За Дарвин, госпожиците и розите - как политици, владици и ученици водят разговора за религиите
Моля, всъщност не моля, настоявам всяко изказване да е в рамките на 3 минути. Ще бъда принуден да взимам думата, когато продължи повече, по простата причина, че няма да се справим с времето.
Така проф. Андрей Чорбанов, шеф на просветната комисия на НС, откри дискусията по поправките в Закона за предучилищното и училищното образование във вторник. Тя обаче надвиши драстично всички очаквания за време и продължи 5 часа.
Всъщност дискусията се води бурно в обществото вече месеци, а финалните решения как да се учат религии и добродетели, какви наказания за дисциплина да има в училище и напълно забранени ли стават телефоните, останаха за есента. Тогава законът трябва да влезе в пленарната зала, като работна група ще прецизира текстовете. Преди ваканцията си ресорната комисия все пак успя да го приемат на първо четене, което бе предшествано от 5-часовата дискусия с пъстри участници.
Депутати, ученици, митрополити, адвокати, неправителствени организации се включиха по най-щекотливата тема - въвеждането на задължителния предмет “Добродетели и религии”. И дадоха от всичко по много: политически нападки, далечни препратки, маниерни фрази, академични доводи, езикови заигравки.
Ето как владици, политици и ученици водиха разговора за религията - “24 часа” събра цветните изказвания, с които законът пое към пленарната зала.
Според ПП предметът “Религия” трябва да бъде отнесен към предметите, които имат идеологическа насоченост. Учението по природни науки вече 80 г. се преподава в рамките на т.нар. диалектически материализъм. Това е учение, което беше в идеологията на комунистическата партия. Фридрих Енгелс в “Диалектика на природата” обръща внимание, че еволюционната теория на Дарвин е интегрална част от диалектическия материализъм. Например Законът за количествените натрупвания, които водят до качествени изменения. Обучението по природни науки се води в рамките на диалектическия материализъм.
Във връзка с пропагандата - всичко, което не е подкрепено от науката, каза Денков.
Теорията на Дарвин не е потвърдена от емпирични доказателства, а с научен консенсус. С научен консенсус обаче е била приета.
Теорията за еволюцията се оказва, че е именно такава пропаганда, защото не е потвърдена от науката
и последните открития в ЦЕРН опровергават тази теория, така че тя трябва да бъде считана за пропаганда. ПП-ДБ се опитват да наложат в образованието един атеизъм, а атеизмът беше от ценностите на предишната комунистическа партия.
Това отсече Валентин Велчев от православно радио “Зорана”. А Ангел Бузалов от “Месец на семейството” додаде, че науката е нещо много динамично и не може да се ползва за ориентир какво е пропаганда и какво не. Председателят Чорбанов обаче веднага вметна: Аз съм професор по имунология и убеден дарвинист. Няма теория, която да бъде по-правдоподобна от теорията на Дарвин.
Акад. Николай Денков не отстъпи: Именно подобно изказване е пряк пример защо ни трябва дефиниция за пропаганда.
Боян Стефанов от Консервативния институт опита да успокои хабилитираните депутати, засегнати от оспорването на Дарвин:
Няма да изисква вяра или безверие, но ще изисква познание.
Ще е полезно и за секуларните
хора, и за християните. “Секуларни” се наричат скептичните към религиозни учения.
Ученичката Виктория Боева пък провокира диалог как е възпитано да се обръщат към нея - с “госпожа” или “госпожица”. Според проф. Чорбанов
“госпожица” е дискриминационно
Темите за морал, солидарност са много нужни, но не и по начина, който разделя ученици по религиозен признак още от 1-и клас, какъвто е рискът. Ценностното образование да бъде интегрирано по светски начин в целия учебен процес. Да дадете възможност на учениците да вземат участие в процеса на образователната реформа, призова младата участничка.
Но депутатите поизместиха фокуса ѝ: Не зная доколко беше редно да казвате, че сте пълнолетна и може да представлявате останалите ученици. Няма как да бъдете гражданско обединение и гражданска организация по силата на закона, след като голяма част от тези, които представлявате, не са пълнолетни.
Може да бъде провокативно, ако винаги се допитваме до мнението на учениците по отношение на учебните програми. Ако направите
миниреферендум във вашия клас кои предмети да се изучават и кои не, имам ужасното подозрение, че 2/3 ще паднат
Директорът на столичното 119-о СУ “Акад. Михаил Арнаудов” Диян Стаматов, който оглавява Съюза на ръководителите в системата, пък обяви: Въвеждането на новия предмет “Добродетели и религии” без оценка с фокус върху възпитанието и ценностите за нас е наложителна промяна. За да не останете с впечатлението, че възприемаме всичко като цветя и рози, имаме и препоръки. И настоя директорите да не налагат финансови санкции на родителите, чиито деца не ходят на училище, а това да правят общините.
Ловчанският Митрополит Гавриил възкликна, че от 30 г. църквата чака да се въведе обучение по религии.
Образованието е по-важно за здравето на нацията от здравната система, напомни накрая Александър Симидчиев от ДБ, който е лекар.