Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Българската следа в оскарите - "Гравитация", Животът на Пи", "Арго"

 

Тази година за "Оскар" ще се надпреварват трима българи. Те са част от екипите на "Замръзналото кралство", "Гравитация" и "Аз, проклетникът 2". Миналогодишните награди също не минаха без нашенско участие. БГ следи имаше в "Животът на Пи", и "Арго".
В екипа на анимацията "Замръзналото кралство", която спечели "Златен глобус", а сега е в очакване и за "Оскар", е художничката
Светла Радивоева
Тя е създател на образа на принцеса Елза и е с основен принос в 3D ефектите на анимацията, която е по адаптация на "Снежната кралица" от Ханс Кристиан Андерсен.
"Замръзналото кралство" най-накрая излиза на голям екран и съм страшно развълнувана. Чувствам се късметлийка, че имах възможност да работя по този филм. Дори да звучи като клише: това си е сбъдната мечта, погледнато отвсякъде", споделя художничката в своя блог малко преди премиерата на анимацията в САЩ.
Светла Радивоева работи в "Дисни", Холивуд. Дебютира с анимацията "Разбивачът Ралф". А първият й филм е европейската продукция "Астерикс и викингите". Завършила е Националната гимназия по полиграфия и фотография, а след това продължава образованието си в НБУ със специалността "Анимация и анимационна режисура", където й преподава Антоний Траянов.
"Замръзналото кралство" ще се конкурира с "Аз, проклетникът 2", в който актьорът
Николай Стоилов
озвучава пазач на лабораторията. В категорията са още "Круд", "Ернест и Селестина" и последният филм на Хаяо Миядзаки The wind rises.
Николай Стоилов е завършил престижни актьорски школи в Англия и САЩ, но преди да пробие като актьор в Холивуд, е разнасял пици.
Така е имал шанса да се срещне с едни от най-големите звезди в киното - Том Ханкс, Антъни Хопкинс, Стивън Спилбърг. След това късметът му се усмихва и започва да се снима в касови продукции. Звездният му миг е участието му в "Дъждът на Лана", за което
получава наградата TIMMY
за най-добър актьор и най-ярък талант. Участвал е в редица сериали, по-известен от които е "Сабрина". Нарочен е за следващият Джеймс Бонд от американските медии.
Специалистът по визуални ефекти
Атанас Атанасов
също е на червения килим. Той участва като дигитален художник в екипа на "Гравитация", която е първенец по номинации тази година, заедно с "Американска схема" - цели 10. Част е и от лентата "Железният човек 3", който ще се бори за "Оскар" за визуални ефекти. Името му стои и зад "Аватар" и предпоследния "Хари Потър".
Миналогодишните оскари също не минаха без нашенска следа. Българинът
Любомир Христов
е част от екипа на две от най-награждаваните продукции на 85-ите награди на Американската филмова академия. Едната е "Арго" на Бен Афлек, обявен за най-добър филм през 2013 г., а другата - "Животът на Пи" на Анг Лий.
Христов е надзорник по визуалните ефекти в носителя на три оскара "Арго". Възлагат на екипа му да представи как е изглеждал Лос Анджелис в края на 70-те години на миналия век.
А в "Животът на Пи" е дизайнер на визуалните ефекти. Филмът грабна цели четири статуетки, една от които беше точно в тази категория. За да постигне този невероятен успех, му е струвало много усилия.
Това, че е българин, по никакъв начин не му е пречило да се реализира в Америка. Нито веднъж не е усетил дискриминация или пренебрежение.
"В Холивуд се пробива трудно. Изискват се постоянство и търпение. Винаги съм бил уважаван и когато кажа, че съм българин, това е създавало само допълнителна екзотика. В Холивуд няма националности, има талантливи, работливи, амбициозни и последователни хора.

Другите просто отпадат


В Щатите няма етническо разделение, всички са американци", казва Христов.
Завършил е анимационна режисура в НАТФИЗ в първия клас на проф. Тодор Динов. Работи в Студията за анимационни филми "София" в киноцентъра в "Бояна" до 1990 г. като режисьор аниматор и художник постановчик.
След един конкурс заминава за Англия и започва да работи като художник постановчик и дизайнер на визуални ефекти на филми като "Мисия невъзможна" 1 и 2, "Отмъстителите". През 2003 г. основава своя компания за визуални ефекти в Ел Ей. Работи още по "Матрицата", "Облакът Атлас", "Аватар"и други.
"В България има много талантливи млади хора, които не са завършили анимация, но са успешни в професията и ги има на надписите на американските филми. Може би вече дипломата не е толкова важна, колкото талантът.
Когато следвах
анимация при
проф. Тодор Динов,
бяхме шепа хора,
които имаха щастието да получат много добро обучение и постоянна работа в студията.
Много съм му благодарен. Той ме научи да мисля като режисьор и да рисувам като художник. Дори когато сме имали различия, са били полезни за мен, защото това беше творческо предизвикателство.
Сега конкуренцията е голяма, има интернет и младите се движат свободно по света. А ние живеехме в социализъм и дипломата беше най-важното.
Докато сега нито в Англия, нито в Америка някой се интересува къде си завършил.
Според него на 86-ите награди на Американската филмова академия в категорията за визуални ефекти съвсем заслужено ще спечели "Гравитация".
"Визуалните ефекти са изключително новаторски и прекрасно изпълнени. Филмът рязко се отличава с художествените качества на ефектите в сравнение с другите претенденти. Гласувах за "Гравитация".
А относно анимацията - всички говорят за "Замръзналото кралство", но го намирам за типичен филм в стил "Дисни". Веселих се много повече с "Аз, проклетникът 2", прогнозира Любомир Христов.
В "Бягството" на режисьора Питър Уиър също
участват българи, но този
път от актьорската гилдия,
които се снимаха с Колин Фарел и Ед Харис. Това са Захари Бахаров, Ириней Константинов, Деян Ангелов, Валентин Ганев и Меглена Караламбова. Филмът е сниман в България. Получава номинация за грим през 2011 г.
Българската гримьорка
Яна Стоянова
също има голям принос филмът да бъде номиниран. Тя работи заедно с Едуард Хенрикес, ръководител на департамент "Грим", който е с 3 номинации за "Оскар" и шест за други награди.
В екипа са работили и нашите специалисти Димитрина Стоянова и Грета Великова. Първоначално никой не предполагал, че "Бягството" има шансове да бъде номиниран за грим, и очаквали да се класира в други категории.

 

 Награденият с "Еми" Христо Стамболиев: Отстрани изглежда, че ако пробиеш веднъж, е до края на живота ти. Но трябва всеки ден да се доказваш наново

-Трудно ли се пробива в Америка и какво е нужно, за да успееш там?
- Да, но и същевременно лесно за човек, който има цел и посока в живота. Трудното е в това, че ние като емигранти нямаме подкрепата на семействата си. Голям шок е че си сам, но ако човек има желанието да постигне целите си, ще успее.
Както казва моят приятел Димитър Арнаудов: "Ясните цели водят до ясни резултати" и съответно "Неясните цели - до неясни резултати." Отстрани изглежда, че ако веднъж пробие някой българин, това е до края на живота му. Истината е, че всичко започва наново и всеки ден може да е последният. Успехът е нетраен и не може да се разчита на него. За да се задържиш, трябва постоянно да се доказваш. Идва и ден, в който младите заемат мястото ти, но това е неизбежно. Всички сме на хорото.
- Как попаднахте в Америка?
- Като много други се озовах на летището в Ню Йорк само с един куфар. Всъщност истината е, че приятелят ми Николай Дянков представяше дипломния ми филм "Кацнал бръмбар на трънка" по фестивалите в Америка. Беше завързал контакти с някои от анимационните студии в Лос Анджелис и една се оказа заинтересована. Това беше Klasky Csupo - студията, в която е стартирал "Семейство Симпсън". Имах късмета да започна като аниматор по кратък филм на Игор Ковальов. С него станахме приятели и получих работна виза чрез компанията. Сега, като се обърна назад, си давам сметка колко щастливи стечения на обстоятелствата съм имал и колко по-трудно е можело да бъде.
- Откъде дойде идеята за "Пингвините от Мадагаскар", за който взехте "Еми"?
- Идеята е от пълнометражния филм на DreamWorks. Като за всяка работа трябваше да правя тест, за да я получа. Първо работех като сториборд артист, след което бях повишен на позицията директор анимация, откъдето дойдоха моите награди "Еми".
От самото начало очаквахме сериалът да е успешен. Всички бяхме много въодушевени да работим по този проект. Получи много награди за трите сезона, в които се излъчваше. Мисля, че е единственият телевизионен анимационен сериал, който в една година взема Day Time Emmy и Prime Time Emmy за най-добра детска програма. Целият екип допринесе за успеха на шоуто, а аз като анимационен директор, имах щастието да прибера две статуетки вкъщи.
- Доста българи аниматори пробиват в Холивуд, какво мислите за нашата школа?
- Така е. Моите приятели и колеги от ВИТИЗ Брони Ликоманов и Росица Лазарова са много успешни в студиите в Америка. Брони е дълги години в "Дисни" и си е изградил добра репутация. Роси е продуцент в Cartoon Nertwork на един от любимите ми сериали Uncle Grandpa. Брони беше в класа на Доньо Донев, а Роси - в класа на Неделчо Милев. Сещам се и за Росен Върбанов, който е лауреат на "Еми" за сториборд. Има и много колеги, за които не се пише много по медиите, но спокойно мога да кажа, че всички са с добра репутация и са търсени много.
- Ще се върнете ли в България?
- Животът ми е тук, имам две деца. Жена ми Биляна Попова се развива успешно в сферата на керамиката. И двамата се чувстваме добре в Америка. Естествено, приятелите и семействата в България ни липсват много. За щастие тук сме обградени с българи, с които много си помагаме. Честно казано, клишето, че българите в чужбина се мразят, е пълна измислица. Вероятно е разпространена от някой кисел българин, на когото му е трудно да си намери място където и да било.