Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Китайците имат древна традиция от време на време да ходят на гробищата, без да са в траур или пък заради годишнина от смъртта на близък човек.

Не го правят и защото цените на гробовете в Китай се увеличават с по 30 процента всяка година и там реално е много по-скъпо да умреш, отколкото да живееш.

Китайците ходят на гробищата, за да докоснат смъртта и да си припомнят колко земни са всъщност. Това ги приземява в случай че са си повярвали твърде много, коригира самочувствието, поведението им, напомня им да не са прекалено амбициозни в плановете за бъдещето.

От тази гледна точка този по-стар от хартията и барута обичай би бил много полезен за адски много хора и в нашата страна. Бих пратил на тур в Малашевския гробищен парк цялото Народно събрание и цвета на комсомолската олигархия, например.

За да ти въздействат по този начин домовете на мъртвите обаче, трябва да имаш все пак специална нагласа и отношение. Необходимо е поне да се съмняваш, ако не осъзнаваш директно, че си загубил усещане за гравитация. Това обаче се оказва прекалено трудно за мнозина. Така че китайската практика няма да е от особена полза като стрес тест в българската действителност.

Шефът на Държавната автомобилна инспекция (ДАИ, днес преименувано на агенция) в Пазарджик Владимир Добрев обаче е измислил нещо много по-новаторско, оригинално, съобразено с нашите особености, и с максимален превантивен ефект. Той е завел подчинените си на инструктаж в местния затвор.

В България всички държавни служители, ангажирани с контрол на гражданите и бизнеса, пък особено тези от ДАИ, са си постоянно с единия крак в затвора, а не в гроба. А този за лишаване от свобода в Пазарджик в момента е с най-отвратителните условия в цялата страна.

Така че, когато началникът води там подчинените си, той все едно ги пренася с машина на времето в бъдещето. Една от служителките обаче се травмирала толкова жестоко от екскурзията зад решетките, че подала оплакване, а шефът Владимир Добрев е наказан дисциплинарно.

Най-вероятно наказанието идва от изпълнителния директор на Агенцията. Поредният, който не може да реши проблемите с коруцията в ДАИ. Там от години се вземат много повече подкупи, отколкото в КАТ и в Гранична полиция, взети заедно. Бият ги само митничарите.

Началниците на Агенцията се сменят един след друг, но без никакъв резултат. Явно и поредният шеф няма да промени нищо в системата, след като наказва единствения си началник с оригинална визия и идеи за въздействие върху корупционните нагласи на служителите. Нещо повече, на национални съвещания на ДАИ Владимир Добрев, който има и кариера в МВР, е дал още много идеи за контрол за лоялността, включитело и психологическо изследване на инспекторите, каквото има и в полицията.

Разбира се, нищо от това не е възприето и въведено, защото явно идеята не е да се пресече корупцията в Агенцията, а подкупите да продължават да се взимат и да се рекетират граждани и транспортни фирми.

Аз, ако съм на мястото на премиера, началника от Пазарджик бих го назначил още в 2-та работни дни между Коледа и Нова година направо за изпълнителен директор на ДАИ.

А в екскурзионните турове по затворите бих включил цялата рискова администрация в държавата.

И понеже стана дума за Китай, там не разхождат чиновниците в затвора, а на гробищата, както отбелязах по-рано, защото за корупция се издават и смъртни присъди, а наказаните за взимане на подкупи в последните 4 години са 1 милион и 340 хиляди души.

Ние китайците никога не можем да ги стигнем, както и американците, но поне да заложим на собствения добър опит.