Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

ЧАР: 26-годишната испанка е готова да покаже на света, че и манекенките разбират от автомобили.
ЧАР: 26-годишната испанка е готова да покаже на света, че и манекенките разбират от автомобили.

Бързите коли и красивите жени винаги са вървели ръка за ръка. Откакто съществува Формула 1, босовете по високите етажи се опитват да намерят красавица, която да се състезава в един от най-опасните спортове.
Шумните двигатели и високата скорост привличат много момичета през годините, но малко от тях успяват да достигнат до първокласните състезания редом с истинските шампиони.
След дълго затишие отборът на "Лотус" от Формула 1 реши да даде шанс на изкусителната красавица Кармен Хорда и я назначи за тестпилот. Тя ще пътува с отбора и ще присъства на всички Гран при състезания от календара на следващата година, но работата й ще е предимно в симулатора в базата на тима в Енстоун.
26-годишната испанка
има зад гърба си
кариера на модел
и определено хваща окото. Кармен е дъщеря на бившия пилот Хосе Мигел Хорда, има опит в едноместните болиди от GP3 и европейската Формула 3. Тази година тя ще седне в новия Е23 в някоя тренировка, а един ден може би ще получи и състезателно място във Формула 1.
Историята на спорта помни няколко красавици, доказали, че полът няма значение, стига да има талант.
Първата дама, която стартира във Формула 1, е Мария Тереза де Филипис, родена в Неапол, Италия. Красавицата започва да се състезава на 22 години, като преди това брат й постоянно я тормози, че като всяка жена тя шофира зле. Напук на коментарите изненадва всички и само за шест години от любител шофьор се изкачва до заводския тим на Maserati. През 1958 г. стартира във Формула 1 с болида, с който предишната година легендарният Хуан Мануел Фанджо е спечелил петата си световна титла. Мария участва в пет състезания от Формула 1. Към приключението я подтиква и приятелят й Луиджи Мусо, пилот от Формула 1, който през 1958 г. загива в Гран при на Франция. През същата година Мария де Филипис кара в четири състезателни уикенда във Ф1, а
най-доброто й класиране
е 10-о място на "Спа",
само на две обиколки от победителя. Същата година чаровната девойка се опитва да прескочи и квалификацията за Гран при на Монако, но не успява. Всички са възхитени от таланта и упоритостта й. Тя стига до стартовите решетки в Белгия, Португалия и Италия. А в Португалия е и най-доброто й класиране - на 15-о място в квалификацията, но не успява да завърши състезанието. Само година по-късно Мария, която сяда зад волана просто като любител на колите, подписва с Жан Бера, за да кара в неговия тим Behra-Porsche, но след катастрофата на "Авус", в която Бера загива, Де Филипис се отказва от автомобилния спорт. Преди това Мария отново се пробва в квалификацията в Монте Карло, но пак не успява да се класира за състезанието. Де Филипис записва и участие в няколко старта от Ф1, които са извън календара и не носят точки. Има обаче и дами, които успяват да спечелят точки във Формула 1. За Мария Ломбарди се носят истински легенди в автомобилния бизнес. Огнена италианка, у която скоростите предизвикват наслада. Тя започнала да се интересува от опасния спорт, след като останала впечатлена от скоростта, с която се движи линейката, откарала я в болницата, когато получила контузия, докато спортувала.
В автомобилните среди остава завинаги
с прякора Лела
и има най-много стартове сред жените, карали във Формула 1. Никой в нейното семейство не е бил изкушен от моторните спортове, дори и от автомобилите. Най-бързото превозно средство, което е притежавало семейството на Лела, е било велосипед с 10 скорости. Тя се запознава с младеж, който се оказва автомобилен пилот, не може да спре да гледа двигателя и бързо става шеф на техническия му екип. Не й пречи да изцапа ръцете си - сменя гумите, свещите и дори засича времената му за обиколка. След това младежът решава да стартира в едно рали и Лела го убеждава да я вземе за навигатор. На старта на следващото състезание Мария вече е зад волана. Всички се шегуват с нея, не признават жените зад волана, което я обижда.
Напук на коментарите Ломбарди е с първо време
и печели дебютното си състезание. Този успех й носи контакт с Alfa Romeo и Лела получава заводски подготвен автомобил за италианския шампионат за туристически автомобили.
Лела кара Alfa, записва едно трето място, после се прехвърля на BMW, а след това се насочва към едноместните болиди, което през 1974 г. я отвежда до Формула 1.
Дебютът й е за тима Allied Polymer Group, който разполага със стар Brabham - машина, която не може да се бори със заводските болиди. Но за 1975 г. успява да подпише с March за почти целия сезон. Зад волана на March Мария завършва на шесто място на пистата "Монжуик" в Барселона, но взема само половин точка, тъй като състезанието е прекратено заради тежка катастрофа.
Ломбарди кара във Формула 1 от 1974 до 1976 г. и е единствената дама, стигнала до Топ 6 в класирането на отделно състезание, като през 1975 г. завършва на 21-о място в крайното класиране във Формула 1. Участвала е в 17 състезателни уикенда, като дебютът й е на 20 юли 1974 г. Най-доброто й класиране е 6-о място в Испания през 1975 г., което й носи половин точка. Най-доброто й класиране в квалификация изобщо пък е от същата година, 17-о място на старта, пак за Гран при на Испания. На финала първите шестима получават половината точки, тъй като състезанието е прекратено предсрочно и вместо една Ломбарди получава половин точка.
Именно от Ломбарди се вдъхновява може би
най-известната
автомобилна състезателка
Джована Амати.

Целият материал четете в последния брой на в."168 часа".

КАРИЕРА: След оттеглянето си от Формула 1 Амати става тв коментатор и анализатор на състезания.
КАРИЕРА: След оттеглянето си от Формула 1 Амати става тв коментатор и анализатор на състезания.