Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

"Едно от тези деца държи в ръцете си нещо, забранено в Америка, защото застрашава сигурността. Познайте кое?" е слоган от кампания на Moms Demand Action.
"Едно от тези деца държи в ръцете си нещо, забранено в Америка, защото застрашава сигурността. Познайте кое?" е слоган от кампания на Moms Demand Action.

Бежовият цвят да бъде наричан "телесен" е расизъм, сексистко е да се гледа сериалът "Приятели", неприемливо е дори да се пие прясно мляко, защото е бяло на цвят. "Да убиеш присмехулник", "Червената шапчица" и "Десет малки негърчета" са забранени. Цензурират се дори анимации като "Том и Джери" и "Ну, погоди". Стремежът да сме политически коректни понякога минава границите.

Рекламният клип на българското европредседателство толерира сексуалното насилие, алармира френската евродепутатка Карима Дели. Тя сподели видеото, в което се казва "Когато я срещнете за пръв път, може да ви даде грешен сигнал. Помнете, тук "не" може да значи "да". Не че се опитва да ви обърка, просто ви кани да я опознаете сами." Изречение, което прави препратка към прословутото българско кимане с глава. Дели обаче не е разбрала посланието, защото пише в туитър: "Обратно на това, което твърди официалният клип на Съвета на ЕС, чието председателство България пое този месец: "не" никога не означава "да". Основно правило за уважение към жените. Искам забраната на клипа." Тя дори добави #metoo, превръщайки своето възмущение от нашия клип в част от мащабната кампания срещу сексуалното насилие, развихрила се през последната година.

Факт е, че "Не" означава "не" е слоган от повече от 20 години на движенията срещу сексуалното насилие и Карима Дели не е единствената, която видя двусмислено послание в клипа. Но повечето хора реагираха рязко и я обвиниха в прекалена чувствителност. Депутатката беше залята от обидни и гневни коментари. Някои се опитваха да й обяснят разликата в кимането с глава в България, но други директно скочиха срещу самата Дели с туитове като: "Чудя се ти самата как си влязла в политиката?", "Явно глупостта не е само български патент", "Госпожо, много сте тъпа!", дори "Само секс ти е в главата, посредствена пачавротина".

 В последните години всички стават прекалено чувствителни и виждат сексизъм, расизъм и политически обиди къде ли не. Преди дни за сексистки и хомофобски бе обявен дори любимият на милиони хора сериал "Приятели". Той се превърна в истинска емблема в миналото и години наред бе обявяван за най-добрия сериал. Днес обаче се оказва, че новото поколение не само не го харесва, но дори го намира за обиден. Ема Сандър цитира в сайта на Би Би Си различни мнения на потребители, сред които: "Роб е такъв сексист и хомофоб, че ми се иска да вляза в телевизора и да го удуша" или "Шегите за "дебелата Моника" и "гея Чандлър" днес са толкова неуместни." "Приятели" бе обвинен, че е "най-белият сериал", както и заради това, че в множество епизоди всички се шегуват с темата, че първата жена на Рос е "лесбийка". Изследователи намират това за интересно явление, показващо колко много се е променило обществото и как дори невинен филм за приятелството може да се окаже на мушката на политически коректните.

В същото време скандал предизвика и продукт на H&M, представен в сайта им, носен от цветнокожо момче. Мнозина видяха проблем в това, че на блузата, която се промотира, пише: "Coolest Monkey in the Jungle" ("Най-готината маймуна в джунглата"). Буквално за часове туитър бе залят от гневни постове срещу марката, а в ЮАР дори щурмуваха магазини. Официално се обяви, че е станало недоразумение, но някои видяха дори в това конспирация, убедени, че всичко е направено нарочно с цел привличане на внимание.

Всъщност не за първи път реклами са обвинявани в расизъм. Миналата година Dove бяха обвинени заради изображение, показващо цветнокожа жена, която се превръща в бяла. Идеята явно е била да се промотира козметичен продукт, но вместо това се събуди вълна от недоволство. Всъщност немалко пъти са показвани такива реклами. Преди години препарат за пране се промотираше с кадри как цветнокож мъж влиза в пералнята и след това излиза като "чисто бял". Такива маркетингови идеи вече са неприемливи, но днес създателите на кампании признават, че се чувстват много ограничени, защото всеки вече вижда сексизъм и расизъм в едва ли не всяко послание.

Стига се и до много крайни прояви като официалната кампания бежовият цвят вече да не бъде наричан "телесен".Тя се разпалва преди няколко години, когато цветнокожи решават, че това наименование всъщност е обидно за тях. Всичко, което бе рекламирано като "телесен цвят" – бельо, пудра, обувки бе заклеймено като расистко. Затова вече официално телесен цвят е всичко от слоновата кост до черен цвят.

Някои стигат до абсолютни крайности. Организации дори алармираха, че се лансират расистки послания с пиенето на прясно мляко, защото то е бяло. Колкото и да е странно, но и тази теория намери доста поддръжници в социалните мрежи.

Преди няколко месеца пък култовият роман "Да убиеш присмехулник" на Харпър Ли бе забранен за изучаване в някои училища в Мисисипи и Вирджиния, тъй като думата "негър" е спомената 48 пъти в книгата. Мнозина остро се противопоставиха срещу това решение, тъй като романът е смятан за защитаващ правата на цветнокожите.

Друга класика също бе цензурирана заради използването на думата "негър". "Пипи Дългото чорапче" от Астрид Линдгрен бе променена, защото бащата на момичето е "негърски крал". Дори шведската обществена телевизия изряза кадри от популярния сериал по книгата от 1969 г., които днес биха могли да бъдат възприети като расистки. Махнати са сцените, където момиченцето обяснява, че баща й е "крал на негрите", както и тези, в които тя си придръпва с пръсти очите, за да се "направи на китайка".

Още преди години на цензура е подложена и емблематичната "Десет малки негърчета" на Агата Кристи. За да може книгата да претърпи нови издания, заглавието е променено първоначално на "Десет малки индианчета", след това на "Десет малки войничета", за да стигне до "И тогава не остана никой", под което може да бъде намерена и днес в САЩ.

Под ударите на цензурата попадат и други анимации от миналото. "Том и Джери" също бяха обвинени в расизъм заради шеги в няколко епизода. В социалните мрежи това предизвика възмущение и коментари, че "да виждаш расизъм там, където го няма, означава да мислиш като расист".

А "Ну, погоди!" официално вече е в категорията "филми за възрастни", защото промотира неприлично поведение като пушене и ругаене. Култовият сериал вече е категорично забранен за деца, тъй като според специалисти е вреден за тяхното здраве и развитие.

Със същите доводи по изискване на родителски комитети в САЩ приказката "Червената шапчица" е забранена за изучаване в училищата първо в Калифорния, а след това и в други щати. Причината – че в оригиналния вариант, когато приготвя кошницата, която малкото момиченце с червена пелеринка да занесе на баба си, майката освен питка и цветя слага и бутилка вино. Именно затова някои родители в САЩ остават шокирани. Как така малко дете ще носи вино и ще пропагандира вреден начин на живот, питат те. С довода, че приказката насърчава към алкохолизъм, тя е изключена от учебната програма.