Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

10-те милиона в КТБ на "Профон" натрупани от прецакани музиканти ПОЗИЦИЯ: Васил Гюров е на мнение, че всеки изпълнител трябва да се регистрира в дружеството и да гони интереса си.

10-те млн. лв. на "Профон", които потънаха в КТБ, са били от неизплатени пари на "незасечените" от медиа мониторинга изпълнители или, казано с други думи, с тази огромна сума са били ощетени стотици български музиканти, научи "168 часа".
Скандалът между Саня Армутлиева и Рут Колева, който постави под лупа дружеството за колективно управление на сродни права в музиката, провокира хиляди изпълнители да изкажат несъгласието си с практиката на "Профон".
Един от основните проблеми, с които се сблъскват родните музканти, е така нареченият списък на "незасечените", голяма част от които по-късно фигурират като "непотърсените".
Дружеството периодично пуска информация за тях, но според изпатили изпълнители не си прави труда да ги търси, за да им изплати хонорарите, и така с времето данните се губят.
Изпращат се само на членовете на "Профон", а как останалите разбират за тях, е под въпрос
"168 часа" научи, че във въпросните списъци не фигурират само световнобезизвестни имена, които е трудно да се открият.
Всеки един член на "Профон" получава такива данни по имейла си. Подобни съобщения не спират да будят изумление у един от най-дейните музиканти в групата срещу Саня Армутлиева - Миро Гечев. Той е популярен още като композитор и продуцент под псевдонима Miro Gee. Работил е върху хитове на Карла Рахал, Ирина Флорин, Руши Виденлиев, Невена Цонева и др.
"Първо, държа да се игнорират всички опити да се поставят под общ знаменател "Профон" и "Музикаутор". Дружеството, което скандализира в момента, не се старае да идентифицира. Бяха натрупали един списък с "неразпознати" заглавия, който бе изпратен на имейлите на всички членове. След като го отворих, видях, че
в него фигурираха имена като Кирил Маричков
и други изпълнители, чиито телефони са леснооткриваеми", казва Гечев.
Проблемът за недоволните изпълнители е, че мониторинговата компания, с която в момента работи "Профон", отчита много малък процент от потока.
"Музикаутор" прекратили взаимоотношенията си с тях, защото се оказва, че засичали само 12% от програмата на БНР примерно. Технологията, която разпознава песните, не е достатъчно добра и прихваща само тези парчета, които продуцентите са им изпратили.
При сключването на договора с "Профон" и мониторинговата компания Станислава Армутлиева първа изпраща своя репертоар да бъде въведен за фингърпринти, а останалите членове дори не знаят, че трябва да пращат mp3 файлове. И ако не подадеш mp3 за фингърпринт, е малка вероятността да бъдат отчетени пусканията в ефир. Това е против всички нормативни изисквания на ЗАПСП (Закон за авторски права и сродни права - бел. ред.)", коментира Миро.

Проблемът с мониторинговата система се потвърди и от Васил Гюров, член на УС на "Профон".
"На някои места отчита много точно, но на други - не. Всичко зависи от това какво се пуска. С по-разноорбазния репертоар е по-трудно. Всичко е въпрос на база данни. Заради тази неточност отчитам данните от всички страни", коментира Гюров.
"Мониторингът е допълнително въведен, за да има по-голяма яснота - дава възможност за допълнително засичане. Колкото по-точен става и по-богата е базата му с данни, толкова по-добре.
Интересното тук според Миро Гечев е, че управителният съвет сам гласува дали да използва подадения отчет от медията, или да ползва отчетите на мониторинга. Тази практика отваря вратичка за манипулиране на системата.
"Профон" засича данните и от мониторинговата система, и от данните от телевизиите и радиата.
Досега, така или иначе, данни са били засичани без мониторингова система. Въведена е допълнително. В крайна сметка засичам данните и от двете места.
Съвсем друг въпрос е, когато някоя песен излезе като разчетена, но не е разпозната, а радиото примерно я отчете само като заглавие или песен. Тук каквото и засичане да се прави, не могат да се разберат другите данни - "В такива случаи остават като "неразпознати".
Така за 12 г. са се натрупали въпросните пари в КТБ"
- казва Гюров.
Скандалът, който ескалира между Рут Колева и Саня и провокира редица дебати по темата, е назрял доста преди това. През 2014 г. - декември месец, се е състояло общо събрание на "Профон", на което членовете са искали да гласуват предложение за отстраняване на УС.
"Лично присъствах на тази среща и мога да потвърдя, че след като бе отправено предложението, Велизар Соколов, познат като Заки, стана да се изкаже против вземането му, а аз не бях сигурен в качеството на какъв говори.
Дали от името на изпълнителя Заки, или пък в качеството си на юрист, предлагащ външни услуги на дружеството, или пък в качеството си на изпълнителен директор на "Терапро" (организация на ползватели).
Призова да не гласуваме отстраняването на УС и заедно със Саня Армутлиева извадиха хиляди аргументи.
Станислава се закани,
че ще обжалва подобно решение в съда
Така и не можахме да видим какво мисли общото събрание, защото гласуването се осуети", коментира композиторът.
Според него "Профон" не задоволяват дори и изискването на БГ законодателството. Проблемите му с тях започват, когато решава да си потърси парите от дружеството за период, в който все още не е негов член (до 2010 г.). Тогава
аргументите за неизплащането на
хонорарите му го изумяват
"През 2013 г. вече бях в Лондон. Няколко години не съм ги търсил, но реших да си поискам парите. Тогава разбрах, че ми липсват парите от отчисленията от една реклама, която използва моя песен. Според тях парите ми ги нямаше, защото не съм я регистрирал. А в закона нечленовете нямат никакво задължение да регистрират каквото и да било. Напротив, задължението им е да осигурят точното изплащане и на нечленовете", оплаква се музикантът.
В такива случаи съветът на Васил Гюров, като член на УС, е всеки изпълнител да се регистрира в "Профон".
"Законът не го задължава, но е в интереса на всеки изпълнител",

 категоричен е музикантът.
Миро Гечев не е единственият, който през годините е дръзнал да говори за проблемите в музикалната гилдия. Рут Колева само засили проблема на изпълнителите със Саня Армутлиева, който тлее от години в нейните среди.
Най-пряко засегнати са звездите от риалити форматите в България, които по една или друга причина рядко успяват да се задържат сред светлините на прожекторите.
Проверка на "168 часа" показа, че подобни шоу програми трудно успяват да изпълнят обещанията си към победители. Най-големият им проблем е договорът, който подписват.
Невена Цонева е звездата, която най-добре знае какви са перспективите след спечелването на телевизионен формат. Тя е първата победителка в "Мюзик айдъл". След като стана първа, се сдоби с договор с "Вирджиния рекърдс".

След неуспешното им сътрудничество и недоволството на младата изпълнителка от менажирането й като звезда, решава да прекрати договора си. Това я хвърля в голямо приключение и война с продуцентката.
"Чувах обещания, че ще стана международна звезда, но това не става просто така. Правеха ми песни, които не отговаряха на търсенето на пазара в България. Трябваше да пея много странни парчета", оплака се Невена.
Сътрудничеството им
не продължи дълго
Певицата реши, че предпочита да прекрати договора си и да се продуцира сама. Невена успя да заведе дело и да прекрати взаимоотношенията със Саня Армутлиева и "Вирджиния рекърдс".
След неособено дългото си сътрудничество с "Вирджиния рекърдс" Невена решава, че иска да прекрати договора си и да се продуцира сама. Това й решение предизвика доста сериозна война между младата изпълнителка и продуцента.
"В България никой не печели от албуми. Всичките ни приходи са от участия. След като нямах достатъчно комерсиални парчета, нямаше как да пея по участия. Затова и реших да си тръгна", обяснява Невена.
Тогава позицията на продуцентката на "Вирджиния рекърдс" бе, че аргументите на Невена са неоснователни, тъй като за две години спечели всички музикални награди с дебютния си албум "Без страх" в България и дори стана изпълнителка на годината.
Докато спорът между Невена и "Вирджиния рекърдс" стигна до грозна война в медиите, друга победителка в музикален риалити формат съумя да се раздели със Саня Армутлиева по по-тих начин.
Наследничката на Цонева в "Мюзик айдъл 2" - Маги Джанаварова, не успя да достигне желаните от нея резултати в съдружие с продуцента. Затова двете страни се разделиха по взаимно съгласие.
Слухът в музикалните среди за съдбата на победители се разнесе дотолкова, че се стигна до пазарене кой ще стане победител и кой не.
Повечето очакват бързо
да осребрят славата си
Но това е невъзможно, когато трябва да се съобразяват с десетки клаузи и подточки в новите си договори.
В един момент стана така, че всеки искаше да е втори, но не и да завърши на първо място. Причината са договорите, обвързващи ги с "Вирджиния рекърдс".
Преди около две години непосредствено преди финала на X factor Ангел и Моисей призоваха своите интернет последователи с интересен призив:
"Моля ви не гласувайте за нас, защото не искаме да спечелим." Очевидно изпълнителите не са били впечатлени от наградата за договор с авторитарен продуцент. Естествено, веднага след като постът им доби публичност, младите певци го изтриват мигновено от социалната мрежа и все пак подписват с продуцентската компания.

Саня Армутлиева: Нямаме проблем с мониторинга

- Вярно ли е, че "Профон" има проблем с мониторинговата система, която не отчита на 100% и процентът на "незасечените" е голям? И как се процедира с тях?
- "Профон" няма проблеми с мониторинговата система на "Ню Медия Лаб", която беше избрана измежду четири опции преди няколко години, тъй като превъзхождаше останалите оферти в две важни направления - наличието в базата й данни на най-голямо количество български репертоар, както и заради факта, че компанията има свой офис и екип в България. Принципно
няма мониторингова система в света, която да може да идентифицира 100% от музиката,
която тече в радио- и телевизионния ефир, най-малкото заради онази музика, върху която има говор, и заради някои прекалено кратки музикални моменти.
Навсякъде изграждането на ефективна и максимално пълна база данни е резултат на взаимодействие между собствениците на репертоар и мониторинговата услуга. Затова от притежателите на репертоар се очаква активна позиция и подаване на собствените звукозаписи към мониторинговата компания, за да им се направи фингърпринт.
Същото се очаква и от всеки, който е лицензирал музика в реклама - да я изпрати, за да й се направи фингърпринт и ползваната в нея музика да бъде отразявана в мониторинга.
Причината, поради която все повече дружества по целия свят започват да ползват такива услуги, е опитът да преодолеят зависимостта на разпределението на приходите от отчетите на ползвателите, които често са неточни и непълни.
Идеята е някой ден приходите
да се разпределят на
база на мониторинга
Към настоящия момент това е все още невъзможно, и то не само в България, защото никъде няма 100% засичане. Така ще е, докато няма световна база данни на всички звукозаписи, не само такива, които се разпространяват по цял свят, а и местните репертоари на всяка държава.
Международната музикална индустрия работи по подобен проект. Затова към момента информацията, генерирана на база на мониторинга, се ползва при разпределение като допълваща отчетите с цел попълване на неточностите и постигане на колкото се може по-голяма справедливост.
- Каква е схемата за разпределянето на парите - нужно ли е да си член на "Профон", за да ти изплатят хонорара?
- "Профон" разпределя по закон и към членове, и към нечленове и не е нужно да си член, за да ти изплатят разпределения за твоите права приход (с уговорката, разбира се, че трябва да е налице осъществено използване на този репертоар и носителят на права да не е отстъпил индивидуално права за това използване).
Без значение дали си член,
или не обаче,
за да може дружеството да ти изплати дължимото, трябва да удостовериш правата си. Понякога постъпват двойни претенции за един и същ звукозапис. Удостоверяването на правата, в случай че не си ги регистрирал предварително, което е най-добрият вариант за всеки, е нормална и стандартна процедура навсякъде.
- Разбрахме, че през декември миналата година членовете на "Профон" са искали да гласуват за това УС да бъде сменен? Бил ли е засегнат този въпрос?
- Общото събрание на "Профон" през декември беше свикано с цел да се разясни ситуацията около депозитите на дружеството в КТБ и предприетите в тази връзка мерки. На него още в началото един от членовете, който между другото извършва дейност, паралелна на тази на "Профон", а именно лицензиране на права, само че през личната си фирма, повдигна въпроса за смяна на членове на управителния съвет.
Това обаче юридически беше невъзможно, тъй като управителният съвет на "Профон" се състои от три основни квоти - 4-ма продуценти, 4-ма изпълнители и балансьор, който е и продуцент, и изпълнител.

Коментара ()

Вашият коментар