Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Необяснимо е кой е гласувал за Нета, след като всички изразяват откровено негативно мнение.

Българите ощетени, защото Балканите си отмъщават и не дават точки на родината ни.

Може би не е изненада за никого от тези които следят "Евровизия" още от самото начало, че песента на Нета Барзилай Toy спечели музикалния конкурс. Тя беше спрягана за победител още преди края на двата полуфинала, ала по-голямата част от феновете на формата отказваха да повярват, че подобно "нещо" може да се превърне в любимата песен на Европа.

"Дано не спечели израелската песен, защото е ужасна. Ако трябва да й дам трофея, ще го направя с фалшива усмивка", казва седмици преди финала миналогодишният победител Салвадор Собрал, който отведе "Евровизия" в Португалия. Не само за негово нещастие, но и за музикалния вкус на цяла Европа Израел все пак ще бъде домакин на следващото издание на конкурса, макар страната да беше решила повече да не се състезава.

Нета Барзилай винаги е била съветвана да носи черно, да не се набива на очи, да се насочи към музика, подобна на тази на Адел. Но буйният нрав на 25-годишната девойка не й позволява да се откаже от своята мечта. "Светът не може да приеме една дебела и цветна поп звезда", казва Нета в едно от интервютата си. Зарича се, че до края на живота си ще се опитва да ги опровергае. До 18-годишна възраст тя учи в училище за бавноразвиващи се, а после в едно от най-престижните академии по музика в Израел.

За да стигне до сцената на "Евровизия", участва в шоуто "Следващият талант", което е натоварено със задачата да избере песен за музикалния конкурс - така както се прави в почти всички страни освен България.

Нета отпада, но после е "спасена", нещо, което и форматите в родината ни правят, за да добавят повече драматизъм, а навярно израелците не остават по-назад. Печелейки "Следващият талант" с песен за правата на жените, вдъхновена от движението #Metoo, кокоши звуци и лупър, еврейката смело започна да се бие в гърдите, че е нещо различно. И така до самия финал, в който изкрещя в микрофона: "Благодаря ви, че избрахте различното!". А малко след това непохватно потроши стъкления трофей.

Но ако вземем предвид избора на журито и масовите реакции в мрежата, не стана ясно точно кой е гласувал за цветната Нета. Веднага след победата й се появиха масово негативни коментари и заглавия като "Кокошка спечели "Евровизия"

Израел, между другото, макар и да е далеч от границите на Европа, се състезава в "Евровизия" от 1973 година. За сравнение, България, макар да членува в ЕС, се включва чак през 2005 г. Оттогава ние имаме 4 финала, два от които се състояха през последните две години, а Израел в 45-годишната история на участията си записа вече 4 победа.

През 2017 г. стана ясно, че националната телевизия на Израел не отговаря на критериите, които "Евровизия" е поставила, за да бъде излъчван конкурсът и страната да бъде участничка в него. С представянето си тази година страната трябваше да каже "довиждане" на формата. Стигайки финала и спечелвайки го, очевидно Израел ще се състезава още една година - през 2019, ала бъдещето му оттам нататък е несигурно.

Никога в концертната зала, в която се провежда "Евровизия", не е имало толкова освирквания, колкото през този, както всички го нарекоха, "драматичен" финал. Имаше толкова добри участници, които обаче едва-едва се докопаха до по-предни позииции.

Някои отпаднаха още на полуфиналите. За сметка на това първите седем места категорично бяха заети от абсолютно необясними песни, които не бяха любими на почти никого. Така например, когато журито даваше 12 точки на Германия с изпълнение, което, след като свърши, едва ли някой го помнеше, залата притихваше и цъкаше недоволно.

Подобно беше и с абсолютно безинтересната песен на Австрия, която завърши на трето място. Подгласник на победителката бе кипърската Бионсе, чиято песен не само не беше нищо особено, а движенията й имитираха един куп други поп диви, но и бе леко "заимствана" от творбата на Поли Генова If love was a crime, която издейства на България четвърто място през 2016 година.

Точно поради тази причина се появи и шегата, че Поли Генова за поредна година не успя да спечели "Евровизия", макар да беше спрягана за фаворит. А за това как хаотичната и ужасяваща песен на Италия се озова на пета позиция след зрителския вот, няма как да бъде дадено логично обяснение.

Ако се вземе предвид идеята на "Евровизия", която е да се представят културните различия между страните и тяхната красота, то заслужаващи първите места бяха единствено Сърбия и Дания. И двете държави се представиха с фантастична хореография и музика, вдъхновена от националния им фолклор, но тази смела идея - да не бъдат като другате и да не се вдъхновяват от масовата поп истерия по абсолютно безсмислени изпълнения, им донесе съответно 19-о и 9-о място. А гърците, които имаха може би най-въздействащата песен, която те кара да настръхнеш, така и не успяха да преминат на финала. Отпаднаха още на първия полуфинал, точно този, който Израел спечели безпрецедентно с кокошата си песен.

И докато всяка година е лесно да се хвърли вината я върху журито, я върху зрителския вот, то през 2018-а това може би е най-сложната част.

През 2015 година най-добрата песен в конкурса беше тази на италианците от Il Volo, като те получиха най-много точки от телевота в цялата история на шоуто. Затова беше лесно вината за тяхното трето място да се хвърли директно върху журито, което отреди повече точки на шведската песен, впечатляваща единствено с визуалните си ефекти.

Вотът на журито тази година бе хаотичен, като половината държави гласуваха за онези скучни песни, които никой не помни, а другата половина решиха да дадат път на истинската музика. Така на второ място след зрителския вот се нареди Бенямин Ингросо, който, макар и на 20, сам бе написал текста и музиката за изпълнението си и отново сам бе измислил как да се представи на сцената.

Ингросо беше брилянтен, със свежо звучене, типично за най-добрата държава в този конкурс - Швеция, която най-често печели състезанието, но случи на глухи зрители. От телевота той получи едва 21 точки и вместо второто място или победата се позиционира 7-и.

Едно място пред него се нареди чеха Миколас, който бе заложил на едно от най-атрактивните изпълнения за вечерта. При него ситуацията беше подобна - той получи нисък резултат от журито, но публиката успя да го изстреля напред в класацията.

Осма остана оперната певица на Естония, която може би имаше най-въздействащ глас от всички, а на 17-о място се позиционира Украйна, която за разлика от годината, в която спечели с възможно най-глупавата песен в конкурса, този път наистина беше на ниво и вокално, и артистично. За нея публиката даде огромен брой точки, ала журито не успя да я оцени подобаващо.

С всяко издание на "Евровизия" редом вървят и предположенията за нагласен и геополитически вот. Това е едно от най-честите обяснения защо някоя потресаваща песен е спечелила. Ако победата на Салвадор Собрал ви е накарала да си мислите, че вече сме навлезли в епоха, в която се оценява истинската музика, а не изпълнение с ефекти, подобни на тези от "Междузвездни войни" и остро насочени към друга държава, то е време да се откажете от това да гледате "Евровизия" за в бъдеще.

Нека си припомним, че когато Собрал спечели в Киев, светът беше що-годе спокойно място, а благодарение на предното издание на конкурса Великите сили бяха изразили своята позиция по един от най-големите конфликти тогава - анексирането на Крим от Русия.

През 2016 г. на сцената заедно с нашата Поли Генова излиза и Сергей Лазарев, който е спряган за фаворит на финала в Стокхолм. В края на концерта на плещите на зрителския вот лежи решението дали "Евровизия 2017" ще се проведе в Киев или в Москва. Всички помним какво се случи - мъката за ушите, която представляваше украинската песен "1944", спечели само и само за да се натрие носът на Русия, макар и тяхното изпълнение да беше едно от най-добре аранжираните и най-запомнящо се от всички, които се явиха на конкурса тогава. И не стига това, ами украинката Джамала бе обвинена, че песента й е била изградена на политическа основа и насочена директно срещу Русия, и въпреки това не беше дисквалифицирана. Нарушение, което няма да бъде простено на някоя друга държава.

Нещо подобно се случва и тази година. В разгара на конфликта между Израел и Палестина Европа успя чрез песенния си конкурс да затвърди позицията си, заставайки твърдо зад Израел. Колко топлещо политическите сърца бе победителката тази година да изрече думите: "Следващата година ще се видим в Ерусалим!"

Не толкова доволни бяха феновете на конкурса, които в социалните мрежи заявиха, че ако Израел е победител, то Палестина трябва да се състезава следващата година. Сред мненията се срещаха още: "Израел окупира първото място. Явно са свикнали да окупират неща, които други искат" или "Всички освирквате Русия, но напълно игнорирате това как израелците третират палестинците като боклуци. Нещата, които се случват там, са толкова ужасяващи и ме вбесява това, че хората могат да си позволят да ги игнорират."

Подобно на Джамала, и изпълнението на Нета предизвика скандал. Появилата се в кимоно изпълнителка на фона на златни японски котенца ядоса феновете, които го приеха като осмиване и възползване от азиатската култура. Естествено, комисията на "Евровизия" не откри нещо нередно в това.

В схемата с геополитическия вот бяхме намесени и ние. Откакто състезанието съществува, често се случва така, че бившите съветски държави гласуват една за друга, съседите винаги си дават по някоя точка, бившите югославски републики също се подкрепят и стигаме до Балканите. Да, Балканите също се подкрепят, но със сигурност в последните години не застават зад нашия гръб. Ако го правеха, Кристиян Костов можеше и да завърши на първо място през 2017 година, но не успя. Защо? Според създателя на тазгодишната българска песен за "Евровизия" журито на съседите ни категорично е заявило, че няма да гласуват за нас не защото песента ни не е хубава, тъкмо напротив - чудесна е, но през изминалите години и ние доста глуповато пестим точките си за страни като Гърция, Сърбия и Македония. За да ни го върнат, те също са решили да спестят своите точки за нас.

Говорейки за родната ни песен, тя се класира 14-а. И това не беше изненада, макар всеки българин да си мислеше, че можем да повторим успеха на Поли Генова или Кристиян Костов. За нашето изпълнение също се появиха редица шеги. Британският водещ Греъм Нортън, който превърна "Евровизия" в култ на Острова, каза, "че е чувал, че има хора, които харесват тази песен. Не ги е виждал, но те били някъде там". Други пък написаха, че "България е повикала суперзвездата Сия да й помогне за представянето", имайки предивд външния вид на Жана Бергендорф, който много наподобяваше на този на известната британка.

Оказа се, че не всеки ден е Великден, а хибридната "супергрупа" на две седмици Equinox не успя да покрие очакванията. Макар че в няколкото секунди, в които се чуваше народно пеене, Bones бе напълно лишена от национална идентичност - грешка, която не спираме да повтаряме всяка година. И докато преди нямаше силни песни, които да успеят да ни избутат от предните позиции, то не може да очакваме, че всяка година ще е така. 14-тото място ни го доказа. А сега ни остава само една година чакане, преди отново да нарушим обещанието, което си даваме всеки път - никога повече да не гледаме "Евровизия", за да видим по какъв начин ще ни изненада изборът на сляпото жури или глухата публика.

Четете още:

Накъде отива светът? Дебело момиче, учило до 18 г. в училище за бавноразвиващи се, стана световна звезда с подобие на песен

Израел реши да ни покаже, че уродливото може да забие всички на Евровизия!

Че Евровизия изкудкудяка, това е ясно, но да ми каже тази певица, че песента има послание, това ме довърши