Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Магнезий, селен и калций стимулират организма, но във високи дози са рискови за здравето

Необходимостта от прием на минерали в днешно време е повече от належаща. Неправилното хранене, обездвижването и прекарването на все по-малко време на открито са фактори, които изтощават организма и той има нужда от подсилване. В стремежа си да си набавят нужните полезни елементи обаче, някои хора стигат до предозиране. Мнозина се заблуждават, че пиенето на витамини и минерали носи единствено ползи. Специалисти алармират, че особено ако се приемат не от храната, а под формата на таблетки, серуми или разтворими варианти, те дори може да се окажат опасни за здравето.

Световната здравна организация е създала таблици с препоръчителния дневен прием на различните витамини и минерали. Много е важно да се знае обаче, че стандартното количество се отнася за човек със средно телосложение, на средна възраст и без здравословни проблеми. Дозата е необходимо да се коригира, ако става дума за дете или подрастващ, за слаб човек или за пациент с хронични болести, както и за бременни жени. Нека още веднъж уточним, че в препоръчителната дневна доза влизат както елементите, които се приемат с храната, така и тези в синтетичен вид. Затова е важно всеки човек да внимава с комбинирането на менюто и добавките. Необходимо е да се отбележи също, че когато се приемат само с храната, е много рядко да се предозира с даден витамин или минерал. Рискът идва, ако се набавят елементите в синтетичен вид и особено ако се комбинират няколко различни препарата.

Магнезият е от съществено значение за нормалното функциониране на нервната система и липсата му може да доведе до нарушения в нервно-мускулната възбудимост, проблеми със съня, сърцебиене, раздразнителност, потиснатост, нервни кризи. Той играе ключова роля в повишаването на нивото на серотонин, известен като хормона на щастието. Като превенция на нервност, проблеми със съня и потиснатост диетолози съветват да се консумират храни, богати на магнезий като пълнозърнестите продукти, спанак, броколи, ядки, боб, черен шоколад, банани, авокадо. Смята се, че магнезият е най-важният елемент в периоди на стрес, грипни епидемии, през студените месеци или при претоварване с умствена работа. При завишени дози под формата на таблетки може да се стигне до гадене, повръщане, диария, проблеми с бъбреците, прекалено ниско налягане, затруднения на дишането, забавяне на сърдечния ритъм.

Калцият е един от най-важните минерали в организма. Но освен че играе основна роля за изграждане на костите и зъбите, има значение и за нормалното функциониране на нервната система. Затова при ниски нива може да се проявят симптоми като депресия, апатия, мускулна слабост, умора, спазми, крампи, изтръпвания на ръцете. Смята се, че дефицитът на калций засяга повече жените, отколкото мъжете и именно той е отговорен за появата на нервност и раздразнителност в периода преди и по време на цикъл. Референтните стойности са: възрастни: 9,0–10,5 mg/dL или 2,25–2,75 mmol/l; деца: 7,6–10,8 mg/dl или 1,9–2,7 mmol/l Не се препоръчва обаче самоинициативно приемане на калций под формата на таблетки, защото понякога и прекалено високите нива на този елемент в кръвта могат да доведат до проблеми. Факт е, че симптомите при високи нива на калций в кръвта също са липса на енергия, липса на апетит, гадене, повръщане, болки в костите или корема. Нестабилни нива на калций могат да доведат до проблеми с щитовидната жлеза, бъбреците, стомаха и костите. Затова е препоръчително елементът да се набавя с храната – от сирене, мляко, извара, яйца, риба, зелени зеленчуци, плодове. Препоръчителният дневен прием е 1000 мг.

Селенът играе важна роля за имунната система, за качеството на кръвта, както и за работата на сърцето. Подобрява функцията на черния дроб, помага при анемия, както и при дихателни заболявания. Дефицитът му води до отслабване на имунитета, проблеми с щитовидната жлеза, сърдечносъдови и ендокринни проблеми, дори диабет и безплодие. Естествени източници на селен са зеленчуци, зърнени храни, ядки. Препоръчителният дневен прием е 55 мкг. При прекален прием под формата на таблетки обаче може да се стигне до проблеми с щитовидната жлеза, чернодробни кризи и нарушения на сърдечния ритъм.