Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Прокуратури в Североизточна България започват разследване по сигнал за финансиране на партийни централи от регионални дирекции на държавната изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ДАИ).
Практиката е от няколко години. Сумите били набирани от директори и служители на областни дирекции, които заплащали солидно за назначенията си, е записано в сигнал до прокуратурата, с който в."168 часа" разполага.
Изпълнителният директор на ДАИ Валентин Божков бе задържан неотдавна при акция на ДАНС под ръководството на Върховна касационна прокуратура и МВР за корупционни практики в агенцията през годините. В ареста бяха прибрани 12 служители на ДАИ. На шестима от тях прокуратурата повдигна обвинения за престъпления по служба.
Самият Божков не попадна в ареста като подчинените си. Неговата мярка за неотклонение бе променена в "Подписка". Срещу него бе повдигнато обвинение за непредумишлена безстопанственост, съобщи пред "24 часа" адвокатът му Христо Георгиев.
Корупционна схема в ДАИ от 2008 година, неизвестна досега на компетентните органи , разкрива новият сигнал от областния отдел "Контролна дейност - ДАИ" в Шумен, предоставен на вестника. Той е озаглавен "Сведение относно работата на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация". Същият
сигнал е бил предоставен вече и на спецслужбите,
които са участвали в операцията по задържането на групата служители от ДАИ, довериха близки до участниците в голямата полицейска акция в столицата.
Авторите на сведението твърдят, че през последните пет години в ДАИ били извършени "небивали промени". Целта обаче била не облекчаване на работата в контролната структура на транспорта, а по-скоро "събиране на крупни суми от фирми, притежаващи лиценз за превози на пътници и товари за черната каса на управляващата в момента партия".
Т.нар.черна каса се намирала в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. А постъпилите приходи от издаваните лицензи за превози на транспортни компании и фирми отивали директно в "парламентарната каса" на партията, която управлява.
С немалкия финасов ресурс според същия сигнал трябвало да бъдат обезпечени избори, както и купуването на гласове. За отчета и разпределението на финансите отговаряли определени чиновници в министерството.
"168 часа" потърси за коментар на скандалните твърдения в сведението бившия транспортен министър Ивайло Московски. "Звучи ми смехотворно" - заяви Московски, който сега е депутат от ГЕРБ.
Със сигнала за черни партийни каси вече е запознат и магистрат от Шуменския районен съд. Той признава, че е шокиран от изнесените факти за "мащабна корупция в системата". И
скандалните обстоятелства
трябва задължително да бъдат проверени.
От текста става ясно, че в началото на 2008 г., когато на власт е правителството на тройната коалиция, се извършват промени в Устройствения правилник на ДАИ. Създават се регионални дирекции във всички области на страната. Реформата се провежда за по-добър контрол на финансовите потоци, твърдят наши източници.

"Реформите бяха извършени много по-рано, през 2006 година. С нападките някой се опитва да излезе от тежката ситуация, в която попаднаха предишните управляващи от ГЕРБ", казва в интервю за "168 часа" бившият транспортен министър от кабинета на тройната коалиция Петър Мутафчиев.
Според авторите на сведението, за да бъдат назначени новите директори в регионалните дирекции, те трябвало да "обезпечат финансово назначенията си". Да се отчетат с финикийски знаци подобаващо имало и изискване към други служители в местните автомобилни дирекции в Североизточна България.
Според изготвен списък отделните областни структури трябвало да внасят следните суми за "обезпечения": за област Силистра - 35 000 евро годишно, за област Разград също толкова. Финансовият план за областите Шумен и Търговище бил занижен с по 5000 евро, съответно до 30 000 евро годишно според скандалния документ.
В сигнала се уточнява още, че сумите трябвало да влязат като значителен капитал в "черната каса" на ГЕРБ за парламентарните избори.
Директорите, които отказали да си платят според изискванията от столицата,
не били допускани
да се явят на конкурс
Такъв бил случаят с бившата директорка на ДАИ в Силистра- Наталия Стодева според сигнала. Стодева управлява силистренската автомобилна дирекция по време на тройната коалиция. Тя бе отстранена от ръководния пост веднага след като ГЕРБ дойде на власт през 2009 година заради нарушения.
"Не съм запознат в подробности със случая. В последните години от управлението на ГЕРБ управляващите я подкараха съвсем през просото. Позволиха си доста волности и безобразия. Така че има основание да се счита, че практиката да си заплатиш поста и да останеш на работа е напълно реална", сподели потърсеният за коментар бивш председател на Общинския съвет в Силистра Александър Сабанов. Той е председател на групата общински съветници от партия "Гражданско единство".
Сред нарочените директори, които според авторите на сведението са си платили на партия ГЕРБ високия ръководен пост, е и Димитър Димитров. Той е бивш и настоящ директор на автомобилната инспекция в Търговище. През 2003 година даже водел дело срещу инспекцията за "неправомерно уволнение". След година съдът го възстановява на работа.
"Нищо не съм плащал и няма да коментирам", отсече Димитров, потърсен за отговор на журналистически въпрос имало ли е партиен натиск върху него.
Доста скандална се очертава ситуацията в шуменската автомобилна инспекция. Според данни от сведението чрез добри постъпления на средства, отчетени от фирми -превозвачи, шефът на шуменската структура Георги Филипов даже
съдействал да бъде купено депутатско място
в 42-ото Народното събрание. От своя страна, за да му се отблагодарят, от ГЕРБ го оставили на работа като директор. така поне твърдят активисти на БСП.
"За никого не съм лобирал, тъй като не съм бил депутат, а директор на полицията. Познавам г-н Филипов. Той е бивш военен полицай. Доколкото зная, той се яви на конкурс за директор в София и го спечели убедително", заяви депутатът от ГЕРБ Любомир Христов. Според него Филипов отишъл за по-висока заплата на друга работа.
"Нормално е постъпилата информация във вестника да бъде предадена в прокуратурата. И да бъдат извършени необходимите проверки. Ако сигналът е анонимен, но в него се съдържат сериозни данни за извършено престъпление, прокуратурата трябва да разпореди разследване по случая. Наложително е", смята Христов.
"Теоретично по анонимен сигнал прокуратурата не може да се намеси. Но след като в него има данни за престъпления, намесата ни е повече от наложителна", заяви и прокурор Анастас Моллов, говорител на прокуратурата в Търговище. Той помоли сигналът да му бъде изпратен, за да започне проверката.
Разследване по тарифите за назначения на служители в автомобилната инспекция предстои и в Силистра, съобщи магистрат. Той уточни, че подаденият сигнал е законов повод за започване на проверка. Прокурорското разследване щяло да бъде по два текста от НК - за даване на подкуп и за търговия с влияние.
"Предавам сигнала на комисията по корупция в парламента", обяви депутатът от БСП Иван Иванов.