Не правете тези 3 неща на пътя - глоби с 4 цифри, може и затвор!
Новите санкции влизат в сила до дни
Тази седмица влизат в сила ключови промени за движението по пътищата и за наказателната отговорност на шофьорите.
Досега, ако шофьор откажеше тест за алкохол и наркотици, се носеше само административнонаказателна отговорност - отнемане на книжката за 2 години и 2000 лв. глоба. В това нямаше никаква логика, тъй като всеки пиян или дрогиран може лесно да се измъкне от наказателна отговорност. И неслучайно има близо 10 000 такива отказа, като в 60% от случаите става дума за отказване на тест за наркотици.
След сегашните промени на НК това положение частично се променя. Когато шофьор откаже тест за наркотици или алкохол, след като е участвал в пътно-транспортно произшествие, вече носи наказателна отговорност от 1 г. затвор и глоба от 2500 лв. Същото наказание се налага, когато при пътно произшествие не се изпълни предписание на контролен орган за медицинско изследване и вземане на биологични проби за лабораторно изследване за алкохол в кръвта или за установяване на употребата на наркотични вещества.
По този начин, ако някой е пил и има висока вероятност да даде проба от над 1,2 промила или е вземал наркотични вещества и няма ПТП, просто ще откаже тест и ще се спаси от наказателна отговорност. А най-неприятният резултат от осъждането е, че остава на практика завинаги в свидетелството за съдимост с всички последици от това. Още повече че докато при първи положителен тест за над 1,2 промила алкохол или за наркотици има само условна присъда, то при повторно нарушение затворът е ефективен.
За отказ от тест без катастрофа си остава старото административно наказание – лишаване от книжка за 2 г. и 2000 лв. глоба. От 2023 г. при повторен отказ вече има предвиден затвор до 6 месеца.
Глобите за пияни и дрогирани шофьори скачат от 2,5 до 7 пъти
Глобата за шофиране с алкохол над 1,2 промила или с наркотични вещества от 200 до 1000 лв. се увеличава от 1000 до 5000 лв. Ако шофьор бъде хванат с над 0,5 промила и вече е осъждан за шофиране с над 1,2 промила, ще плаща от 2000 до 10 000 лв. при досегашните от 500 до 1500 лв. В този случай лишаването от свобода си остава същото - от 1 до 5 г. затвор. Да припомним, че когато повторно някой бъде хванат с над 0,5 промила, лишаването от правоуправление е от 1 до 3 г.
Броени дни след промените в НК бяха приети и промени в Закона за движение по пътищата. Увеличават се редица от глобите. Още повече че инфлацията само за последните 5 г. е над 30%.
При превишение на скоростта над 40 км извън населени места вече ще може
да се отнема книжката за 2 месеца
в допълнение от глобата от 600 лв.
Най-после след огромно забавяне влязоха в сила отдавна дискутираните промени - чрез камерите на толсистемата да се засича превишаването на скоростта. В този случай нарушителите получават електронен фиш. За установените нарушения ще се прилага снимков или видео материал. Законът повелява и общинските камери да бъдат включени за установяване на нарушения по пътищата, като между системите на общините и на МВР ще има автоматичен обмен на данни.
Важна промяна е, че за да се мине на технически преглед, трябва да са платени всички връчени глоби и фишове. И отново най-важният проблем си остава липсата на задължителен електронен адрес за една лицензирана дейност, каквато е управлението на автомобил. По този начин въпросът с уведомяването за глобите и другите наказания би се решил незабавно. И в момента вече е разработена система за електронно връчване, която подобри значително нещата, но тя няма как да се прилага при всички шофьори.
При шофиране в аварийната лента книжката се отнема за 3 месеца и се налага 1000 лв. глоба.
Във век на дигитализацията малко странно е увеличението на глобата за шофиране без свидетелство за управление и свидетелство за регистрация на управляваното моторно превозно средство от 10 на 30 лв. Би следвало написаното в тези документи да се установява безпроблемно, ако шофьорът удостовери кой е със свидетелство за самоличност – лична карта или паспорт.
Въвеждат се еднодневни винетки, но това ще може да става, след като изтекат 6 месеца от публикуването на промените в “Държавен вестник”.
Въвеждат се промени в режима на движение на тротинетките
В цял свят се набра недоволство сред повечето граждани срещу тротинетките. Правилата за движение рядко се спазват, карат се из паркове и пешеходни зони, скоростта и мощността също не се зачитат. В резултат произшествията с тротинетки ескалираха и пострадаха немалко деца. Дава се най-после определение за електрическа тротинетка: “Електрическа тротинетка е индивидуално електрическо превозно средство с две или три колела, без седалка, с електрическо задвижване, предназначено за превоз на едно лице, с максимална конструктивна скорост не повече от 25 километра в час и номинална мощност не повече от 1 киловат”.
Вече не може да се управлява тротинетка от деца под 16 г. вместо досегашните 14 г. Трябва да се направи регистрация и гражданска отговорност. Забраната за превоз на повече от 1 лице остава – не че се спазваше и досега.
Тротинетките ще се карат по светло и само с каска. Колоездачите и тротинеткаджиите често забравят, че не ползват никакво предимство на пешеходните пътеки, защото те са пътни превозни средства, а не пешеходци. Преминаването на колела и тротинетки по пешеходните пътеки си е най-обикновено нарушение.
Сега в закона това изрично е записано за тротинетките – за да мине тротинетка по пешеходна пътека, водачът ѝ трябва да слезе и да я бута. Изрично е записано и че тротинетката не може да се движи в пешеходни зони. Тротинетките не могат да се движат по път, където максималната скорост е над 50 км/ч.
Тротинетките не може да се оставят в тревни площи, паркове, на тротоари, спирки, входове за сгради. Максималната скорост на тротинетките е 25 км/ч. Проблемът с тротинетките е, че често контролните органи не контролират и тях, и колоездачите и
разпоредбите в закона може да си останат пожелания
След големите заклинания как максималната скорост по магистралите ще стане 130 км/ч, скоростта си остана същата – 140, така, както искаха мнозинството от хората.
Вече ще може от необозначени патрулки униформени служители да излизат на пътя и да глобяват. Сигналите за спиране, които се подават от движещи се необозначени патрулки, “са едновременно светлинен сигнал с проблясваща синя светлина, специален звуков сигнал или постоянно светещ или мигащ надпис “ПОЛИЦИЯ!” и текст с указания към водача на български и английски език, или през високоговорителната уредба на моторното превозно средство”.
Разпоредбата не е особено ясна. Така, както тя е формулирана, съчетанието от звуков и светлинен сигнал е само един от вариантите и няма съчетаване с другите способи за спиране. Излиза, че има способи само със звук или светлина и надписи.
Понятието “специален звуков сигнал” е неопределено
и по никакъв начин не създава яснота какво да се прави. Би следвало да има изброяване на отделни редове на съчетанията на сигналите за спиране и да се укаже, че са алтернативни.