СПИН, глад, смърт и пиратство за $ 25 млрд.
В началото на новото хилядолетие Африка издъхва, смазана от чудовищна пандемия. Четирима души на всеки 60 секунди умират от СПИН. В Южноафриканската република с ХИВ живеят 4,7 милиона. В съседна Ботсвана са заразени 35,5 % от населението, в Зимбабве - 33,7, в 120-милионна Нигерия - над 30 %. Само през 2001 г. смъртоносният вирус погубва 2,3 милиона души.
В една държава в сърцето на Африканския рог обаче заразата е засегнала под 2 % от населението. Но тя се превръща в оазис срещу СПИН не заради високи стандарти на живот и отлично здравеопазване. А заради хаоса и анархията. Да, едно от най-опасните места в света - Сомалия, е в изолация заради десетилетия на кланови и граждански войни. "Място", а не "държава". Там икономиката е в колапс и всеки ден от глад умират повече хора, отколкото от СПИН във всички други краища на Африка.
Задушаващата бедност обаче кара сомалийците да възродят една ретро професия, която в следващите 20 г. ще носи щети на световната икономика по 25 милиарда долара годишно. Ще засегне бизнеса във всички останали континенти, ще застраши доставките на стратегически суровини и ще оскъпи стоки и услуги за стотици милиони потребители. И тази професия, разбира се, е пиратството.
Още от дълбока древност тесните канали, които направляват корабоплаването, правят предсказуеми маршрутите за движение и провокират грабежите в открити води. А за пиратите от Сомалия всичко се развива удобно под носа им - в Аденския залив, който води към неизбежния Суецки канал. Оттам преминават около 30% от световния обем на корабни контейнери - петрол, втечнен природен газ, зърно и какво ли още не.
С бързи лодки и с калашници в ръце, сомалийците атакуват несметните богатства, отвличат екипажите срещу откуп, плячкосват стоката. Върхът на дързостта им ги прославя през пролетта на 2009 г., когато отвличат контейнеровоза Maersk Alabama - и така за първи път от цели 200 г. пирати завземат кораб под американски флаг. Световният търговски флот е вцепенен. Оборудват съдовете с водни оръдия, създават стаи крепости за екипажа, наемат въоръжена охрана, а скоро и военни конвои, специални радари и дронове за наблюдение.
Но гладът е огромен и сомалийците не спират. Между 80 и 120 атаки в годината карат търговци и собственици на кораби да предприемат още и още мерки. Но всички те струват много, много пари... Пътят през Аденския залив и Суецкия канал за обикновен контейнеровоз от Азия за Европа става с около 350 тона гориво и струва 230 000 долара, включително застраховката. Ако корабът се пренасочи към нос Добра Надежда, пътуването е по-безопасно, но два пъти по-дълго и поскъпва до 500 000 долара. Увеличената скорост на съдовете, за да се затруднят пиратите, също оскъпява, а още по-сериозни са щетите от специалната заради риска застраховка.
Днес военните кораби са ограничили модерното пиратство. Но все още са опасни водите не само на Аденския, но и на Гвинейския залив, бреговете на Венецуела и Малакският проток - критична точка между Тихия и Индийския океан. Пиратите продължават да са актуални. Затова с този "Космос" ще ви върнем два века назад в златните му години. Тогава най-способните морски главорези управляват не просто банда убийци, а цели нелегални пиратски държави. Някои от тях, наистина, ще увиснат на въжето, но други ще доживеят в охолство до дълбока старост.
Кръвопролитни, но вълнуващи истории...
В новия брой четете още:
Мисия "Марс"
Сблъсъкът на черни дупки
Красиво, но екстремно опасно!
Перфектният изгрев/залез
Пиратските главатари
"Космос" предава
Изкормвача от Мърси е невинен!
Отравяне с олово създава серийните убийци в САЩ от 70-те
Инспектор Стрезов
Кога ще си говорим с животните?
Нарвалите винаги загиват в плен
Тайните на изгубения Имет
Истинският Тарзан