мисионерската дейност на двамата апостоли сред славянобългарите се потвърждава и от многобройни други писмени паметници.
В Краткото житие на Кирил например четем:
"... отиде на река Брегалница и там намери няколко от славянското племе покръстени. А които намери непокръстени, той ги покръсти и ги обърна в православна вяра. И създаде им букви на славянски език. Тези, които обърна в християнска вяра, бяха 54 000." Може да се приеме, че цитираното съобщение се потвърждава и от така наречената Солунска легенда, "Слово на Константин Философ как покръсти българите".
Проблемът е, че достоверността на информацията от тези източници досега често е била оспорвана от официалната наука като "създаваща противоречия".
“Константин Философ, създателят на славянската писменост, е един от онези филологически гении, които
се раждат на света един път на 1000 години
- обобщава пред “168 часа” проф. дин Лиляна Симеонова от Института по балканистика към БАН. - Благодарение на неговите усилия, които вероятно са продължили много по-дълго, отколкото е отбелязано в Пространното му житие, славянският език, дотогава съществуващ само като говорим, е кодифициран, т.е. “описменен” – сдобива се не само със собствена азбука, но и с граматика и на него вече може да се пише. Около личността на Константин Философ, приел малко преди смъртта си духовното име Кирил, и неговия брат Методий са създадени някои по-късни легенди: напр. т.нар. Брегалнишка мисия (спомената само в легендарни източници от XI и XII в., която “побългарява” делото на Кирил и Методий), както и т.нар. Солунска легенда (или “Слово от Кирил Философ как покръсти българите“ – апокрифен текст от XI-XII в., който представлява измислена автобиография на Кирил). И двата легендарни текста датират от епохата на византийското владичество.
В историографията се спори и къде се е намирала Панония, на която Методий по-късно станал архиепископ. Но засега няма сигурни доказателства за териториалните граници на Панонския архидиоцез, т.е. изказват се само различни хипотези.”
Независимо от съвременните полемики обаче едно е безспорно - просветната мисия на солунските братя оставя дълбока и трайна следа в историята на Европа. А у нас българската църква ги канонизира за светци и заедно с учениците им се създава култът към светите седмочисленици. Всяка година на 24 май в България се почита най-светлият празник – на братята Кирил и Методий.
Четете още:
Няма нищо по-срамно президентът и премиерът да са привикани от руския цар около 24 май
Умберто Еко: Защо не описах в "Името на розата" манастира на цар Симеон?
Най-четени
-
Ти си комплексар!
1. Имаш айфон за 2000 лева (но не говориш по него, а само „чукваш", за да не се набутваш) 2. В заведение винаги слагаш ключовете от колата си върху масата (да е ясно на всички, че баровците карат BMW
-
Любимите ми 50 книги
Разпределил съм ги по възрастови групи. Започвам с първите – книги, които са ми били любими, преди да навърша 10 години: 1. Шарл Перо - Приказки Най-добрият старт на пътешествието в света на книгите
-
Галерия Честит да си! Съдба моя!
Днес мажоритарният собственик на "ПФК Левски" и голмайстор №1 в историята на клуба Наско Сираков празнува своя 62-ри рожден ден. Неговата любима жена Илиана Раева му направи честитка и в социалните
-
Кой постъпва честно, не живее лесно
"Кой постъпва честно, не живее лесно. Кой излезе прав, не излиза здрав. Кой душа не продава, той имотен не става." 102 години от рождението на Радой Ралин
-
Галерия Перничанинът, който взриви "Звезде Гранда"
Яни Янков прави истински фурор в сръбското музикално шоу и е един от претендентите за първото място Още като бебе пеел детски песнички и реклами, а учителка в градината открива таланта му Известен е