Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Турската полиция е следила със сателит движението на всички тирове с цигари в схемата на контрабандиста Паскал от гр. Мерсин до българската граница.

Това се прави от години срещу злоупотреби при възможен фиктивен износ на стоката и последвалата го продажба на цигарите на вътрешния пазар, без за това да са платени мита и ДДС.

Новината съобщиха за "168 часа" източници от митницата в Турция, запознати с нелегалната схема за внос в България.

Те потвърдиха информацията на премиера Бойко Борисов, че са подавали данни на българския ГКПП Капитан Андреево за всеки преминаващ ТИР с цигари, но

нашите митничари са скривали документите, а после са ги унищожавали

Митническите власти на Турция от години следят със сателит трафика на цигари през пристанищния град Мерсин, който е и свободна безмитна зона с

годишен обем на търговията около 50 милиарда долара Причина за това е, че в миналото турските служби многократно са засичали опити за измами чрез фиктивен износ на десетки тирове с цигари в България.

В последната голяма акция там бяха арестувани десетки мъже, свързани с подобна афера, както и кораб и няколко тира с цигари. Заради високия риск от измами през Мерсин турските власти следят много изкъсо движението на камионите.

Те обаче не са могли да предположат до каква степен

е превзета от корупция българската митническа служба отсреща,

така не са спирали да подават информация за абсолютно всеки преминаващ ТИР.

Експерти от митническата служба за Тракия потвърдиха данните на "168 часа", че в последните месеци голяма част от цигарите по канала на Паскал са идвали от Украйна, като за целта най-често е използвана сухопътната граница с Грузия.

Турските специалисти смятат, че за последната година

по този канал с преминали около 80 тира с цигари

Те обаче съобщиха за вестника още по-скандална новина - този канал през ГКПП Капитан Андреево е свръхактивен още от 2009 г. или вече цели 6 години.

Схемата функционирала и в по-далечно минало с известни прекъсвания, но с ритмична активност от 2009 г. насам. Цигарите с две марки - "Джин Линг" и "Президент", са китайски патент. В миналото те са доставяни

до гр. Мерсин с контейнери от Китай, а в последната година се произвеждат по лиценз в Украйна

Оттам стигат до Турция по суша и море, а после с тирове към България.

За да влязат безпроблемно у нас, както вече описахме, митничарите на Капитан Андреево ги прекарват през странично трасе на пункта, предназначено за преминаване на камиони с опасни стоки. По него те заобикалят кантарите и митническия контрол и излизат директно на трета бариера.

Там вече са им монтирани български регистрационни номера, а митничари им дават неистински митнически декларации и ги пускат да влязат в страната като призраци.

Тази услуга "свръхкомфорт" струва 100 хиляди лева

на камион,

които се разпределят между митничарите и граничарите на пункта и посредници по веригата.

Само 17-те тира, които със сигурност са пропуснати така в страната през последния месец, са пренасяли цигари за около 130 милиона лева, като щетите за бюджета от неплатени мита и ДДС е около 30 милиона лева.

Всички експерти свързват скандалния канал с Николай Николов-Паскала, който от известно време стои в Гърция, и дясната му ръка Илиян Истимарово. Източници на вестника обаче твърдят, че има още един играч в тази схема, който е много активен през последната година.

Той е бивш служител на полицията и депутат,

но "168 часа" ще се въздържа за момента да съобщава името му, тъй като няма абсолютно никакви директни доказателства за участието му в канала.

Преки доказателства няма и срещу Паскала, защото той от дълги години е на върха на контрабандната схема, като между него и шофьорите на тирове има достатъчно посредници, така че да се прекъсне веригата при евентуален провал.

Паскала, който е от Димитровград и дълги години е бил партньор с разстреляния в София трафикант на цигари Иван Тодоров-Доктора, се оказа агент на спецслужбите ни, но вече втора седмица официалните власти в България се въздържат от коментар по въпроса и от възлагането на проверка по случая.

Според първоначалната информация на "168 часа" Паскала е бил сътрудник на контрараразузнаването ни от годините, преди то да се влее в ДАНС.

Последните данни на вестника обаче сочат,

че контрабандистът

е "работел" за ГДБОП

Ако се окаже, че той е бил агент на отдела за борба срещу стоковата контрабанда, това ще е огромен скандал, защото би означавало, че службата го е пазела почти по същия начин като Константин Димитров-Самаковеца, докато беше жив. Всичко това би означавало, че в продължителен период от време така важната дирекция за борба с организираната престъпност е пазела вместо да разследва най-значимите фигури в този престъпен бизнес, който носи милиарди левове щети на България.

При всички случаи само нарочна проверка може да изкара истината за отношенията на Паскала със специалните служби. Няма как разследването на канала сега да стигне до ниво различно от физическите извършители на границата, ако не се провери кой и кога е вербувал контрабандиста, както и как точно той е бил полезен за държавата.

Неприемливо е също така

никой в агенция "Митници" да не понесе дисциплинарна отговорност за безобразията на ГКПП Капитан Андреево Турските служби от години следят сателитно движението на камионите и твърдят, че този канал действа много активно вече 6-а години.

В същото време за него не са знаели нито в митницата, нито в ГДБОП, нито в ДАНС. Като имаме предвид, че в камионите е можело да се пренася абсолютно всичко, това показва огромна пробойна в системата за сигурност на държавата и липса на каквато и да е било агентура.

Като изключим, разбира се, тази, върху които цинично се опъва чадър...