Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Зачестяват случаите на измами с фалшиви стоки, алармират от Европейски потребителски център – България. Тези продукти, закупени най-често онлайн, вредят не само на бюджета ни, но и на здравето ни.

Все по-масово става разпространението на измамни стоки благодарение на интернет търговията, се казва в доклада "Въздействието на фалшивите продукти върху правата на онлайн потребителите в Европа", изготвен от мрежата на Европейските потребителски центрове. В него се пояснява, че традиционно фалшификатите са насочени към сектора с по-луксозни продукти, но в последно време превземат и други области като лекарства, козметика, детски играчки, обувки или автомобилни части. Специалистите са категорични, че в повечето случаи измамите се отразяват чисто финансово на потребителите, защото те поръчват стоки, които така и не получават, но освен това съществува и значителен риск за здравето на хората, използващи ментета.

От Европейски потребителски център – България поясняват, че получават сигнали от българи, поръчали си дрехи или обувки (най-вече маратонки) от сайтове, които хората смятат за английски, чешки или немски, тъй като адресите им завършват на .uk, .cz или .de, но често се оказва, че в крайна сметки са китайски. Потребителите или не получават изобщо поръчката, или пристига нещо, което е съвсем различно и в пъти по-ниско качество от рекламираното. Специалистите съветват купуващите да се ориентират по това, че често тези фалшиви сайтове изглеждат непрофесионално направени и изписаното в тях е с правописни грешки. Често след 3-4 месеца живот такива сайтове просто изчезват.

Разбира се, има хора, които съзнателно пазаруват "реплики" – ментета на известни марки, защото са в десетки пъти по-евтини, но те сами се излагат на риск И то не само финансов, както вече подчертахме, но и за здравето. От Европейски потребителски център споделят за един от скорошните си случаи: "Българин си купува три чифта спортни обувки от сайт, за който смята, че е френски. Когато обувките са доставени, установява, че са фалшификати и опитва да се свърже с търговеца, за да ги върне, но сайтът е затворен. Наша проверка показа, че всъщност сайтът е базиран в Китай.

Съдействие в Китай от наша страна обаче не може да бъде оказано, затова в такъв случай препращаме към международни потребителски организации". Специалистите поясняват също, че друг разпространен начин за измама при пазаруване онлайн е чрез клонинг сайтове – те изглеждат точно като известни сайтове на световни търговци, имат същите лога и надписи, но всъщност са фалшиви. При пазаруване от такъв, личните данни, включително номер на дебитна или кредитна карта, може да се използват за банкова или кредитна измама. Затова е важно винаги да се проверява адресът на сайта – тези на клонингите понякога са съвсем близки до реалния – с минимални различия, но все пак има такива.

От Европейския потребителски център обясняват преди всичко винаги да се проверява сайтът на търговеца. На него е задължително да фигурира пълна информация за фирмата, включително пощенски адрес и телефон, както и да има и връзка към онлайн платформата за разрешаване на спорове, която се управлява от Европейската комисия. "Уверете се, че адресът на сайта започва с https:// (S – означава сигурност). Потърсете знак за сигурност (например на компания за антивирусен софтуер), който показва, че сайтът е сканиран, проверен и безопасен. Винаги търсете името на търговеца, от когото всъщност купувате, както и от коя държава е той.

Ако е оставен само формуляр за обратна връзка и електронен адрес, може да се окаже невъзможно да се свържете с него при проблем", съветват от ЕПЦ. Ако сайтът не е добре познат на потребителя, е добре той да го провери в търсачки от рода на Whois.com Там може да се намери информация кога е бил създаден и дали реално е регистриран в страната, закъдето се твърди, че оперира. От ЕПЦ съветват още: "Проверете идентичността на продавача. Потърсете мненията на други потребители. Проверете дали на сайта има знаци за доверие; преценете визията на сайта като цяло. Потърсете правата на потребителите, обявени на сайта; вижте цените на стоките; проверете официалния сайт на марката за оторизирани продавачи или такива, включени в черен списък; плащайте по сигурен начин.

Ако се окаже, че сте купили фалшиви стоки, веднага се свържете с продавача в писмена форма. Обяснете, че вашата поръчка е конфискувана на митницата, че не искате нова стока от същия вид, а претендирате за възстановяване на сумата. Ако сте платили с кредитна карта, свържете се с вашата банка и поискайте процедура за оспорване на плащането и връщане на сумата. Ако притежателят на правата предяви претенции към вас, отговорете му писмено, че вие сте си поръчали стоката за персонална употреба и оспорвате жалбата." При проблеми, винаги може да се обърнете към Европейски потребителски център за съдействие.