Уж сериозна тема, а мрежата се скъсва от смях. Защо?
Ако черна пантера ви мине път... - миймовете изместиха вицовете като мигновен коментар на всичко, което се случва по света и у нас
Изневери, семейни скандали, политика, че и инфлацията дори забавляват българите в социалните мрежи. Почти няма тема, покрай която да не се правят миймове (забавни картинки с описание) и видеа, които осмиват сериозни ситуации. В интернет меметата са начинът на социален коментар, защото макар и поднесени с хумор, ирония или абсурд, те засягат конкретен проблем.
Но защо българите се смеят и на сериозните теми? Отговорът е лесен - забавлението покрай тях е нещо съвсем типично за чувството ни за хумор. Обяснява го и големият ни философ Исак Паси в книгата си “Смешното”: Когато се отнасяме сериозно и несериозно към един обект, който претендира само за сериозно отношение, с това показваме, че не се съобразяваме с неговата претенция.
В социалните мрежи шегите стават често дори цинични, но точно такъв е
колективният хумор -
използва иронията като
защитен механизъм
Както Паси пише: Смеещият се човек не е само мислител и дори не е толкова мислител. Защото при смешното най-важното не е разбирането на нещата като причинно-следствена верига, а възприемането им като отклонение от нормата, понякога като кръстосване – странно, нелепо, неправомерно – на причинни вериги, които в своята собствена сфера са напълно обясними и правомерни.
Затова в социалните мрежи може да се види всичко - от политика, проблемите с пътищата, семейни драми, приемането на еврото до изчезналата пантера в Шумен. Миймовете отдавна изместиха вицовете - те се създават бързо и лесно, нужна е само малко креативност. А рецептата да станат популярни или на интернет език - вайръл, е да бъдат смешни и сравнително кратки. Впрочем миймовете в дигиталната ера и комуникационната трансформация са културен феномен. Те са спонтанна и съвсем естествена човешка реакция, като мигновен и безкомпромисен коментар на случващото се. Но и със сигурност са начин за себеизразяване, защото са в свободен стил. Съчетават едновременно образ, текст, смисъл и хумор.
Една от последните вайръл теми в интернет пространството, която нямаше как да не мине и у нас, е за изневярата, хваната на концерта на “Колдплей”. Поздрав за “Колдплей”, че събраха целия интернет заедно за един ден - така потребител на Х обобщи вълната от мемета, гифчета и шеги, заляла социалните мрежи заради концерта на британската група в Бостън, САЩ, чиято камера улови изневярата на технологичния магнат Анди Байрън.

Всъщност историята на двамата любовници не би трябвало да е толкова забавна сама по себе си - извънбрачната им връзка стана известна на целия свят, а те загубиха работата си. Дали семействата им ще се разпаднат, или пък вече са били изчерпани, но сега поне ще има официална причина за това, другите хора въобще не се вълнуват. В крайна сметка тайните любовни афери и изневерите са част от живота и няма да изчезнат.
И докато в Шумен се страхуват да излязат на разходка в парка, всички останали се забавляват с черната пантера. С помощта на изкуствения интелект и добра доза сарказъм потребителите в социалните мрежи и собствениците на всякакъв бизнес започнаха “да настаняват” пантерата на коктейл в хотели, край басейни или на стол в ресторант. Много са и креативните колажи. От хищник черният леопард се превърна в истинска интернет знаменитост, а вече дори детските градини, къщите за гости, магазините за бебешки дрехи, салоните за красота и всички други се възползват от шегите с нея. Едно е сигурно - пантерата се превърна в символ на лятото.
А онова прословуто видео, в което мъж снима от близко разстояние черната пантера, роди десетки подигравки и шеги. Може би в страха си той ѝ вика
“Мяу, бе”, но продължава
да я снима и
да чопли семки
Фразата заживя собствен живот, като десетки се подиграха на човека в социалните мрежи.
В духа на интернет пространството Шумен беше прекръстен на Пумен. В някои миймове животното казва: “Ще ме намерите, колкото намерихте Ружа”, а на друга шеговита снимка известният пеликан Стойчо от Варна гони “шуменския котарак”. Колаж показва как животното пресича пред патрулка, а текстът гласи: “Черна котка пресече пътя на патрулен автомобил близо до Шумен. За щастие, автомобилът е бил оборудван с икона. Няма пострадали”. С изкуствения интелект черната пантера е добавена до Мадарския конник, а на друга снимка е разхождана на каишка от актьора Чък Норис, известен с ролите си на герой, който побеждава всички и не се страхува от нищо. “В цяла България казват: “Изтървахме коня”, само в Шумен - “Изтървахме пумата”.
Издирването на леопарда продължава, а потребителите в социалните мрежи са категорични: “Ако черна пантера ви мине път, е на късмет, но само ако не ви забележи!”
Покрай всички шеги неуловимата пума стана перфектният случай цяла България да обърне внимание на Шумен, къде се намират Платото и паметникът “Създатели на българската държава”.
Класацията за най-големия извор на мемета и забавни видеа обаче години наред води “Съдебен спор”. Предаването, което се излъчва по Нова тв, се превърна в уникално социално и културно явление в българските социални мрежи - не просто телевизионен формат, а източник на хумор, фолклорна мъдрост, скандали и мемета, които оформят част от съвременната дигитална култура у нас.
“Съдебен спор” често показва тъжни съдби, драматични скандали и голяма човешка мъка, но въпреки това искрено забавлява аудиторията. Участниците се съдят за дребни заеми, разпаднали се приятелства, любовни драми, скандали между съседи, кражби на кокошки дори. Героите са директни, експресивни, понякога с чудноват изказ и много от тях стават мемета.

Но те могат да забавляват само българските потребители в социалните мрежи, защото чужденците не биха ги разбрали. Самият Жоро Игнатов, който е главен редактор на съдебното шоу и снима репортажите в него, е емблематичен. Култовите му фрази
“Не сме дошли да правим
скандали” и “ Моля ви, успокойте се”
живеят собствен живот в социалните мрежи. Кратки откъси от репортажите на Игнатов бързо стават популярни и се разпространяват във фейсбук и инстаграм.
От години се споделят някои култови видеа от предаването - от откриващата фраза “Що докара тук тоз телевизор” през “жалби, жалби, жаби”. Навярно повечето си спомнят жената, която разпалено крещеше “Ще счупя тоз телевизор”. Тя роди и “млад меринджей”. Напук на виковете ѝ, че не иска телевизор да я вижда, свидетел на тази трагедия стана цялата държава.
Реалните участници в предаването - със суров израз и неподправен хумор, бързо стават популярни в социалните мрежи и след излъчването им заживяват нов живот в интернет. А защо са толкова смешни? Представят битовия абсурд у нас често с трагикомичен оттенък.
Щом става дума за трагичните истории, които забавляват останалите, няма как да не се спомене и сериозният проблем през последните години - войната по пътищата и многото катастрофи в страната. Това със сигурност не е повод за шеги, но българите умеят да иронизират пътната обстановка и шофьорите джигити.
“Задръстване на “Цариградско” – българско сафари в делничен ден”, “Българският начин да паркираш – с допир” и десетки подобни шеги се споделят със снимки от катастрофи. Ако участникът в катастрофата е пийнал, това със сигурност ще го направи интернет звезда. Многократно се споделят откъси от репортажи, които показват пияни шофьори, блъснали други автомобили.
Куриозните случаи в Българските държавни железници също винаги развихрят въображението в мрежата. Покрай всеки проблем - липсващи климатици, закъснели влакове, та дори и
хора, които бутат
закъсал влак,
се раждат десетки видеа и миймове.
Ако имаше олимпиада по бутане на влак, щяхме да ги прегазим сичките нации!; Начи, няма как да бъде унищожен народ, който само с 4 случайни пътници и няколко случайни служители може да бута 114-тонен влак и тоя влак да закъснее само с 9 минути! Алоооо, Япония, а? Вие това можете ли го?
Много разпространено е и видео на мъж, сниман в репортаж за Нова телевизия, след като е евакуиран от запалил се локомотив на бързия влак София-Варна. “Какво се случи? - пита репортерката. - Запали се влакът - казва пътникът през смях. “И ни изкараха отвън, казаха да сме на безопасно място”, обяснява той, като не спира да се смее.
Видеото е споделяно в социални мрежи десетки пъти. Искам и аз така да се смея при сериозните ситуации; Много е забавно как се смее; Жестоко видео! Искрено ме развесели този мъж; Уж сериозен инцидент с влак, а този човек как се смее. Поне ни забавлява и нас! Това са част от коментарите, които потребителите оставят под видеото.
Има и такива “инфлуенсъри”, които, без да искат и без особени усилия, предизвикват голям интерес у хората заради уникалната си идентичност. Такъв например е и Бат Петьо от Свиленград. Култовият образ вече с години забавлява аудиторията, като коментира все важни житейски въпроси - от политическата обстановка, лекарите, младото поколение, законите до това какво искат жените.
Критикуваш ли жените и после: Ти си лоош! И защо да съм лош? Иди виж хорските къщи - таратор направила, турила го в хладилника да изстинва още, манджата вдигната, разсипано да изстинва. Има крем карамел, има и карпуза изстудне, кой какъвто иска и десерт. А ние к'во ще ядем? Пица, оризонки, пуканки... Ама сетне вика: Ти си лоош!
В такъв дух с диалектни думи и много емоция Бат Петьо забавлява в социалните мрежи. Той бързо натрупва много коментари, които показват, че хората искрено се забавляват с него, макар понякога да има доста остър и циничен език.