Какви мерки? Само COVID спря войната на пътя
Изпростяването и наглостта - алкохол, дрога, дрифтове, гърмящи коли, райски газ в устата, са заради бавно и неадекватно правосъдие
Свинщината по пътищата на България - алкохол, дрога, присветване с фарове, балони с райски газ в устата на шофьора, дрифтове, гърмящи коли, е свързана с масовото изпростяване. А тази наглост и агресия в огромна степен са резултат от повсеместното усещане за беззаконие заради липсата на бързо и справедливо възмездие.
През последните 15 г. у нас се направи твърде много, каквото не трябва, и твърде малко, каквото трябва, за ограничаване на войната по пътищата.
Преживяхме стотици кампании и иновации - от ръсене на пътищата със захар през непрекъснато увеличаване на глобите и полицейски операции до акции със спасяващи икони, балони, плажни топки, сини химикали, жълти мешки и значки… Анонимни чиновници и PR светила изненадаха с блестящи хрумки не само нас, но и себе си. Десетки милиони левове бяха изхарчени. Напразно! Все още младите хора у нас умират най-често в катастрофи.
Единственото, което успя да спре войната по разбитите пътища на България, е коронавирусът. През 2020 г. убитите в катастрофи са с почти с 30 на сто по-малко. А причина затова са ограниченията за пътувания заради пандемията. Полицейски КПП-та пропускаха само тези, които пътуваха неотложно по работа или болест. Извънредна мярка, която за около 2 месеца тотално разреди движението на автомобили. За кратко, но достатъчно да предизвика единствения осезаем спад в жервите на катастрофи от 2010-а до днес. И да покаже, че тежките катастрофи у нас намаляват, само когато колите не се движат по пътищата. Съвсем ясен знак, че българите спазват правилата за движение само когато не шофират колите си.
Не се чувствам достатъчно креативен да коментирам ефекта от иконите и балоните, но явно и непрестанно повишаваните глоби и наказания също не правят по-цивилизована пътната обстановка. Разбираемо е началниците в МВР да ни цитират по-приятната за тях част от статистиката, но данните, които самите те подават, показват, че ситуацията става наистина все по-страшна от ковидната 2020-а насам.
Броят на тежките катастрофи без изключение нараства с всяка следваща година - от 5710 тогава до 7173 през миналата. Шофьорите, хванати да карат пияни, са все повече, като по данни от тази година почти две трети от тях са с над 1,2 промила. А дрогираните само през 2023 г. са се увеличили със 70 процента. Установените с алкохол и наркотици през миналата година са почти 11 500. Колкото населението на Радомир, Банкя, Костинброд…
А какво да кажем за превишената скорост - 900 хиляди фиша за 6 месеца. 800 нарушители за по-малко от 24 часа в кратка пътна отсечка в София. Неубедителен успех можем да отбележим дори с отнемането на коли на пияни и дрогирани. Бум в конфискациите има единствено в първите месеци на приемането на закона (1500 отнети), както и в първите месеци на 2025 г. - 1700 отнети. Оказва се, че в един момент законът спира да работи. От август 2023 г. до август 2024 г. в цялата страна са установени 7600 водачи с дрога или алкохол в кръвта. Но само на 447 от тях автомобилите са били отнети. Най-вероятно това огромно несъответствие в числата се получава, защото много съдии в цялата страна отлагат прилагането на закона до произнасянето на Конституционния съд противоречи ли той на основния закон. Но само преди 10 дни КС излезе с официално становище, че отнемането на колите на пияни и дрогирани шофьори е законно. Решението, взето със 7 на 5 гласа, не получи нужната публичност. А теоретично, само когато човек знае, че седнал пийнал зад волана, може да се прости с голяма сума пари, ще се замисли дали да го направи. Световната теория обаче влиза в челен сблъсък с българската практика.
Нашенецът спазва правилата само когато не шофира, защото зад волана е убеден, че каквото и да направи, ще му се размине. А животът и черната статистика на пътя показват, че за оптимизма му има пълно основание. Събираемостта на глобите все още е твърде ниска, а доскоро беше под 50%. Новоприетата забрана да минеш през технически преглед, ако не си си платил глобите (предложена от в. “24 часа” преди 10 години) е добър ход, но недостатъчен. Щом българинът така яростно не желае да плаща актове и фишове, трябва да му се изисква удостоверение за липса на задължения на повече места и за повече услуги. Как ще стане добросъвестен, ако не е убеден, че прилагането на закона е неизбежно. Че когато престъпиш правилата, понасяш наказание. И то идва бързо в резултат на работещо правосъдие. Какъв е смисълът от мерките и от законите, ако те не се прилагат? Все едно да направим страшна космическа ракета, но без този модул с двигателите, който я изстрелва в орбита.
Последните мерки срещу войната по пътищата са чудесни. Но без събиране на глобите и без ефективно правосъдие ще си останат просто едни мерки. Претоплена новина отпреди 15 години.