Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Скандалът с филма "Чичо Тони, Тримата глупаци и ДС" се разраства ПОЗИЦИЯ: Жана Динова е решена да си търси правата до последно.

 Документалният филм "Чичо Тони, Тримата глупаци и ДС" постави под съмнение автора на "Тримата глупаци" и предизвика серия от недоволства сред близките на Доньо Донев. Дъщеря му Живка сподели само пред "168 часа" в предишен брой (бр. 6, 7-13 февруари 2014 г.) за намерението си да съди Весела Казакова и Мина Милева, тъй като не са подписвали договор за авторски права с наследниците.
Огорчена от филма е и дъщерята на Тодор Динов - Жана. Тя също ще си търси правата по законен път, защото според нея във филма се посочва невярна информация спрямо баща й. Тя споделя пред "168 часа" своята гледна точка, разкрива подробности около баща си и Доньо Донев, нелегалното изнасяне на архиви на анимаицонни филми, както и конфликта й с режисьора Весела Казакова след участието им в ТВ предаване.

- Кое от казаното за Тодор Динов във филма "Чичо Тони, Тримата глупаци и ДС" не е истина?
- Не съм съгласна с манипулацията и изопачаването в този филм. Много от фактологиите са описани в книги, но информацията не е проверена от госпожиците (Весела Казакова и Мина Милева). Има и държавен архив, в който можеха да проверят дали баща ми е бил ръководен кадър във властта и щяха да видят, че не е истина.
Парадоксът е, че става председател на Съюза на филмовите дейци и е единственият, който няма членство в ЦК или във висшите структури на партията поради силния международен авторитет. Те не го допускаха до тези структури. Баща ми никога не е бил член на ЦК и Дуков ще отговаря за думите си, колкото и да е стар. Как не го е срам.
- Какво ще предприемете?
- Съд, както и за двете госпожици. Няма да позволя да се позори името на баща ми. Претендират авторство върху филми, които са категорично доказани на Доньо Донев. Причисляват баща ми като част от властта тогава, което не е вярно. Той е бил художествен ръководител по стечение на обстоятелствата. Насила е изпратен да учи анимационна режисура в Москва. Всяко ново нещо провокираше любопитството му и се задълбочаваше докрай, за да може да го изучи, и затова успява да постигне върховен успех. А какво ни показват във филма, видите ли вие, че баща ми е бил един мизерник, който е тормозел горкия чичо Тони и не му е давал път в живота.
Тогава знаехме, че Антоний Траянов е бил завършил художествена гимназия, но баща ми веднъж провери и се оказа, че все още не е била открита и е завършил обикновена софийска гимназия. Това може да бъде сверено в енциклопедията на Александър Янакиев. Твърденията за френския колеж също са много смешни, защото той е бил 7-8-годишно дете, когато са го закрили.
Тези фантасмагории, които ни се показват, ме възмущават
Филмът не почива на обективната истина и доказаните факти, а се разказват истории като между две застаряващи клюкарки в квартала.
Във филма се казва, че Тодор Динов колел и бесел, той решавал кой да прави филм и кой - не. Но претенциите на чичо Тони са били дълбоко наивни и не са отговаряли на нивото на българската анимация тогава. Затова са му предложили да е в съавторство със Стоян Дуков да направи своя първи филм - "Разходка в Космоса".
Този филм не е на нивото на "Маргаритка", "Тримата глупаци", "Ябълката". Антоний Траянов работеше в колектив като аниматор. Той не е бил автор.
А твърденията на Думанов, че Доньо не е никакъв аниматор, ме изумиха. Как си позволява да говори така? Точно Доньо Донев го е научил да анимира. "Прометей" е сред първите филми, които се реализират в студиото и там художник и аниматор е Доньо Донев. Това са едни гръцки богове, които танцуват рок. На "Малкото Анче" също аниматор е Доньо. Думанов как има очи да каже, че Доньо не може да анимира. Какви са тези глупости.
- А авторите на филма обадиха ли се да поискат информация, преди да излезе?
- Не. Те тропат с крака и казват, че това е единствената истина. Ако ми се бяха обадили, щях да ги насоча, да им покажа и да им разкажа.
- Навремето имало ли е конфликт между баща ви, Доньо Донев и хората, които сега се изказват срещу тях?
- Имаше конфликти. Настроенията бяха много различни. Баща ми беше голям перфекционист. Всички много тежко понасяха високите му изисквания.
Спомням си, че бях ученичка, когато баща ми получил своята пета "Златна роза", но се засегнал на журите, които се пошегували с него, че било време да даде път на младите. Баща ми казал: "Явявам се наравно с младите. Ако са по-добри, нека спечелят", обидил се и си тръгнал от фестивала. Тогава чул по радиото, че е спечелил.
И в този смисъл искам да попитам. Защо, когато баща ми се махна и когато Доньо Донев се махна, никой не успя да повтори успехите им? Ако Антоний е бил в основата на създаването на тези гениални произведения, защо в неговите филми не си личи този стил?
- Как всички архиви на "Тримата глупаци" са попаднали в Антоний Траянов?
- Не знам как са изчезнали. Кутиите са изнесени нелегално и аз питам: "Как и кога?" Това се е случило някъде през 80-те години. Антоний си ги е изнасял една по една. А видите ли, във филма, е показано как миличкият той ги е скатал и пазел за поколенията. Докато всъщност ги е изнесъл. Френската филмотека ги получила, а той си е приписал авторството. След прожекцията Мина Милева тропаше с крак и ми казваше: "Това са си негови авторски рисунки". Тогава й казах:

"Недей така, моето момиче. Учила си за това. Авторството е на създателя, а Антоний е техническото лице - изпълнителят".

Над 200 оригинални рисунки на палос и на плаки, по които са били заснети филмите, са изчезнали.
- Разполагате и с копие на донос от Пройко Пройков. Какво пише в него?
- Този донос е отпреди създаването на анимационната катедра. Изразява мнението си за всички, които са работили тогава в студиото. Той е бил абсолютно против създаването на катедрата. А днес чета за хора, които били от школата на Пройко Пройков. Баща ми никога не си позволи да нарече студията "Школата на Тодор Динов", въпреки че всички са я завършили, а по-младите са негови студенти, какъвто е Христо Стамболиев.
Именно Стамболиев разказа историята на Мина Милева. Тя се появява при него директно във втори курс, прехвърлена от Художествената академия, където е учила детски играчки. Христо ми каза: "Тогава разбрах, че
Тодор Динов е подложен на натиск и направи огромен компромис"
Весела Казакова я оправда в един наш разговор, че причината за нейното прехвърляне била, че вече имала филм и била изключително талантлива. Но баща ми не можеше да я вземе на своя глава. Това е било миникатедра към кинофакултета. Има си декани, ректори, академичен съвет. Тук пак искам да задам въпрос: "Под чий натиск тогава можеше да се случи това?"
- Какъв й е бил допирът с Антоний Траянов?
- Тя е ходела явно на курсовете му в киноцентъра. Има обвързаности, които не мога да си обясня.
- А за наградите наистина ли не са вземали пари?
- Първо искам да кажа, че това, което чичо Тони казва във филма, че Доньо не го бил почерпил едно кафе за наградата от $50 хил., която взел, е безумно. Не може да се говорят такива глупости. Ако Доньо беше спечелил $50 хил., щеше ли да си купи "Лада"? Нали щеше директно да си вземе западна кола. Това, че не му били разрешавали, за да не бие на очи, са глупости. Какво друго могат да кажат в защита на тезата си.


Другото, което ме изуми, е, че Доньо обикалял света
Това, което е извадено като архивен кадър в подкрепа на твърдението от едно интервю по БНТ, е с друг смисъл. Говори с ирония и ако не беше монтирано, щеше да се разбере. Защо се вадят архивни кадри извън контекста.
Доньо е ходил три пъти на фестивали. Беше го страх да лети със самолет и се надявам, че Стоян Дуков няма да го отрече. Спомням си, че веднъж трябваше тримата (Доньо Донев, Тодор Динов и Стоян Дуков) да пътуват за Париж. Баща ми от вечерта повтаряше: "Утре как ще го качим Доньо в самолет." Било е трагедия. Накрая са го напили и са го закопчали с колана, за да не мърда.
- Имаше противоречие и за това чия е идеята на кацата с вино, която се пробива на няколко места.
- Тази идиотщина може да я измисли само Доньо. Само човек, който го познава, може да го знае, но младото поколение не пита. Хайде да му видим каркатурите. Там си личи художникът най-ярко. Виждат се линията, сюжетът, всичко. Защо не показаха нито една оригинална рисунка на Антоний Траянов, създадена ей така, за него? И Доньо, и баща ми имат картини, колкото искате. Това пак доказва, че всичко е измисляно от друг автор, а Антоний е работил технически.
- Искате ли да се направи филм за Тодор Динов?
- Има много хубав филм за баща ми от г-н Неделчев, продукция на БНТ. Весела и Мина в едно предаване казаха, че ние сме искали да направят безплатен филм за Тодор Динов, което не е вярно. Свърши разговора и излязохме от студиото. Вървях по-бавно, замислена, а пред мен беше Весела Казакова. Изведнъж тя се обърна крайно агресивно към мен и си долепи носа. Отдръпнах се, тя се долепи отново. Ококори очи, очевидно беше под възбуда, стискаше юмруци и тропаше с ръка. Тогава каза: "Искате ли сега да направим страхотен филм за Тодор Динов. Ще го направя, ще стане гениален", аз се дръпнах и казах: "Моля ви, не искам", тя пак се приближи и каза:


"В него ще разкажем как Доньо Донев е изгонил Тодор Динов от студиото"


Баща ми бе принуден да напусне студиото заради Орлин Филипов, който стана директор. Казал на баща ми: "Твоята заплата тежи на студията." Тогава баща ми извадил един лист от джоба и си написал оставката.
Падна ми черно перде. Признавам си, че ако не бях дресирана като учител да не посягам, щях да и ударя шамар. Ако беше мое дете, също щях да я напляскам хубаво. Как е възможно в мислите на млад човек да се въртят такива зловещи интриги в привидната миловидност и добронамереност. Изумена съм. За всички противни неща, които се говорят за баща ми в нета, също ще си получат това, което се полага по закон. Оклеветяването също е престъпление, както и присвояването на авторските права и набеждаването.