Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Картината, продадена на търга на “Кристис”, е различна от тази, изложена в Лондон преди години.

След като официално бе призната за оригинал на Леонардо да Винчи, "Спасителят на света" разбуни изкуствоведите. Истински ли е или не? През 1958 г. картината е купена за смешната сума от 45 британски лири, защото се смята за творба на ученик на гения. Преди няколко месеца саудитски принц даде немислимите преди 450 милиона долара, превръщайки я в най-скъпата картина в света. Но може и да се е излъгал.

Експерти решили да сравнят снимките на картината, която през 2011 г. е изложена в Националната галерия на Лондон, с тези, която купува принцът. И изненадата от разликата не остава скрита. Дали докато "Кристис" са продавали "Спасителят на света", боята по нея още не е била изсъхнала?

Откривателят на разликите е д-р Мартин Прахер, немски преподавател по история на технологиите в изкуството, който веднага алармира директора на "Артуоч Великобритания" (организация, която се бори за по-добри практики при реставрация и консервация на произведения на изкуството) Майкъл Дейли.

На снимките ясно се виждат разликите в, гънките на лявото рамо на Спасителя, в къдриците му и в цвета на самата картина.

"Картината на Леонардо за $450 милиона не е толкова откритие, колкото недовършена работа – каза д-р Прахер. – Никога не би ми хрумнало, че ще продължат да я рисуват, след като вече е била официално показана в изложбата "Леонардо" и изображението й е влязло в архивите и в историческите книги", допълва експертът и прави може би най-фрапиращото заключение за най-скъпата творба в света:

"Това означава, че картината, продадена миналия месец, не е същата като онази, обявена за работа на Леонардо от Националната галерия." Други експерти нямат толкова крайно мнение за "Спасителят на света", колкото Мартин Прахер.

"Имало е и допълнително почистване и ретуширане след автентификацията – и това не е добре, защото творбата се е отдалечила още повече от оригиналния си вид", казват те, давайки вратичка на "Кристис" да се измъкнат от напечената ситуация. Според техен говорител Диана Модестини - реставраторката, която е работила по картината, преди да бъде изложена в Националната галерия, - е извършила някои допълнителни дейности, преди "Спасителят на света" да бъде изтъргувана за рекордната сума пари.

И въпреки че някои от най-изтъкнатите експерти потвърдиха авторството на Да Винчи, д-р Мартин Прахер отново успя да разбуни духовете със своето откритие, което е видимо дори и за простото око.