Здравословно, но надали: Как лъжат в рекламите на храни
Кое прави един продукт здравословен - рекламата, която го представя като такъв, или съдържанието му? Въпросът е важен, защото сега на мода е да се храниш здравословно, да броиш калории и да ядеш нови суперхрани.
Рекламата на “Нестле фитнес” например казва, че това е продукт, с който се влиза във форма чрез здравословна и балансирана закуска. Но тя подвежда. Преди 2 г. британските власти обявиха, че какаовата напитка “Нескуик” на “Нестле” не е “най-добрият старт на деня”, както гласи рекламата й. Поради високото съдържание на захар тази реклама бе определена като “безотговорна”.
Не е само този продукт, не е само “Нестле”. Безброй храни се рекламират като здравословни. Всички с един рефрен - дават сили, не се пълнее, дори може да се отслабне.
Ако човек погледне на етикета, може да види, че продуктът съдържа захар, какаова маса, мляко на прах, масло, глюкозо-фруктозен сироп, брашно, растителни масла, стабилизатори, аромати. В 100 г “Нестле фитнес” има 8 г белтъчини, 79,8 г въглехидрати, 1,3 г мазнини и 363 калории.
При някои се посочва и съдържанието на витамини. Но медицински изследвания са показали, че добавените витамини и минерали към храните не се усвояват от организма.
Наскоро екип от университета в Калгари анализира 360 такива продукта. Стана ясно, че
близо 90% от
храните за деца
не отговарят на
стандарта
62% се оказаха нискокачествени, макар на опаковката да пише точно обратното.
Стандартът за храните определя граници за съдържанието на мазнини, захар и натрий. С ниско качество са храните, при които мазнините дават над 35% от калориите или захарта е над 35%. За натрия е определена норма от 480 мг.
Но рекламата е велико нещо. Понякога няма нужда дори да твърди каквото и да било. Прилага лесен трик - на опаковките на продукти за деца се изобразяват анимационни герои, които спортуват.
Годишно за реклама на “здравословни” храни се харчат милиарди. Освен това се спонсорират спортни прояви. Например починът на “Нестле” “Живей активно” вече 12-а година приканва да се движим и да се храним балансирано. Посланието е, че щом фирмата го организира, нейните продукти са здравословни и балансирани, нали така? При финансиране на спортна проява освен реклама се цели да свързваме бранда с този спорт и изобщо със спорта.
Съдържанието на продукта може да не е много по-различно от другите на пазара. Но магията на рекламата превръща тази фирма в по-здравословна от останалите. Миналата година “Нестле” стана спонсор на “Барселона” и за първи път влезе с пари във футбола. Договорът е е за 4 г. и включва прояви, които да мотивират децата да спортуват.
Пример за добър
маркетинг
е и 44-годишното партньорство на “Макдоналдс” с олимпийските игри. Логото на “Макдоналдс”, която отдавна е синоним на всичко друго, но не и на здравословно хранене, бе част от игрите до тази година. Спонсор на олимпиадите е и “Кока-Кола”, и то още от 1928 г. “Бъргър кинг” и Кей Еф Си пък спонсорират световните първенства по футбол. Все марки, за чиито продукти мнението е, меко казано, неласкаво.
Да речем, че възрастен потребител няма как да бъде защитен повече - може да чете етикети и никой не го е лишил от информация за вредни съставки в храните. Фирмите обаче насочват голяма част от рекламата си към децата. Неслучайно! Потребителите под 12 г. харчат повече от 25 млрд. долара на година и влияят върху още 200 млрд. разходи от семейните бюджети. А само в САЩ 50% от калориите, които децата под 18 г. приемат, са под формата на мазнини и добавена захар.
Заради обществения натиск “Макдоналдс”, “Дженеръл милс”, “Крафт фуудс” и др. промениха рекламните си стратегии и премахнаха образите, насочени към децата. Но организации за защита на потребителите казват, че хранителната индустрия не е направила достатъчно, за да е напълно честна, когато целенасочено представя продуктите си и самата себе си като “здравословни”.