Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Директорът на 119-а гимназия в София Диян Стаматов се надява, че с увеличението на заплатите учителите ще бъдат с по-добра мотивация за преподаване и по-добро самочувствие..
Директорът на 119-а гимназия в София Диян Стаматов се надява, че с увеличението на заплатите учителите ще бъдат с по-добра мотивация за преподаване и по-добро самочувствие..

Педагози от 3 училища вземат по 1400 лв.

С увеличението от 15 на сто от 1 септември 2017 г. може да се направи прогноза за

средна брутна

работна

заплата за

педагогическите

специалисти

около 1080 лв.

По данни на Националния статистически институт пък през второто тримесечие на 2017 г. средната месечна работна заплата за страната e 1040 лв. Така най-после учителите са с възнаграждения над средните за страната, макар и с малко.

Чистата заплата обаче е по-ниска, след като се удържат данъци и осигуровки.

Ако средната брутна заплата преди 1 септември е 940 лв., като се махнат осигуровките и 10-процентният данък, остават малко над/ под 800 лв.

Най-големият процент от педагогическите специалисти са на

длъжност старши

учител - над 60%

от 90 000 души

Ако приемем, че средната им възраст е около 55 години, се предполага, че имат поне 30 години трудов стаж в системата. Новата им начална заплата е 792 лв. (Виж таблицата .). Ако приемем среден процент за трудов стаж 30%, защото възнаграждението за трудов стаж и професионален опит е договорено в отраслов колективен трудов договор да е 1 на сто всяка година.

При 30 години стаж те получават

над основната

заплата добавка

от 237,60 лв.

Така брутната заплата на такъв педагогически специалист при минимална заплата и 30 години професионален опит става 1029 лв. Тази сума е сбор само от основната работна заплата и прослуженото време.

Разликата спрямо предишната минимална заплата при същите условия е 135 лв.

“Смятаме, че увеличението от 104 лв. от нашия пример е доста приличен ръст. В последните години не е имало подобно увеличение. Имало е 6-8 до 10% на минималните заплати”, коментираха експерти от министерството на образованието.

Учителите получават допълнителни средства за допълнителна квалификация, която се нарича професионалноквалификационна степен и която се защитава по определен ред пред висши училища. Те са от първа до пета, като пета е най-ниска.

Най-много педагогически специалисти има с втора професионално-квалификационна степен. Минималният размер на това допълнително възнаграждение, договорен в колективния трудов договор, е 60 лв. Има и учители с трета степен, която е 30 лв. Тези пари се получават целогодишно/ежемесечно.

За учебните месеци към брутната заплата допълнителни пари получават класните ръководители,

тъй като това е допълнителен труд - и педагогически, и административен. Те попълват много документация, работят с децата, консултират родители, обясниха от МОН. За тази си работа те получават 30 лв. в деветте учебни месеца.

За всеки учебен час, над нормата преподавателска работа учителите получават допълнително по 5,50 лв.

Всички, които не отговарят на условията за старши учител, постъпват в системата като учители. При тях увеличението на началната заплата е със 100 лв.

В системата

няма таван

на учителските

заплати

Определят се само минималните размери. В рамките на делегираните бюджети в условията на финансова децентрализация правата са прехвърлени на директорите на училищата и детските градини. Те определят броя на персонала и неговите възнаграждения, затова картината е различна, обясниха още експертите на образователния министър Красимир Вълчев.

Само в 3 училища в страната учителите вземат средна брутна заплата между 1000 и 1400 лв. Те са в София, Пловдив и Пловдив-област.

На 9 август Министерският съвет одобри допълнителни средства от 79 942 068 лв. за увеличение на учителските заплати с 15%, считано от 1 септември 2017 г.

Директорът на 119-а гимназия в София Диян Стаматов се надява, че с увеличението на заплатите учителите ще бъдат с по-добра мотивация за преподаване и по-добро самочувствие.

“Един от стратегическите приоритети на правителството е увеличението на инвестициите в образованието. Водеща задача е системата на предучилищното и училищното образование

да бъде

осигурена

с мотивирани и

квалифицирани

педагогически

специалисти”,

мотивираха увеличението от Министерския съвет. За изпълнението на тази цел било необходимо поетапно повишаване на възнагражденията на педагозите, като до края на четиригодишния мандат на управление заплатите трябва да бъдат удвоени.

С друго решение на Министерския съвет пък бяха одобрени промени в модул “Оптимизиране на вътрешната структура на училищата, детските градини, ученическите общежития и регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование” на Национална програма “Оптимизация на училищната мрежа”. С тях се актуализират граничните стойности на разходите, извършени от съответната институция, при които се възстановява пълният размер на обезщетенията.

Промяната е в съответствие с увеличението на минималната работна заплата за страната и на началните работни заплати на педагогическите специалисти в системата на предучилищното и училищното образование.

20% от децата у нас

не ходят на училище

АНЕЛИЯ ПЕРЧЕВА

20%  от българските деца са извън клас. 21 000 са отпаднали през миналата учебна година. 20 000 се водят на отчет в педагогическите стаи. Всяко пето дете от 15 до 18 г. не посещава училище. Това съобщи заместник-министърът на образованието Деница Сачева на национална кръгла маса за проблемите на етническата интеграция, която се проведе в Асеновград.

Омбудсманът Мая Манолова и зам.-министърът на образованието Деница Сачева участваха на националната кръгла маса в Асеновград за проблемите на етническата интеграция.
Омбудсманът Мая Манолова и зам.-министърът на образованието Деница Сачева участваха на националната кръгла маса в Асеновград за проблемите на етническата интеграция.

“Мащабно усилие за връщане на децата в училище се прави за първи път в страната в последните години”, подчерта Сачева. В продължение на 2 месеца екипите ще правят проверки в учебните заведения, а Пловдивска област ще е първата.

“Стартирана е процедура за изграждане на информационна система за работата на проверяващите екипи. В училищата има добра система за видеонаблюдение за матурите, която ще бъде използвана за мониторинг на посещаемостта в клас”, добави зам.-министърът на образованието. Деница Сачева подчерта, че се предвижда тясно обвързване на социалните плащания с присъствието на децата в часовете. Учителите ще могат да препоръчват какъв вид помощ в натура да получават семействата на учениците - обувки, дрехи или учебници. Обмислят се и по-сериозни наказания за родители, които не пращат децата си в клас.

“Таксите за 5 и 6-годишните за детска градина ще бъдат сведени до минимум, държавата ще поеме останалото”, каза Сачева. Тя уточни, че се планира забавачките да станат безплатни, но все още не е ясно дали ще е догодина, или през 2019-а. Просветното министерство въвежда допълнителни часове за обучение в градините на деца от малцинствата, които не владеят добре български.

“Само 14 процента от ромите говорят у дома на български”, посочи Мая Манолова, която бе сред участниците на националната кръгла маса. Според омбудсмана една от мерките за обхващане на децата от етноса е задължителната предучилищна форма да стане безплатна. Това ще струва на държавата 18-19 милиона годишно.

Развръзка!

Гонят директора

на Софийската

математическа гимназия

- Министър Красимир Вълчев: В интерес на училищната общност е да бъде сменено ръководството

- Фандъкова: Добрите учители трябва да се върнат в СМГ

От седмици родители и ученици от СМГ протестират в защита на уволнени учители.
От седмици родители и ученици от СМГ протестират в защита на уволнени учители.

Шефката на софийското регионално управление на образованието Ваня Кастрева призова директора на Софийската математическа гимназия (СМГ) Антони Стоянов да подаде оставка.

Причината е протестът на родители и учители, който започна заради уволнението на учителката по математика Петя Тодорова, но вече било и срещу неуважителното поведение на Стоянов.

От два дни директорът на СМГ е в училището, но отказва среща с родителите, дори не пуска и учители в сградата.

“Искането за неговата оставка от Ваня Кастрева, която му е работодател, е съгласувано с мен. Може да се каже, че се солидаризирам с искането на оставката на Антони Стоянов”, каза за “24 часа” министърът на образованието Красимир Вълчев. Причината била, че с действията си директорът провокирал напрежение между учителите, учениците и родителите и не съдейства за разрешаване на възникналия конфликт, даже с действията си го задълбочавал.

“Това може да осуети нормалния стартна учебната година. Въпреки нашите опити да последничим в диалога между спорещите страни, той

отказа да изпълни

направените му

препоръки

и смятаме, че в интерес на училищната общност е да бъде сменено ръководството. Той разделя колектива, не полага усилие да прави екип. Недопустимо е в конфликта да се въвличат учители и ученици, като се принуждават да изберат страна в спора. Той успя да настрои доста хора срещу себе си в последните седмици. Ние положихме доста усилия да посредничим в разговорите, той отказваше нашите предложения, криеше се от нас”, каза още министър Вълчев.

“Не мога да приема директор, който губи диалога с родители, учители и ученици. Такъв директор няма място в училище. Училището е общност, а не еднолична фирма”. Това заяви столичният кмет Йорданка Фандъкова по повод напрежението в Софийската математическа гимназия. Тя е изразила категорична позиция пред просветния министър Красимир Вълчев, че директорът на СМГ Антони Стоянов трябва да бъде освободен.

“Това е едно от най-добрите училища не само в София, но и в България. Както Столичната община, така и държавата инвестираха сериозни средства в последните 3 г., за да може учениците, които носят медали на страната, да учат в добри условия. Безспорно е, че тези успехи се дължат на учителите. Затова трябва да се положат усилия добрите учители да се върнат в СМГ”, смята Фандъкова.

“Поисках и съм

организирал среща в

понеделник (28 август),

за да изложа доводите си и да обясня основанията за решението ми, както и компромисите, които съм готов да направя в името на интересите на учениците и училището”, се казва в право на отговор на директора Антони Стоянов.

“Искам да ви уверя, че съм действал спрямо представите ми за честност и справедливост, на които са ме възпитали моите родители. Те също бяха учители и аз знам какво е уважението, което трябва да се засвидетелства на всеки учител. Трудно и отговорно е да се управлява училище. Явих се на конкурс и го спечелих със знания и принципи, зад които и днес заставам и не се срамувам и не ме е страх да отстоявам. Искам да ви уверя, че на 15 септември аз и моят екип ще очакваме всички ученици на СМГ, за да започнем поредната успешна учебна година и нашите ученици ще продължат да носят медали на България”, пише още Антони Стоянов. (24часа)

638 незаети места в СУ след трето класиране

След приключване на трите класирания в кандидатстудентската кампания за учебната 2017/2018 година на Софийския университет 90 процента от плана за прием в образователно-квалификационните степени “бакалавър” и “магистър” след средно образование е изпълнен, съобщиха от ректората.

7230 са кандидатите, подали документи за прием в най-старото висше училище тази година. 4 278 новоприети студенти са се записали след третия и последен етап на класиране. 25 от тях са лауреати от национални и международни състезания и олимпиади. Изцяло запълнени са специалностите “Предучилищна и начална училищна педагогика”, “Логопедия”, “Биология и английски език”, “Руска филология”, “Балканистика”, “Немска филология с модул скандинавски езици”, “Скандинавистика”, “Португалска филология”, “Класическа филология”, “Арабистика”, “Японистика”, “Китаистика” и др.

За незаетите 638 места в редовна и задочна форма, субсидирани от държавата, Софийският университет обявява допълнителен прием.

От 11 до 15 септември е срокът за подаване на документи за участие в допълнителния прием. На 16 септември. ще се проведат допълнителни изпити по физика, теология (устен), музикален инструмент или пеене за специалност “Музика” и събеседване за “Изобразително изкуство”.

Класирането ще бъде обявено на 19 септември, а записването на новоприетите студенти ще бъде на 20, 21 и 25 септември.

Допълнителен прием е обявен за специалностите “Философия”, “Библиотечно-информационни науки”, “История”, “Етнология”, “Архивистика и документалистика”, “Минало и съвремие на Югоизточна Европа”, “Педагогика”, “Социални дейности”, “Неформално образование”, “Българска филология” и др.

Софийският университет обявява и прием на студенти за попълване на 348 незаети места за обучение срещу заплащане.

През миналата година Софийският университет беше обявил допълнителен прием за 1079 места в редовна и задочна форма на обучение, субсидирани от държавата.

Планът-прием през 2016 г. и през 2017 г. е един и същ - 4916 души. (24часа)