Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

60-80% от храната трябва да е сурова

Метаболизмът е сложен процес с няколко нива. Неговата регулация е хормонална, нервна, психична и зависи и от наследствеността. Най-важно е как той се влияе от външните фактори. Човешкото тяло е биохимична лаборатория, а храната – носител на субстратите за реакциите в нея, казва диетологът д-р Митко Ригов. Има химия - състав на храните, има биохимия на тялото, които си влияят взаимно. С това са свързани много от болестите. Но храната е и фактор за подобряване на здравето.

Обменните реакции са катаболни и анаболни. Анаболизъм е процесът на усвояване на храната, на изграждане и обновяване на тъканите. Катаболизъм е разграждането на храната до по-прости вещества, при което се освобождава енергия.

В млада възраст са по-изразени процесите на растеж и развитие. Тялото трупа маса и има добра обмяна. Катаболните реакции са характерни за по-късната възраст и при някои болести.

Обмяната бива бърза, бавна и умерена. Напоследък поради начина на живот и хранене по-честа е забавената обмяна.

Енергията, отделена при обмяната, се използва за жизнените процеси в организма. Но се отделят и метаболити, които трябва да бъдат изхвърлени. Мнозина свързват скоростта на обмяната с ритъма на изпразване на червата. Но това са различни неща. Факт е, че при забавена обмяна има и запек. Когато в храната липсват необработени продукти, баластни вещества и е наситена с подобрители и добавки, обмяната се забавя. Такова хранене не дава няколко съществени неща. Всички химични реакции в организма се контролират и ускоряват от катализатори – ензими, витамини, минерали. Ако те липсват в менюто, реакциите в тялото се забавят.

За него е характерна леко алкална среда. Когато храната е подкиселяваща - а днешната храна е такава (захар, тестени продукти, зърнени храни, месо, мляко и млечни продукти, яйца), процесите в тялото се забавят. Започва трупане на мазнини. Когато има баланс в структурата на тялото, т.е. мускулната маса е малко над 70% при мъж в зряла възраст, а мазнините са под 20%, това осигурява нормалното протичане на обменните процеси. При жените мазнините трябва да са 25-32% според възрастта им, а мускулната маса - около 65%.

Мускулите горят много калории и при такова съотношение на мускулна маса и телесни мазнини хората не пълнеят, въпреки че си хапват добре. Имат значение и гените.

При дисбаланс в храненето с подкиселяващи храни, стрес, който променя биохимията в тялото, и малко движение се трупат мазнини. Те не участват в обмяната, дори я забавят.

Първо и най-важно правило за добра обмяна е подобряване на рН (алкално-киселинния баланс). То е условие за нормализиране на всичко останало. Може да се постигне с по-алкализиращо хранене, а не с глад. Това означава 60-70%, дори 80% от храната да е сурова. Да се приемат много сурови зеленчуци, сокове, смутита, салати, да се добавя лимонов сок към водата за пиене. Да се яде кисело мляко.

Вторият подход е да се подобри функцията на черния дроб. Враг на черния дроб са мазнините и хранителните добавки, лекарствата. Важно е да се яде необработена храна. Когато тези условия са изпълнени, може да се подобри водно-солевият баланс на организма.

Видовете обмяна са белтъчна, въглехидратна, липидна, на пурините и на отделните макро- и микроелементи. Някои храни изискват повече енергия, за да бъдат разградени, други ускоряват обмяната и подобряват и функцията на щитовидната жлеза. Такива са белтъчните храни – пиле, риба, червено месо, яйца. Храните, които са по-малко обработени и съдържат повече фибри, също изискват повече енергия за усвояване.

За да се ускори обмяната, е важен и добрият ритъм на хранене: 4-5 пъти дневно умерени порции и да се пие вода по 30 мл на кг тегло. Зеленият чай, кафето, грейпфрутът стимулират обмяната.

Здравият нощен сън също е фактор. Най-добре е човек да заспива преди полунощ и да спи 6-8 часа. При повече сън обмяната се забавя.

Вече има генетични тестове, с които може да се провери какви типове обмяна са заложени по наследство и кои храни да се избягват, за да се предотврати забавянето й. Полезно е да се знае и към кои храни човек има непоносимост, защото те я забавят. Това се установява с друг тест.

Хората смятат, че ако спазват някакъв режим 6 месеца или година, това ще нормализира обмяната и теглото им. Това е несериозно, казва д-р Ригов. Свалените килограми бързо се възстановяват, ако не се създадат правилни хранителни навици и не се промени начинът на живот завинаги.