Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

На тайни срещи договаряли цени на части, пазари и измамен софтуер

Европейската комисия ще проверява за картел между най-големите германски производители на автомобили. Според първоначалната информация, публикувана във в. "Шпигел", в заговора са участвали Volkswagen, Audi, Porsche, BMW и Daimler.

По непотвърдени данни картелът е действал още през 90-те години на миналия век. Целта на производителите е била да намалят до минимум конкуренцията помежду си. Говорителите на Daimler и BMW определиха информацията като спекулации. Ако вината на автомобилните гиганти се докаже, това може да е най-голямото картелно дело в историята на Германия.

В. “Шпигел” се позовава на документ, който “Фолксваген” е подал пред антимонополните власти през юли 2016 г. В него се посочва, че има подозрение за действия, нарушаващи антимонополното законодателство. Според седмичника “Даймлер” също е направил подобно доброволно самопризнание.

ЕК насърчава фирмите сами да предават

доказателства за наличие на картел,

като първата фирма, разкрила доброволно участието си в картел, не получава глоба.

Подобно сътрудничество между петте най-големи автомобилни производители може да включва и "поведение, нарушаващо законодателството", се казва още в писмото на "Фолксфаген".

Над 200 служители на компаниите са влизали в състава на 60 работни групи, които е трябвало да покрият няколко сфери: разработването на автомобили, петролни и дизелови двигатели, спирачки, трансмисии и скоростни кутии. Между автомобилните гиганти е имало тайни разговори и за избора на доставчици и цени за части. Германската автомобилна индустрия е договаряла по време на тайни работни групи технологията в техните превозни средства, разходите, доставките, пазарите и стратегиите.

Провеждани са срещи и за ограничаването на вредни емисии при дизелови автомобили. По време на тези срещи производителите са се съгласили да инсталират в колите само малки резервоари със специален разтвор AdBlue, който преработва вредните газове в безобидните вода и азот, тъй като големите биха били много скъпи. Договореният размер на резервоарите с AdBlue е

недостатъчен

да пречисти изхвърлените газове,

което "поставя основата за дизеловия скандал", разярил се преди почти две години.

През септември 2015 г. “Фолксваген” призна, че в 11 млн. коли на марката е инсталиран манипулиран софтуер, който показва по-ниски стойности на вредните емисии от дизеловите двигатели. Измамата е била открита при дизеловите модели “Ауди А3” и “Фолксваген Джета”, “Бийтъл”, “Голф” и “Пасат”. След разкритията за измами пазарната капитализация на “Фолксваген” се срина с 15 млрд. евро. Преференциалните акции на компанията на борсата във Франкфурт поевтиняха с цели 20% до 130,3 евро за акция, а обикновените - с 18,7% до 131,15 евро за акция. Германското правителство нареди задълбочени

проверки на всички дизелови модели на "Фолксваген" от независими експерти.

Малко по-късно в измамен софтуер бяха обвинени и други немски компании. Германският автомобилостроителен концерн “Даймлер” изтегли над 3 милиона коли с дизелови двигатели от марката си “Мерцедес” в Европа. Те ще бъдат подложени на актуализация на софтуера, така че вредните емисии да бъдат намалени. Сервизната акция ще струва около 220 милиона евро и се очаква да започне идната седмица. Подобрението, което се изразява в надграждане на софтуера, ще бъде безплатно за собствениците на автомобилите и ще отнема около един час.

През юни стана ясно, че компанията, вероятно от 2008 до 2016 година, е продавала в Европа и САЩ коли с по-високо ниво отделяни вредни емисии от обявяваните. Следователи тогава обискираха офисите на "Даймлер" заради подозрението, че най-големият производител на луксозни автомобили в света използва софтуер, който дава лъжливи данни по време на тестове за вредни емисии. Двигателите са били поставени в повече от един милион коли и микробуси на фирмата.

Сега компаниите, продавали коли с измамен софтуер, са обвинени в картел. Компетентните органи са открили първите признаци на сговор между автомобилните гиганти още през лятото на миналата година, но са действали бавно, за

да се сдобият със солидни доказателства.

Говорител на Брюксел обяви, че за момента е рано да се правят повече предположения, но ЕК и националните власти по въпросите на конкуренцията работят в тясно сътрудничество. След проверката Европейската комисия ще прецени дали да започне разследване, което може да трае години.

Още преди месец редица офиси на автомобилните гиганти са обискирани по подозрение, че има ценови сговор при покупките на стомана. Автомобилостроенето е сред основните стълбове на германската икономика, а стоманата е ключова суровина за производителите на автомобили. За всяка кола се използват средно 900 кг стомана.

Ако вината за картел между големите автомобилни компании се докаже, ги очаква солидна глоба. На 19 юли 2016г. Европейската комисия наложи глоба от 2,93 милиарда евро на четири европейски компании за производство на камиони по обвинение, че те в продължение на 14 години се договаряли помежду си на какви цени да продават камионите си. В продължение на 14 години петте компании са имали заговор да поддържат определени цени и

да прехвърлят върху потребителите

тежестта от разходите

за покриване на стандартите за емисиите, е установила комисията.

Единствено MAN се е спасил от глоба за 1,2 млрд. евро, тъй като е издал картела, а останалите компании са постигнали извънсъдебни споразумения. Daimler и DAF са с рекордни глоби от 1 млрд. евро и 753 млн. евро съответно, следвани от Volvo/Renault с 670 млн. евро и Iveco с 495 млн. евро.