Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Фаталният полет 171, погребал 260 души: Самоубийство, немарливост или отказ на техниката

Самолет на авиокомпания "Еър Индия", изпълняващ полет за Лондон, се разби близо до летището в индийския гр. Ахмедабад.
Самолет на авиокомпания "Еър Индия", изпълняващ полет за Лондон, се разби близо до летището в индийския гр. Ахмедабад.

Четирима наши пилоти в търсене на истината зад неясния предварителен доклад за чудовищната катастрофа с индийския самолет

Пилотите тренират усилено, включително със затворени очи, няма как да объркат процедурите

Самоубийство на пилот, немарливост или отказ на техниката може да е причина за жестоката катастрофа на индийския самолет, при която загинаха 260 души? Предварителният доклад от разследването, освен че предизвика серия от скандали и ожесточени спорове, изясни два факта. Първият е, че превключвателите за подаване на гориво към двигателите по време на излитането са били включени и секунди след това са изключени.

Как е станало, все още не е ясно. В доклада се посочва, че единият от двамата пилоти е попитал другия: "Защо изключи горивото", а отговорът на колегата му е: "Не съм".

Вторият извод е, че при огледа не е установена повреда в двигателя. Събирайки двата факта, в Индия бе лансирана неофициалната хипотеза за евентуално самоубийство на капитана Сумийт Сабхарвал, който бил в предпенсионна възраст. Според нея той загубил майка си наскоро, бил в депресия, грижел се за 88-годишен баща и т.н.

Тази версия обаче има няколко пукнатини, които се нуждаят от обяснения. Първо, от разследването излязоха с позиция, че двамата пилоти са преминали всички необходими прегледи, включително преди полета. Второ, до момента има петима пилоти на пътнически самолети, които са се опитали да сложат край на живота си, ликвидирайки и пасажерите. Интересното е, че нито един от тях не го е направил при излитане, когато височината е най-малка. Да, тогава машината е пълна с гориво и ефектът ще е опустошителен, но мнозинството суицидно настроени авиатори избират да стартират замисъла си от максимална височина, а не от метри над земята.

Трето, самоубийците обикновено вземат всички мерки другият пилот да не им пречи. В повечето случаи те изчакват колегата да отиде до тоалетната, за да реализират пъклените си планове. В момента, в който останат сами, те се заключват и насочват самолета право към земята. В случая с индийския самолет обаче всичко е било точно обратното.

Машината излита, но нещо не е било наред, защото пилотите не прибират колесника след отделянето от земята. След около 2-3 км достигат 190 метра височина и някъде там сигналът е изгубен от радара. Данните от FlightTracker24 сочат, че машината се е устремила към земята с около 149 метра в минута.

Малко след катастрофата авиоекспертът и капитан, летял на над 60 самолета, Стив Шрайбер, сподели, че наблюдавайки видеото, е чул странен шум, подсказващ, че нещо е стартирало аварийната турбина. Специалистът допусна, че това може да е електрически или хидравличен проблем или повреда в двигателите.

В търсене на отговори се обърнахме към наши авиатори, за да коментират несъответствията в историята, но в ЕС повечето летят с европейските самолети "Еърбъс" и не открихме човек с опит на Boeing-787.

"Разбира се, че пилотите дискутираме такива теми, но доста предпазливо, защото всеки професионалист, който работи в авиацията, е наясно, че докато не се съберат всички факти, причината не се знае - коментира пред "24 часа - 168 истории" пилотът на "Еърбъс" капитан Марио Бакалов. - В миналото често се е случвало след първоначалните доклади нещата коренно да се променят от това, което изглежда. На този етап нищо повече не може да се каже от това, което е установил официалният доклад."

Същите въпроси зададохме и на бойния командир и пилот с огромен стаж полк. Николай Калев, който още в началото на октомври 2024 г. прогнозира с точност причините, довели до катастрофата на L-39, в която загубиха живота си майор Петко Димитров и Венцислав Дункин. Впоследствие констатациите му бяха потвърдени и от разследването. 

Затова първият ни въпрос към полк. Калев по отношение на сегашния трагичен инцидент с индийския самолет бе каква е вероятността при наличните факти причината да е в резултат на самоубийството на капитана?

"Първо искам да направя уточнението, че не познавам кабината и не съм летял с такъв тип самолет - обясни бойният командир. - Докато не излезе окончателният доклад на комисията, разследваща катастрофата, не могат да се правят изводи. Но не трябва да се хвърля и вина върху летателния състав. Има няколко хипотези, една от тях е опит за самоубийството, но тя засега е абсурдна и трябва да се подкрепи с редица солидни аргументи."

Самият той бил впечатлен от позицията на американската Federal Aviation Administration (FAA) по отношение на превключвателите и евентуалния отказ на техниката.

"Според нея операторите на "Боинг" сами определят безопасността на превключвателите,което говори, че се прехвърля отговорността - поясни той. - Трябва да е обратното, конструкторското бюро и производителят дават препоръки за увеличаване на безопасността и не може това да се възлага на оператора. Докато не се подготвят инструкции, самолетите не трябва да летят."

Авиаторът не се съмнява и в официалната позиция, че самолетът е бил проверяван преди полета.

"Но този, в който през 1971 г. загинаха 30 души, сред които и Паша Христова, също е бил проверен - добави Калев. - Впоследствие се оказа, че са разменени тягите за управление на елероните на самолета. Затова при завой самолетът не се е подчинил на командите."

За него един от ключовите въпроси е имало ли е сигнализация в кабината при изключването на превключвателите за подаване на гориво при излитане.

Бойният пилот Николай Калев
Бойният пилот Николай Калев

"Ако има изключване, би трябвало да има датчик, който да регистрира падане на налягането на горивото и това да се набие в съзнанието на пилотите, защото, ако светне лампа със звук, те ще ги включат и двигателите почти няма да усетят прекъсването на горивото - обясни той. - В случая пилотите са забелязали това едва когато са загубили мощност.

На малка височина това е било фатално."

Според Калев двата превключвателя за горивото са като бушони. "Автоматично падат надолу при късо съединение - обясни той. - Ясно е, че когато двигателите са заработили за излитане, те са били включени и горивото се е подавало под налягане. Те обаче могат да се изключат, ако възникне проблем в електрическата верига, при късо съединение или нещо подобно. Тогава би трябвало да има сигнализация, че няма подаване на гориво. Подобна сигнализация има и когато няма подаване на масло. Смятам, че в кабината е светнала някаква лампа или нещо е сигнализирало, за да ги предупреди, че налягането пада, но ако са били концентрирани в излитането, късно са реагирали. В черната кутия би трябвало да има данни по този въпрос."

Ролята на превключвателите е да предпазят системата, но на такава малка височина това е суперопасно, защото пилотите нямат никакво време за реакция.

Самите превключватели имат защити, но полк. Калев, изучавайки снимките от кабината, зададе логичния въпрос: "Защо превключвателите нямат капаче, което да ги защитава от случайно докосване.

Над тях са ръчките за управление на двигателите, а ако единият пилот неволно е изключил бутоните, бутайки лоста? Страничните скоби, които трябва да ги предпазят от подобни докосвания според мен не са достатъчни, особено ако се оперира с апаратурата, която е над самите превключватели."

Затова "24 часа - 168 истории" се обърна към пилота ни с богат стаж ген. Златко Златев, но и той обясни, че няма представа от това каква е сигнализацията при неволно изключване на превключвателите, защото никога не е летял с "Боинг", а с "Еърбъс".

Негов колега с огромен стаж посочи, че въпросните копчета са приблизително така разположени и при Airbus. "Имат пружини, които се вдигат нагоре и после се връщат назад за изключване на двигателите - допълни източникът ни. - Почти невъзможно е да се изключат сами (мое мнение)."

На въпроса ни възможно ли е един от двамата пилоти да се обърка и да изключи почти едновременно двете копчета, вместо да прибере колесника, полк. Калев каза, че това граничи с абсурда

"Пилотите усилено тренират всички процедури, както се казва, насън да ги бутнат, те ги знаят и няма как да ги объркат - обясни той. - Правят се тренировки със затворени очи, знаят кое къде е и безпогрешно разпознават уредите и апаратурата."

Тогава възниква въпросът, ако е имало късо съединение или отказ на техниката, как в последния момент, падайки към земята, индийските пилоти са успели да включат превключвателите за гориво? Факт е, че то е подадено и затова свидетелства и оцелелият пътник, но вече е било фатално късно.

"Възможностите са няколко - обясни полк. Калев. - Тъй като превключвателите са на принципа на бушоните, те може да останат в това положение известно време и след това отново да паднат при отказ на техниката. Второ, при излитането може единият или двата да не са включени както трябва, падат и при втория път, когато са включени коректно, те подават горивото, но самолетът вече не може да се издигне."

Самият факт на включването и подаването на горивото на метри от земята обаче е още един аргумент, разклащащ тезата за самоубийство. Логиката изисква човек с подобни намерения енергично да осуети подобно действие. Още повече е невъзможно да изчисли дали форсажът няма да вдигне нагоре машината.

"Ако все пак е самоубийство, то определено пилотът не е искал да бъде заподозрян и проклинан от всички за подобен акт", замислен отбелязва полк. Калев.

"Прецедент бе инцидентът със самоубилия се пилот на Germanwings, но е важно да се проследи какво е направено след това, за да не се допускат подобни случаи в бъдеще - обясни пред "24 часа - 168 истории" пилотът Иван Кристоф, който е сред малцината допускани в кабината на "Боинг". - Не съм запознат с детайли около катастрофата с индийския самолет, но би било голям провал на авиацията, ако не е решила този проблем. Би трябвало отдавна да са разработени механизми за превенция и те да са приложени. Затова винаги има двама пилоти - за да може единият да следи другия", коментира Иван Кристоф.

Според Калев е крайно време да се помисли за поставяне на видеокамери в пилотските кабини: "Това ще успокои и дисциплинира пилотите. Ако имаше камери при сегашната катастрофа, сега нямаше да се чудим каква е причината за катастрофата."

Видео

Коментари